جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ - 24 May 2024
 
۳

آب‌نبات‌چوبی آمریکا به سازشکاران همزمان با تحریم 61 مقام ایرانی

جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب: 289896
دولت آمریکا که در سال های اخیر تمام توان خود را برای تحریم اقتصادی و حتی دارویی ملت ایران و فشار گسترده به جمهوری اسلامی بکار گرفته است، در اقدامی نمایشی تحریم فروش تلفن همراه "اپل" را به ایران لغود کرد و آنرا "حسن نیت" خود توصیف کرد؛ گویی ایرانی‌ها ملتی کم حافظه و ظلم پذیرند و خیانت ها و ظلم های دولتمردان آمریکایی را از یاد برده اند!
آب‌نبات‌چوبی آمریکا به سازشکاران همزمان با تحریم 61 مقام ایرانی
به گزارش جهان، دولت آمریکا با لغو بخشی از تحریم ایران در بخش تکنولوژی ارتباطات، برای نخستین بار از سال ۱۹۹۲ به شرکت های این کشور اجازه داد گوشی های تلفن همراه،‌ نرم افزار و سایر تکنولوژی های مرتبط با ارتباطات شخصی را به ایران بفروشند.

به گزارش تسنیم، پایگاه اینترنتی رویترز اعلام کرد آمریکا بخشی از تحریم ها علیه ایران در حوزه ارتباطات را لغو کرد.

به گفته این افراد این تصمیم که در روز پنج شنبه اجرایی شد به شرکت های آمریکایی اجازه می دهد گوشی های تلفن همراه،‌ نرم افزار و سایر تکنولوژی های مرتبط با ارتباطات شخصی را به ایرانی ها بفروشند.

بر این اساس شرکت هایی مثل اپل می توانند آخرین و جدیدترین تولیدات گوشی و نرم افزار خود را روانه بازار ایران کنند. البته با وجود تحریم ها،‌ این محصولات از سال 1992 در بازار سیاه در دسترس متقاضیان ایرانی بوده اند.

کاهش سطح تحریم ها در حوزه تکنولوژی می تواند تلاشی از سوی دولت آمریکا برای تاثیرگذاری بر انتخابات ایران و پیشبرد اهداف خود در این زمینه باشد. دولت آمریکا در سال 2009 نیز که انتخابات با اغتشاشات در ایران همراه بود پشتیبانی رسانه ای و ارتباطی گسترده ای از اغتشاشگران به عمل آورد.

رویترز نیز لغو تحریم ها در حوزه تکنولوژی ارتباطات علیه ایران را تلاشی از سوی دولت آمریکا برای نشان دادن حسن نیت خود در قبال شهروندان ایرانی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ارزیابی کرده است.

بر اساس این گزارش دولت آمریکا در انتخابات گذشته نیز با رفع برخی محدویت ها اجازه صدور برخی نرم افزارها و ارائه خدمات اینترنتی مثل چت و ایمیل به ایران را موافقت کرد.

در عین حال وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه تحریم ها گفت لغو تحریم ها در هفته جاری گسترده تر از قبل است و به شرکت های آمریکایی اجازه می دهد نرم افزارها و سخت افزارهای تولیدی خود را به شهروندان ایرانی بفروشند.

وی که در گفت‌وگو با بی بی سی سخن می گفت افزود: ما هیچ تمایلی به قطع ارتباطات نداریم. ما در واقع می خواهیم به هر نحو ممکن ارتباطات را گسترش دهیم.
دور جدید تحریم‌ مقامات ایرانی

در همین حال، ایالات متحده در اقدامی متناقض روز گذشته اصغر میرحجازی، از مسئولان بیت مقام معظم رهبری و60 تن دیگر از مسئولان دولتی را به اتهام آنچه نقض حقوق بشر خواند، تحریم کرد.

جنیفر پساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی است تحریم های جدید دستگاه اطلاعاتی ایران را نشانه رفته و میرحجازی به اتهام سرکوب ایرانیان و مابقی افراد به اتهام سوء استفاده از قدرت، تحریم و در فهرست سیاه آمریکا قرار گرفته اند.

دیوید کوهن، رئیس کمیته تحریم های این وزارتخانه مدعی شده است در ایران آزادی بیان نقض می شود.

وی مدعی شده که است آمریکا از تمامی ابزارهای در اختیار خود استفاده می کند تا مردم ایران را به این حقوق اساسی خود برسند. ادعاهای مقامات آمریکایی درباره نقض حقوق بشر در  ایران در شرایطی مطرح شده است که به گفته فعالان حقوق بشر، آمریکا یکی از بزرگترین ناقضان حقوق بشر در جهان شناخته می‌شود. مسأله زندان گوآنتانامو و همچنین استفاده از پهپاد برای حمله به کشورهایی نظیر پاکستان، افغانستان، یمن و سومالی از عمده ترین اتهامات آمریکا در نقض حقوق بشر است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *