سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

کاندیداها درباره NGO ها چه می‌گویند؟

شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۲۱:۰۶
کد مطلب: 291480
باید سازوکار مناسبی جهت بکارگیری دیدگاههای تخصصی انجمن های علمی، صنفی و تخصصی در تدوین قوانین و سیاست های اجرایی پایه گذاری شود.
کاندیداها درباره NGO ها چه می‌گویند؟
به گزارش جهان، تحقق پيشرفت و توسعه  کشور که در سند چشم انداز ج.ا.ا مورد تأکید قرار گرفته است ، مستلزم بهره گيري از ظرفیت اجتماعی مردم و ارتقاء مشارکت تخصصی آن ها در فرآیندهای تصمیم سازی، نظارت و مدیریت اجرایی جامعه است.

انجمن های علمی صنفی و تخصصی حلقه واسط دولت و مردم هستند که مشارکت افراد جامعه در فرآيندهای اجتماعی را تقويت کرده و به سبب فارغ بودن از بوروکراسي پيچيده بخش دولتي و منفعت طلبي بخش خصوصي موفق تر از بخش‌هاي خصوصي و دولتي عمل می کنند.

 دستگاه های صادر کننده مجوز فعالیتتعداد مجوز های صادر شده
1وزارت کشور17000
2وزارت ورزش و جوانان7000
3وزارت علوم و تحقیقات300
4وزارت بهداشت و درمان250

بنابراین دیدگاه کاندیداهای ریاست جمهوری در این خوص حائز اهمیت است:

حداد عادل: تقویت سازمان های مردم نهاد از برنامه های من است

* باید با تسهیل و تسریع مراحل تاسیس و ثبت تشکل ها زمینه مشارکت مردم در فرایندهای اجتماعی تقویت شود.

* باید از اعمال سلایق شخصی و سختگیری¬های بی مورد در حوزه فعالیت سازمان های مردم نهاد پرهیز شود

* باید حدود اختیارات و وظایف سازمان های مردم نهاد در خصوص صیانت از منابع ملی ، حفظ منافع ملی کشور ، دفاع از حقوق اجتماعی و ارتقاء ارزش های اخلاقی جامعه مشخص گردد.

* طولانی شدن روند صدور مجوز، موجب دلسردی و تضعیف نهادهای مردمی خواهد شد

* جایگاه سازمان های مردم نهاد در نظام تقنینی و اجرایی کشور نهادینه نشده است

* باید سازوکار مناسبی جهت بکارگیری دیدگاههای تخصصی انجمن های علمی، صنفی و تخصصی در تدوین قوانین و سیاست های اجرایی پایه گذاری شود.

* فعالیت سازمان های مردم نهاد باید بصورت شبکه های تخصصی باشد.

* تشکل های غیر دولتی مکمل ارکان حکومت در خدمت رسانی به جامعه هستند

* تشکل های غیر دولتی در مدیریت بهینه منابع کشور نقش محوری دارند

* راهبردهای تحولی دولت تقوا و تدبیر در حوزه سازمان های مردم نهاد : گسترش و ارتقای جایگاه سازمان‌های مردم نهاد برای تقویت تکافل اجتماعی با تأکید بر محرومیت زدایی

قالیباف: توسط سازمان‌های مردم نهاد سبک زندگی ایران و اسلامی را اجرا می کنم

حسن روحانی: باید امور فرهنگی به انجمن های تخصصی و نظام‌های صنفی واگذار شود

ولایتی: به فعليت درآوردن حضور مستقيم مردم در تعاملات خارجي کشور از طريق تقويت سازمان هاي مردم نهادِ فعال در حوزۀ خارجي

غرضی: باید در این سه مقوله رسانه، ورزش و سینما تمام صاحبان این مراکز را موظف کنیم که در سیستم خودشان یک NGO مناسب تشکیل دهند که تعامل با دولت داشته باشند و روابطشان را با مردم مشخص کنند.

عارف: به طور جدی از تشکیل سازمان‌های مردم‌نهاد مانند خانه سینما و خانه هنر و موسیقی که جهت‌گیری اصلی آن‌ها مشارکت مردمی است، حمایت می‌کنیم.

شایان ذکر است از جمله رسالت های اصلی سازمان های مردم نهاد، صیانت از منابع ملی، حفظ منافع ملی کشور، دفاع از حقوق اجتماعی و ارتقاء ارزش های اخلاقی است و این تشکل ها با مشارکت در فرآیندهای تصمیم سازی و ارائه مشورت های لازم و همچنین با نظارت بر اجرای صحیح قوانین ، می توانند در نظام اجتماعی کشور حضور فعال داشته باشند لذا ارائه برنامه ای راهبردی جهت نهادینه کردن نقش تشکل های غیردولتی در اداره امور جامعه قطعاً در پیشبرد اهداف عالی کشور مؤثر بوده و زمینه همگرایی سازمان¬های مردم نهاد در راستای سیاست های ملی و بین المللی ج.ا.ا را فراهم خواهد نمود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *