چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

دیدگاه‌های امام(ره) درباره شورای نگهبان

پنجشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب: 287034
هشدار می‌دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان امری خطرناک برای کشور و اسلام است.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي در طول حيات پربركتشان همواره بر جايگاه برجسته شوراي نگهبان قانون اساسي در نظام جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرده‌ و اين شورا را مورد تاييد خود دانسته‌اند و پيوسته به اعضاي اين شورا توصيه كرده‌اند كه تحت تأثیر هیچ قدرتی واقع نشوند و از قوانین مخالف با شرع مطهر و قانون اساسی بدون هیچ ملاحظه‌ای جلوگیری كنند.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران حضرت امام خميني(ره) بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي در طول حيات طيبه‌شان و در مناسبت‌هاي گوناگون به تبيين جايگاه برجسته شوراي نگهبان قانون اساسي و لزوم توجه مسئولان به اين نهاد انقلابي كشور پرداخته‌اند.

ايشان در پیامي در حمایت از شورای نگهبان مي‌فرمايند:

بسم الله الرحمن الرحیم

چنانچه مشاهده می‌شود پس از انتخابات مرحله اول از دوره دوم مجلس شورای اسلامی، افرادی که نظریه شورای نگهبان در ابطال یا تأیید بعضی از حوزه‌ها موافق میلشان نبوده است، دست به شایعه‌افکنی زده و اعضای محترم شورای نگهبان (ایدهم الله تعالی) را که حافظ مصالح اسلام و مسلمین هستند، تضعیف و یا خدای نکرده توهین می‌نمایند و به پخش اعلامیه و خطابه در مطبوعات و محافل دست زده‌اند، غافل از آن که پیامد چنین اعمال و جوسازی‌ها آن هم در دوره دوم مجلس و نگذشتن سالی چند از انقلاب چه خواهد بود امید است چنین اعمال، بی‌توجه به نتایج ناروا و اسفبار آن باشد. معلوم نیست در صدر مشروطیت در دوره اول با فقهای ناظر به قوانین، این نحو عمل شده باشد. در آن زمان به تدریج فقهاء را از مجلس بیرون راندند و به سر این ملت آن آوردند که دیدیم. من به این آقایان هشدار می‌دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان امری خطرناک برای کشور و اسلام است. همیشه انحرافات به تدریج در یک رژیم وارد می‌شود و در آخر، رژیمی را ساقط می‌نماید. لازم است همه به طور اکید به مصالح اسلام و مسلمین توجه کنیم و به قوانین، هر ابر قدرتها‌ست وفادار باشیم. در خاتمه باید بگویم که حضرات آقایان فقهای شورای نگهبان را با آشنایی و شناخت تعیین کردم و احترام به آنان و حفظ مقامشان را لازم می‌دانم و امید آن دارم که این نحو امر تکرار نشود و به شورای نگهبان تذکر می‌دهم که در کار خود استوار باشید و با قاطعیت و دقت، عمل فرمایید و به خدای متعال اتکال کنید. از خداوند تعالی عنایت و رحمت برای ملت عزیز را خواستارم.(صحیفه نور، ج ۱۸، ص ۴۲۱، ۶۳/۲/۲۵)

همچنين امام راحل(ره) در بخشي از وصيتنامه عبادي-سياسي خود نيز به صورت برجسته به شوراي نگهبان پرداخته‌اند:

*** شوراي نگهبان از قوانین مخالف با شرع مطهر و قانون اساسی بدون هیچ ملاحظه‌ای جلوگیری نمایند

از شورای نگهبان می‌خواهم و توصیه می‌کنم، چه در نسل حاضر و چه در نسلهای آینده، که با کمال دقت و قدرت وظایف اسلامی و ملی خود را ایفا و تحت تأثیر هیچ قدرتی واقع نشوند و از قوانین مخالف با شرع مطهر و قانون اساسی بدون هیچ ملاحظه‌ای جلوگیری نمایند و با ملاحظه ضرورت کشور که گاهی با احکام ثانویه و گاهی به ولایت فقیه باید اجرا شود توجه نمایند. (وب سایت جماران، فرازهایی از وصیت نامه سیاسی- الهی امام خمینی(ره))

علاوه بر اينها بنيانگذار انقلاب اسلامي در مناسبت‌هاي ديگري نيز به جايگاه والاي شوراي نگهبان در ميان نهادهاي نظام پرداخته‌اند:

*** آقایان(شوراي نگهبان) با تعهدی که دارند تحت تأثیر هیچ جوی واقع نمی‌شوند

شورای محترم نگهبان، که حافظ احکام مقدس اسلام و قانون اساسی هستند، مورد تأیید اینجانب می باشند و وظیفه آنان بسیار مقدس و مهم است و باید با قاطعیت به وظایف خود عمل نمایند البته توجه به اهمیت حفظ نظام جمهوری دارند که با آن هیچ حکم و امری مزاحمت نمی‌کند و برای حفظ آن از هیچ کوششی نباید مضایقه کرد و معلوم است آقایان با تعهدی که دارند تحت تأثیر هیچ جوی واقع نمی‌شوند. ان شاء‌الله موید باشند.(صحیفه امام، ج۱۹، ص ۱۵۵)

*** دولت در وضع کنونی بدون کمک ملت، توانایی رفع تمام گرفتاریها را ندارد

موضوعات برای احکام ثانویه اسلام نظرخواهی شود که کارها به نحو شایسته انجام گیرد و این نکته نیز لازم است که تذکر داده شود که رد احکام ثانویه پس از تشخیص موضوع به وسیله عرف کارشناس، با رد احکام اولیه فرقی ندارد، چون هر دو احکام‌الله می‌باشند و نیز احکام ثانویه ربطی به اعمال ولایت فقیه ندارد و پس از رأی مجلس و انفاذ شورای نگهبان، هیچ مقامی حق رد آن را ندارد و دولت در اجرای آن باید بدون هیچ ملاحظه‌ای اقدام کند و با تشخیص دو سوم مجلس شورای اسلامی که مجتمعی از علمای اعلام، مجتهدان، متفکران و متعهدان به اسلام هستند، در موضوعات عرفیه که تشخیص آن با عرف است، با مشورت از کارشناسان، حجت موضوع و عدم احراز آن با طریقه عقلا مقتضی نماید، در وضع کنونی بدون کمک ملت، توانایی رفع تمام گرفتاری‌ها را ندارد و برای اداره نظام جمهوری و دفاع از دشمنان مهاجم و رفع مشکلات جنگ که حجم آن بسیار عظیم است، احتیاج به کمک دارد.(صحیفه امام، ج ۱۷، ص ۳۲۱)
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *