يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

شانس پیروزی عارف‌وروحانی ازنظراپوزیسیون

مردم این دو را اصلاح طلب واقعی نمی‌دانند
دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب: 291771
با نزدیک شدن به انتخابات، گروه‌های ضد انقلاب و فعالان خارج از کشور به بیان تحلیل‌ها و نظرات خود در رابطه با انتخابات و برنامه اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو پرداختند.
به گزارش جهان به نقل از مشرق؛ محمد رهبر در روزآنلاین اقدام اصلاح طلبان و هاشمی در عدم اعتراض و رضایت دادن به رد صلاحیت شدن هاشمی را اشتباهی استراتژیک خواند و عارف و روحانی را جایگزین مناسبی برای هاشمی ندانست.

وی شرایط پیش روی اصلاحات را سر تا پا اجبار و ضرورت و اضطرار دانست که نه می‌توان از عارف و روحانی به عنوان نماینده اصیل اصلاحات در انتخابات حمایت کرد و نه می‌توان انتخابات را رها کرده و همه چیز را به تقدیر سپرده و کاری نکرد.

وی در ادامه اصلاحات را دچار سردرگمی دانست و نوشت بهتر است در این شرایط اصولی برای اصلاحات تدوین شود و برنامه‌ای نوشته شود و باید برای راههای برون رفت از شرایط حاضر منشوری تهیه کرد و آن را به دو کاندیدای حاضر ارائه کرد.

رهبر مدعی شد که عارف و روحانی بدون پشتوانه اصلاحات و جنبش سبز هیچ بختی ندارند و "ایشان هستند که باید وفاداری و اعتقادشان را ثابت کنند و نه اینکه مردم و اصلاح طلبان در پی ایشان بدوند و بروند"



از دست رفتن فرصت انتخابات

"مجید محمدی" با نگارش یادداشتی در رادیو فردا به بررسی برنامه اصلاح طلبان مخالف حکومت در انتخابات آتی ریاست جمهوری پرداخت. وی با بیان وضعیت جمهوری اسلامی و وضعیت مخالفان نوشت تعدد گروه های مخالف جمهوری اسلامی و نداشتن برنامه واحد شکاف موجود بین مخالفان را عمیق تر کرده است و به همین دلیل مخالفان ظرفیت و توان ایجاد نارضایتی عمومی و سوار شدن بر موج نارضایتی را ندارند.

وی در ادامه دلیل ذوق زده شدن بسیاری از مخالفان پس از کاندیداتوری هاشمی در انتخابات را ناامیدی نسبت به جنبش های براندازانه دانست و ادعا کرد "بخشی از مخالفان بدون توجه به قطع رابطه‌ روحانیت و مردم در پایین، هنوز روحانیت را دارای ظرفیت بسیج سیاسی فراتر از دیگر گروه‌ها می‌داند"

بر همین اساس وی نتیجه می گیرد که بخشی از ناراضیان که هیچ بدیلی برای حکومت نمی شناسند در نهایت در رأی گیری شرکت می کنند و تلاش می کنند تا روحانی و عارف را در یک تیم جمع آورده (رئیس جمهور و معاون) و هاشمی و خاتمی را به تایید آنها فرا خوانند و برای همین مخالفان قادر نخواهند بود طرح تحریم را در انتخابات به طور هماهنگ به پیش ببرند.

محمدی در پایان اعتقاد دارد که حتی با این سناریو هم روحانی و عارف شانسی برای پیروزی ندارند و مردم این دو را اصلاح طلب واقعی نمی‌دانند و برای همین فرصت این انتخابات از دست رفته است و باید منتظر رسیدن فرصت بعدی بود.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000291/nf00291771-2.jpg


نا امیدی نسبت به روحانی و عارف

سایت رادیو فرانسه نیز با برگزاری میزگردی با حضور بیژن حکمت فعال سیاسی ضد انقلاب در پاریس ، علی حاج قاسمی- جامعه شناس و استاد دانشگاه در سوئد و عبدالرضا تاجیک - روزنامه نگار و فعال سیاسی ملی مذهبی در فرانسه به بررسی دو کاندیدای اصلاح طلب انتخابات و نوع برخورد با این دو پرداخت.

حکمت شرکت اصلاح طلبان در انتخابات را منجر به گرم شدن تنور انتخابات می داند و با هرگونه مشارکت و حمایت اصلاح طلبان از گزینه های موجود مخالفت می کند؛ عبدالرضا تاجیک نیز با اشاره به اختلافات داخلی در میان اصلاح طبلان مدعی است که تحول خواهان در کشور در اکثریت هستند و برای همین جمهوری اسلامی تلاش می کند این جریان در انتخابات مشارکت داشته باشند، اما باید شرایط را برای مردم توضیح داد و مردم را به عدم مشارکت در انتخابات دعوت کرد.

در مقابل علی حاج قاسمی معتقد است که کاندیداهای اصلاح طلب توانایی و ظرفیت پیروز شدن در انتخابات را دارند و تصمیم در رابطه با شرکت در انتخابات را باید برعهده‌ رهبران اصلاح طلب در داخل کشور گذاشت.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000291/nf00291771-3.jpg

روحانی فراتر از هاشمی و خاتمی

محمد ارسی در سایت ملی مذهبی نوشت "با حمایت از حسن روحانی، بر یأس و ناامیدیِ ناشی از رَد صلاحیت رفسنجانی، می‌توان چیره شد. یأس برادر مرگ است"

ارسی در یادداشت خود پیروزی حسن روحانی در انتخابات را در صورت حمایت هاشمی رفسنجانی و خاتمی قطعی می‌داند و معتقد است که در این شرایط روحانی نسبت به هاشمی و خاتمی گزینه بهتری است زیرا اصلاح‌طلبان به او علاقه‌مند هستند و اصولگرایان نیز حساسیتی که نسبت به هاشمی و خاتمی دارند نسبت به روحانی ندارند و غربی‌ها نیز در مسئله هسته‌ای به او اعتماد دارند

وی معتقد است که روحانی در تلویزیون غوغا کرده و حتی بهتر از موسوی و کروبی ظاهر شده است. وی در پایان یادداشت خود می‌نویسد: "آری، از قهر کردن با "انتخابات” چیزی عاید ملت ما نخواهد شد ... این فرصت را دریابیم. این شانس را از دست ندهیم"
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *