دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
سخنگوی وزارت امور خارجه:

نیروگاه بوشهر در زلزله آزمایش خوبی پس داد

امیدواریم فردا پاسخ اشتون سازنده باشد
سه شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب: 286699
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: امیدواریم پاسخ اشتون به آقای جلیلی سازنده باشد و ما منتظریم که پاسخ آنها را بشنویم.
نیروگاه بوشهر در زلزله آزمایش خوبی پس داد
به گزارش جهان به نقل از مهر، عباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در اولین نشست خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره دیدار جلیلی و اشتون که فردا در استانبول صورت می گیرد، گفت: در دو ماه گذشته دو دور مذاکرات بسیار جدی و محتوایی و دقیق با کشورهای 1+5 در قزاقستان داشتیم که به آلماتی یک و دو معروف است.

وی افزود: پیشنهادهای دقیقی از سوی دو طرف مطرح شد و گروه 1+5 پیشنهاداتی را مطرح کردند که بر خلاف گذشته نافی حقوق ملت ایران نبود.

عراقچی تصریح کرد: ما برخورد مثبتی با پیشنهادات داشتیم و پاسخ خود را در آلماتی دو همراه با ایده ها و پیشنهاداتی که می توانست برای پیشرفت در مذاکرات هسته آی و راه حل موضوع راهگشا باشد ارایه کردیم.

وی با  اشاره به اینکه هرگونه پیشرفتی در مذاکرات هسته ای باید مبتنی بر گام های متعادل برداشته شود ، بیان کرد: به همین دلیل پیشنهادات آلماتی از وزن کافی برای شروع دور جدید مذاکرات برخوردار بود. پیشنهادات ما در آلماتی 2 سازنده و متعادل بود و انتظار داریم با برخورد مثبت طرف مقابل مواجه شویم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: متاسفانه نمایندگان 1+5 در آلماتی 2 آمادگی نداشتند و از اختیارات لازم نیز برخوردار نبودند به همین دلیل قرار شد پس از مشورت  در پایتخت های شان خانم اشتون ظرف یک هفته نتیجه را ارایه بدهد که طولانی شدن اعلام نتیجه از طرف آنها از یک جهت می تواند مثبت باشد و امیدواریم فردا پاسخ اشتون سازنده باشد و ما منتظر هستیم که بشنویم.

وی تصریح کرد: این که اظهاراتی مبنی بر ادامه فشار به ایران صورت گرفته دلسرد کننده و نشان دهنده عدم درک درست است. تجربه نشان داده که فشارهای بیشتر هرگز کارگشا نبوده بلکه مذاکرات هدفمند تنها راهی است که می تواند این مساله را به نتیجه برساند.

عراقچی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره اظهارات آمانو مبنی بر اینکه به ایران اعلام کرده برای بررسی ایمنی نیروگاه بوشهر کارشناس از سوی آژانس اعزام خواهد شد گفت: ما با آژانس انرژی اتمی توافقات پادمانی در خصوص نیروگاه بوشهر داریم و در چارچوب توافقات پادمانی هر گونه همکاری داشته ایم. آنچه در رابطه با ایمنی نیروگاه بوشهر در چارچوب موافقتنامه پادمانی در حیطه وظایف آژانس قرار می گیرد ما برای همکاری آمادگی داریم.

وی ادامه داد: بعد از زلزله اخیر،نیروگاه بوشهر یک آزمایش خوبی را پس داد ما تمام پروتکل ها را در این  نیروگاه اجرا کرده بودیم و همه استانداردهای مورد تایید آژانس وجود دارد. زلزله بوشهر در عمل همه ما را مطمئن کرد که ایمنی برقرار است و اگر آژانس در چارچوب وظایف پادمانی خود باید در این راستا کاری انجام دهد آماده ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر درباره برگزاری اجلاس چهارجانبه وزرای خارجه برای حل بحران سوریه در پی مذاکرات وزیر امور خارجه کشورمان در عربستان با وزیر امور خارجه مصر و ترکیه گفت: از این که افق های رسیدن به یک راه حل سیاسی برای سوریه هر روز گسترده تر می شود خوشحالیم.

وی افزود: رفتن به سمت راه حل سیاسی بین دولت، معارضین و همه کشورها گرایش رو به رشدی است و پیشنهاد مصر برای احیای کمیته چهارجانبه نیز از سوی جمهوری اسلامی ایران مورد استقبال و حمایت است و برای انجام فعالیت ها در این خصوص آماده ایم.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *