پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
مشروح نشست عراقچی با خبرنگاران

رئیس‌جمهور تصمیمی درباره نهاد پیگیر پرونده هسته‌ای نگرفته‌ است

نیروگاه بوشهر ظرف چند هفته آینده به ایران تحویل داده می‌شود
سه شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۱
کد مطلب: 307513
سید‌عباس عراقچی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز (سه‌شنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره انتقال پرونده هسته‌ای ایران از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: فرقی نمی‌کند که پرونده کماکان در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی پیگیری یا به وزارت امور خارجه سپرده شود، یک سری اصول و مبانی سیاست ما در بحث هسته‌ای است که تغییر‌ناپذیر می‌باشد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، وی حفظ و تثبیت حقوق هسته‌ای و دستاوردهای ما در این زمینه را تغییر ناپذیر برشمرد و افزود: اینکه رویکردها و شیوه‌های جدیدی در مذاکرات به کار گرفته شود و نیل به تفاهم از مسیر‌های جدیدتری ممکن شود چه در دبیرخانه و چه در وزارت خارجه مدنظر خواهد بود.

عراقچی با بیان اینکه هنوز روحانی تصمیمی در این زمینه نگرفته که پیگیری پرونده را به کدام یک از این دو نهاد بسپارد، خاطرنشان کرد: اگر این پرونده به وزارت خارجه سپرده شود اطمینان دارم که این وزارتخانه از قابلیت‌های لازم برخوردار است و می‌تواند این کار را به خوبی هدایت کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان به نیویورک به منظور شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل با بیان اینکه وزارت امور خارجه تمامی تمهیدات و آمادگی‌های لازم را انجام داده و برنامه‌ریزی سفر به صورت کامل صورت گرفته، اظهار داشت: اگر آقای روحانی تصمیم به عزیمت بگیرد ما مقدمات را فراهم کرده و برنامه‌ریزی‌ها را انجام داده‌ایم و حتی فرصت‌های سخنرانی برای ایشان در مجمع عمومی تنظیم شده است.

وی گفت: امیدواریم ایشان هر تصمیمی که گرفته‌اند ابلاغ کنند تا ما اجرا کنیم.

خبرنگار فارس از عراقچی درباره تیم مذاکره‌کننده ایران با گروه ۵+۱ سوال کرد و پرسید که با توجه به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور در نشست خبری آیا این تیم مشخص شده است؟ که وی پاسخ داد: هنوز منتظر هستیم که آقای روحانی مسئولیت پیگیری مذاکرات هسته‌ای را مشخص کند که این مذاکرات با کدام نهاد است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: هر زمان فرد مذاکره‌کننده و تیم را مشخص کند، قدم بعدی مشخص شدن زمان مذاکرات است.

وی ادامه داد: خانم اشتون در تماس تلفنی اخیر با آقای ظریف مجددا اعلام آمادگی کرد که مذاکرات در کوتاه ترین زمان از سر گرفته شود و آقای ظریف نیز اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران علاقمند به ادامه مذاکرات است ولی مذاکراتی هدفمند و معطوف به نتیجه.

عراقچی اضافه کرد: اصلا نه تمایل داریم و نه طالب هستیم که گفت‌وگو برای گفت‌وگو و مذاکره برای مذاکره باشد و این مورد پذیرش ما نیست. ما خواستار مذاکراتی هدفمند و منتج به نتیجه هستیم که در چارچوب زمانی مشخص انجام شود.

خبرنگار فارس با اشاره به اظهارات هفته‌ گذشته عراقچی درباره تحویل رسمی نیروگاه بوشهر به جمهوری اسلامی ایران ظرف هفته‌های آینده و اظهارات فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی مبنی بر اینکه هنوز نمی‌توان تاریخی در این زمینه اعلام کرد، نظر عراقچی را جویا شد که وی خاطرنشان کرد: نیروگاه بوشهر مراحل نهایی خود را می‌گذراند و مدتهاست که مشغول به تولید برق می‌باشد ولی این تولید در مراحل آزمایش است.

وی در توضیح بیشتر گفت: از زمانی که یک نیروگاه تکمیل می‌شود تا زمانی که به طور کامل تحویل سفارش دهنده خواهد شد مدتی مصروف به آزمایشات مختلف می‌شود و آزمایشات و تست‌ها صورت می‌گیرد. در حال حاضر نیروگاه بوشهر مراحل نهایی آزمایشات و تست‌ها را می‌گذراند و اگر همه چیز خوب به پیش رود تصور ما این است که نیروگاه تا ظرف چند هفته آینده آماده افتتاح و تحویل به جمهوری اسلامی ایران است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: نیروگاه بوشهر همواره موضوع مشترک بین سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه بوده و مذاکرات در این زمینه توسط وزارت امور خارجه با طرف روسی انجام شده و یکی از موضوعات اصلی در سیاست خارجی ما طی ۲۰ سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: خوشحالیم که این موضوع به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود و اینکه دقیقا افتتاح نیروگاه چه روزی صورت می‌گیرد منوط به این است که مراحل پایانی چه زمانی صورت خواهد گرفت. یک سری اسناد و قطعات باید توسط طرف روسی آماده شود و اگر همه چیز خوب به پیش رود امیدواریم ظرف چند هفته آینده شاهد افتتاح نیروگاه باشیم.

خبرنگار فارس همچنین درباره آخرین پیگیری‌ها در خصوص نور‌احمد نیکبخت وابسته اداری سفارت ایران در صنعا که حدود یک ماه پیش ربوده شد سوال کرد که عراقچی از صدور ویزای هیئت ایرانی برای پیگیری سرنوشت این دیپلمات ایرانی خبر داد و افزود: این هیئت به زودی عازم یمن می‌شود.

وی با بیان اینکه اخبار جدیدی در خصوص محل نگهداری این دیپلمات ایرانی و ربایندگان در دست نداریم یادآور شد: در تماس نزدیک با مقامات یمن هستیم و هیئت ایرانی نیز با سفر به صنعا از نزدیک موضوع را پیگیری می‌کند.

وی درباره اسناد منتشر شده اخیر که حاکی از دخالت آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد است نیز گفت: این اسناد مربوط به سازمان سیا نیست. ما انتظار داریم که سازمان سیا اسناد خود را در این زمینه منتشر کند.

عراقچی با اشاره به گذشت ۶۰ سال از این واقعه و انتشار اسناد توسط وزارت خارجه آمریکا در این خصوص خاطرنشان کرد: انتشار این اسناد نه چیزی بر اطلاعات ما می‌افزود و نه چیزی از جرایم آمریکایی‌ها کم می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ملت ایران هیچگاه دخالت غیرقانونی آمریکا و انگلستان در حوادث منتهی به ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ را فراموش نمی‌کند افزود: امیدواریم اسنادی که منتشر شده و اظهارات مقامات آمریکایی در این زمینه، به تجدید‌نظر آنها در سیاست‌هایشان به خصوص در مورد ایران و خودداری از دخالت‌های بیشتر منجر شود.

وی ادامه داد: امیدواریم روزی در آینده شاهد نباشیم که آمریکایی‌ها مجبور شوند اسناد مداخلات خود را در وقایع خاورمیانه و ایران منتشر کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه در زمان «مادلین آلبرایت» ایشان در این زمینه عذرخواهی کرده بود اظهار داشت: عذرخواهی وقتی معنا و مفهوم می‌یابد که همراه با تغییر رفتار باشد و در تغییر رفتار‌ها، حسن نیت کشورها مشخص می‌شود.

وی درباره اوضاع کنونی در مصر با بیان اینکه ما از تشدید خشونت‌ها و درگیری‌ها در مصر عمیقا متاسف و نگران هستیم افزود: ما خواهان توقف کشتار‌ها، خشونت‌ها، دستگیری‌ها، بازداشت‌ها و آزادی بازداشت‌شدگان در وقایع اخیر هستیم.

وی اضافه کرد: ما خواهان آن هستیم که همه طرفها خویشتنداری به خرج دهند و از طریق گفت‌وگو و مفاهمه ابعاد بحران را کاهش دهند.

عراقچی ملت مصر را ملتی بزرگ و هوشمند خواند و گفت: امیدواریم رهبران مصر از هوشمندی لازم برخوردار باشند و توجه داشته باشند که برنده اصلی افزایش تنش‌ها و جنگ داخلی در مصر، صهیونیست‌ ها می‌باشند و باید متوجه توطئه‌های رژیم صهیونیستی در این بحران باشیم.

وی با اشاره به تماس‌های متعدد وزیر امور خارجه با مقامات بین‌المللی و همچنین تماس وزرای خارجه دیگر کشورها با ظریف به منظور تبریک به وی به خاطر انتصابش به وزارت خارجه خاطرنشان کرد: در این تماس‌ها یکی از موارد مورد بحث موضوع مصر بود.

وی به تماس تلفنی شب گذشته اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل با ظریف به منظور تبریک به انتصاب وی اشاره کرد و افزود: محور بحث موضوع سوریه بود ولی آقای ظریف فرصت را مغتنم شمرد و نگرانی‌های خود را در مورد مصر بیان و بر ضرورت تلاش‌های بین‌المللی برای حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران در مصر تاکید کرد.

سید‌عباس عراقچی سخنگوی وزارت خارجه امور خارجه کشورمان در ادامه نشست هفتگی امروز (سه‌شنبه) با خبرنگاران، در پاسخ به سوالی درباره اخبار منتشر شده به نقل از دیپلمات‌های غربی مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران ذخایر هسته‌ای خود را در آستانه مذاکرات با ۱+۵ کاهش داده گفت: برنامه هسته‌ای ایران دقیقا منطبق با نیازهای ما پیش می‌رود و اینکه چه مقدار تولید، انبار و چه مقدار از مواد تولید ‌شده را به سوخت تبدیل کنیم منوط به نیازهای ما در فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای است و ربطی به مسائل سیاسی ندارد.

وی افزود: برنامه هسته‌ای ایران برای تامین نیازهای کشور در زمینه انرژی و سایر نیازهای پزشکی و کشاورزی و هرگونه تحول و پیشرفتی در همین راستا صورت می‌گیرد.

عراقچی همچنین گفت: آنچه در برنامه هسته‌ای تصمیم می‌گیریم با توجه به نیازهای کشور است و اگر سانتریفیوژ‌ها به کار خود ادامه دهند یا ندهند و یا تولید افزایش یابد همه بر اساس مصالح و نیازهای کشور است و ربطی به مسائل سیاسی ندارد.

سخنوی دستگاه دیپلماسی درباره متوقف کردن نفتکش هندی در خلیج فارس توسط ایران نیز با بیان اینکه در پی دریافت هشدار‌هایی از سوی برخی کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس و اعلامیه سازمان بین‌المللی دریانوردی مجبور به توقف یک نفتکش هندی که اقدام به آلوده کردن آبهای خلیج فارس کرده بود شدیم، خاطرنشان کرد: این در راستای مقررات بین‌المللی و درخواست نهادهای بین‌المللی صورت گرفته و هیچ جنبه سیاسی ندارد.

عراقچی اضافه کرد: این کشتی دچار نقص فنی شده و همین مسئله باعث آلودگی آب شده که منتظر تکمیل تحقیقات در این زمینه هستیم. طبق مقررات بین‌المللی باید مشخص شود که مسئولیت با این کشتی هست یا نیست و اگر هست کاپیتان کشتی باید پاسخگو باشد.

عراقچی ادامه داد: حرکت مجدد کشتی منوط به تعمیرات است و هیچ ربطی به روابط دوستانه ایران و هند ندارد.

وی هند را کشور بزرگ، دوست و نزدیک جمهوری اسلامی خواند و افزود: همکاری‌های گسترده اقتصادی و سیاسی بین دو کشور در جریان است و ما از مشارکت سطح بالای هند در نشست سران عدم تعهد در تهران و همچنین حضور در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور بسیار خرسند و خوشحالیم.

وی با بیان اینکه همکاری‌های اقتصادی و تجارت بین دو کشور در سطوح عالی جریان دارد، موضوع این نفتکش هندی را فنی و کوچک برشمرد و افزود: سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی مسئول این موضوع است. کارشناسان هندی به همین خاطر دعوت شده‌اند تا از کشتی بازدید کنند و انشاءالله با همکاری کارشناسان هندی موضوع حل و فصل شده و کشتی به مسیر خود ادامه می‌دهد.

عراقچی درباره سرنوشت امام موسی صدر نیز گفت: امام موسی صدر شخصیت بزرگی در جهان اسلام است. نه فقط لبنان بلکه جهان اسلام و همچنین بیداری اسلامی مدیون ایشان است.

عراقچی با بیان اینکه ناپدید شدن امام موسی صدر یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های ما در ایران و بین مردم لبنان بوده اظهار داشت: علی‌رغم تحولات در لیبی ما کماکان به پیگیری‌های خود در این زمینه ادامه می‌دهیم و هم ما و هم مقامات لبنان و دولت لیبی در این خصوص به پیگیری‌های خود ادامه می‌دهند.

عراقچی با بیان اینکه هم در شورای ملی انتقالی و هم دولت کنونی لیبی این موضوع در حال پیگیری است، تصریح کرد: این پرونده بسته نیست و از نظر ما باز است اما هنوز سرنخ قابل توجهی در این زمینه به دست نیامده است.

خبرنگاری در خصوص دخالت‌های انگلیس در کودتای ۲۸ مرداد سوال کرد که سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: اگرچه کودتای ۲۸ مرداد کودتایی آمریکایی شناخته می‌شود ولی نباید از نقش انگلستان و خصومت‌ورزی و دشمنی این کشور در کودتا و مسائل قبل از آن غفلت کنیم.

عراقچی با بیان اینکه این واقعه منجر به عقب افتادن جنبش‌های اسلام‌خواهی و دموکراسی خواهی برای قریب به ۲۵ سال در ایران شد، تصریح کرد: کسی در ایران نمی‌تواند مرتکبان این حادثه را ببخشد. امیدواریم این دو کشور در سیاست‌های عملی خود درصدد جبران هزینه‌هایی باشند که به وجود آوردند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: اسناد موجود نقش انگلستان را به وضوح در این کودتا مشخص می‌کند.

یکی از خبرنگاران درباره حمله تکفیری‌ها به اطراف حرم حضرت زینب در سوریه اشاره کرد که سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به تماس تلفنی شب گذشته اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با وزیر خارجه کشورمان و تبریک انتصاب وی به این سمت اظهار داشت: بحث مبسوطی در مورد سوریه انجام شد و آقای ظریف مجموعه ابتکارات، اقدامات و تلاش‌های جمهوری اسلامی برای کمک به حل مشکل سوریه را تشریح و مجددا اعلام آمادگی کرد که جمهوری اسلامی از هر کمکی برای حل این موضوع و همکاری با سازمان ملل و شخص اخضر ابراهیمی دریغ نخواهد کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: آقای اخضر ابراهیمی نیز در این گفت‌وگوی تلفنی عنوان کرد که سوریه راه‌حلی مسالمت‌آمیز دارد و بر نقش سازنده و موثر جمهوری اسلامی در مسائل منطقه و به ویژه سوریه تاکید کرد و مجددا دیدگاه خود را نسبت به ضرورت حضور ایران در کنفرانس‌های مربوط به سوریه و از جمله ژنو۲ اعلام کرد.

عراقچی با بیان اینکه حملات گروه‌های تروریستی همواره محکوم بوده، از کشورهای منطقه خواست که با این پدیده شوم مقابله کنند و همچنین از طرف‌هایی که با ارسال سلاح و کمک‌های مالی و ایجاد امکانات به حضور این گروه‌های تروریستی در سوریه کمک کرده‌اند خواست که این اقدامات را متوقف سازند.

وی ادامه داد: هیچ سازمان و فردی نمی‌تواند ابعاد جنایات گروه‌های تروریستی به خصوص جنایات اخیر در اطراف حرم حضرت زینب را تائید کند و شیعیان در سراسر جهان هرگز اجازه نخواهند داد که چنین وقایعی تکرار شود.

یکی از خبرنگاران درباره اظهارات ظریف مبنی بر اینکه تعهدی به کار با کسانی که بدون کار کارشناسی و با ملاحظات سیاسی در وزارت خارجه مشغول هستند اشاره کرد و نظر سخنگو را جویا شد که وی در این باره گفت: آقای ظریف دیدگاه کلی خود را در این زمینه بیان کرده است که وزارت خارجه یک نهاد کارشناسی تخصصی است و مسئولان و افرادی که عهده دار این سمت می‌شوند باید از این تخصص برخوردار باشند و این تخصص میسر نمی‌شود مگر اینکه مسیر‌های کارشناسی طی شده باشد و فردی از مراحل پایین کارشناسی به مراحل بالاتر به صورت تدریج رسیده باشد.

وی وزارت خارجه را شبیه ارتش خواند که دارای سلسله مراتب و رده‌های مختلف است و افزود: حرکت دیپلمات‌ها از رده‌های پایین‌تر به بالاتر منوط به طی یک سری الزامات تخصصی، کارشناسی و زمان لازم است.

عراقچی اضافه کرد: آقای ظریف اصرار دارد که افراد متخصص عهده‌دار مسئولیت‌ها در وزارت خارجه شود.

وی در خصوص سخنگوی ظریف نیز گفت: تغییر سخنگوی وزارت خارجه یک امر بدیهی و طبیعی در هر دولت جدیدی است و هر وزیر خارجه صورت خواهد داد که نشانگر سیاست جدید در وزارت خارجه است.

عراقچی اضافه کرد: حضور بنده در این جلسه و احتمالا در جلسات بعدی نشانگر این است که هنوز فردی برای سخنگویی تعیین نشده و امیدواریم در اولین فرصت این فرد معین شود، بنده هم این مسئولیت را به خاطر شرایط غیرمنتظره قبول کردم تا این فاصله طی شود و انشاءالله بنده به حرفه‌ اصلی خود برخواهم گشت.

یکی از خبرنگاران پس از اظهارات عراقچی عنوان کرد که خبرنگاران از شما رضایت دارند و گمان می‌کنم که آقای ظریف بهتر از شما سخنگو پیدا نخواهد کرد که عراقچی در پاسخ عنوان کرد: خبرنگاران بزرگوار هستند و لطف دارند.

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران، در پاسخ به سؤالی درباره جعل اسناد ضد ایرانی در کتب درسی جمهوری آذربایجان، با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان روابطی رو به رشد است و ما در عرصه‌های مختلف همکاری‌های خود را افزایش دادیم، آذربایجان را همسایه نزدیک و دوست ایران برشمرد و افزود: همین احساس در مقامات آذربایجان حضور دارد و ما خواهان افزایش روابط و ملاحظات برادرانه بین دو کشور هستیم.

وی وجود برخی اختلاف‌نظرها و پیشنهادات بین ایران و آذربایجان را انکار نکرد و افزود: این اخلاف نظرات و مشکلات از طریق دوستانه در حال پیگیری است.

عراقچی با بیان اینکه موضوع کتابهای درسی آذربایجان مورد اعتراض برخی از مورخان ما بوده و اشکالاتی را در این زمینه قائل هستند و معتقدم که اطلاعات بعضا نادرستی در خصوص تاریخ دو کشور داده شده، اظهار داشت: قرار است جلسه کارشناسی بین تاریخدانان دو کشور برگزار و این مسئله بررسی شود.

وی یاد آور شد که این موضوع اختلاف جدی و عمیقی نیست.

سخنگوی وزارت خارجه درباره لغو سفر فرمانده نیروی دریایی آذربایجان به ایران نیز با بیان اینکه این سفر برنامه‌ریزی شده بود ولی به دلایل فنی فعلا به عقب افتاده، اظهار داشت: علت اصلی تعویق آن تغییرات دولت در ایران بود و امیدواریم در آینده نزدیک این سفر صورت گیرد.

وی در تایید صحبت آن خبرنگار اظهار داشت: ظرف ماههای گذشته سیگنال‌های مثبتی را از مقامات آذربایجان شاهد بودیم که از این بابت خوشحال هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به اقدام دولت عراق در بازرسی از هواپیماهای ایرانی که عازم دیگر کشورها هستند نیز گفت: توقف هواپیماهای ایرانی توسط عراق اقدامی غیر دوستانه و خلاف روابط همسایگی است و ما به دوستان خود در دولت عراق در این زمینه اعتراض کردیم.

وی با بیان اینکه فشارهای وارد شده به دولت عراق را درک می‌کنیم، یاد آور شد: اما اقدام آنها در نشاندن هواپیماهای ایران غیر دوستانه بود.

عراقچی با بیان اینکه هیچ یک از هواپیماهایی‌ که متوقف شده غیر از کمک های انسانی و دارویی چیزی در آنها یافت نشده و این موضوع صحت گفته‌های ما را ثابت کرد، گفت: امیدواریم دوستان عراق در این رویه خود تجدید نظر کنند.

وی درباره سفر هفته آینده سلطان قابوس پادشاه عمان به تهران نیز گفت: سلطان عمان بعد از انتخاب رئیس جمهور کشورمان پیغام داده بود که علاقمند است اولین مهمان خارجی رئیس جمهور باشد و اگر چه علاقمند بود در مراسم تحلیف شخصا شرکت کند ولی به دلیل تلاقی مراسم تحلیف با عید فطر این موضوع میسر نشد و ایشان یکی از مهمترین مشاوران خود را اعزام کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: سفر هفته آینده سلطان قابوس در همین راستا تنظیم شده است. روابط دو کشور نزدیک، برادرانه و مبتنی بر احترام و منافع متقابل در دو سوی خلیج فارس بوده و دو کشور همواره روابطی نزدیک داشته‌اند.

عراقچی با بیان اینکه دولت عمان همواره احساسات دوستانه و برادرانه خود را نسبت به جمهوری اسلامی نشان داده خاطرنشان کرد: این کشور در حال حاضر حافظ منافع ما در انگلستان است و این دلیل روابط نزدیک و دوستانه دو کشور می‌باشد.

وی افزود: خوشحالیم که سلطان عمان اولین مهمان خارجی رئیس جمهور خواهد بود و در این سفر روابط دو کشور از عمق و گسترش بیشتری برخودار خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادعای مطرح شده مبنی بر دخالت ایران در سوریه را نادرست و در راستای توضیح دخالت دیگران در این کشور برشمرد و افزود: برخی از کشورهای منطقه و خارج از منطقه دخالت‌هایی را در سوریه داشتند از جمله اعزام گروه‌های تروریستی و ارسال کمک‌های مالی و تسهیلاتی که منجر به شرایط ناهنجار در سوریه شد.

وی با بیان اینکه ما انکار نمی‌کنیم که از دولت و ملت سوریه حمایت می‌کنیم، حمایت‌های ما سیاسی، مالی، کمک‌های انسانی،غذایی و دارویی بوده و تا آنجایی که مردم و دولت سوریه نیاز داشته باشند به کمکهای خود ادامه خواهیم داد.

سید عباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران، در پاسخ به این پرسش که آیا انتقال پرونده هسته‌ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه اقدامی در جهت طولانی‌تر کردن و پیچیده‌کردن مذاکرات نیست؟ گفت: شورای عالی امنیت ملی وظیفه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در قبال مسائل مهم کشور که منافع ملی و موضوعات کلان کشور را در برمی‌گیرد را دارد و ماهیت شورا بر همین اساس است و بنابراین همه موضوعات مهم کشور در آنجا تصمیم‌گیری می‌شود.

وی با بیان اینکه همه موضوعات مهم کشور در شورای عالی امنیت ملی تصمیم‌گیری می‌شود که با حضور همه نهادهای درگیر در موضوع است، یادآور شد: اجرای تصمیماتی که در شورا گرفته می‌شود، با نهادی است که مرتبط با آن قضیه است. مثلا شورای عالی امنیت ملی درباره امنیت مرزها و اتخاذ سیاست در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند ولی اجرای آن بر عهده نهادهای نظامی و انتظامی است.

عراقچی با بیان اینکه هرگونه تصمیم‌گیری درباره موضوع هسته‌ای حتما باید در سطح کلان و شورای امنیت ملی و این تصمیمات مورد تأیید مقام معظم رهبری باشد، اظهار داشت: اما اجرای آن قطعا بر عهده نهاد مربوطه است. اگر بخواهد مذاکراتی صورت بگیرد، قطعا تصمیم‌گیری در شورا انجام می‌شود و فرد مذاکره کننده این مذاکرات را انجام می‌دهد.

وی با ذکر این نکته که در ۱۲ سال گذشته فرد مذاکره‌کننده دبیر شورای امنیت ملی بوده است، افزود: ممکن است آقای روحانی تصمیم‌ بگیرد وزیر خارجه یا هر فرد دیگری را عهده‌دار این مسئولیت کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: منتظر تصمیم‌گیری آقای روحانی هستیم، ایشان بر موضوع اشراف دارد و در این‌باره تصمیم خواهد گرفت. البته افراد و اینکه با چه قابلیتی هستند و در چه پستی حضور دارند نیز مهم است.

عراقچی درباره تماس تلفنی اشتون با ظریف اظهار داشت: خانم اشتون هماهنگ‌ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجه اتحادیه اروپا محسوب می‌شود و تماسش با وزیر خارجه ایران کاملا امری طبیعی است.

خبرنگاری درباره دور دوم مذاکرات سازش بین رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگران فلسطین که به شکست انجامید سؤال کرد که عراقچی در این باره گفت:‌ ما مواضع خود را در این زمینه قبلا اعلام کردیم. این مذاکرات در بدترین موقعیت زمانی صورت می‌گیرد و این را نقشه و توطئه رژیم صهیونیستی می‌دانیم که تصور می‌کند در شرا� گیرد؟ که وی اظهار داشت: اظهارات آقای روحانی و آقای ظریف روشن بود. اینکه تغییراتی که مدنظر است در شیوه‌ها، رفتارها و نوع رویکردهاست و سبک و سیاق عوض خواهد شد، ولی اهداف و اصول تغییرناپذیر است.

وی با بیان اینکه اهداف و اصول جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر منافع ملی، حفظ امنیت ملی، حفظ حقوق مردم و ... است، گفت:‌ اینها چیزی نیست که با آمد و رفت دولت‌ها تغییر کند. آقای روحانی پیش از این بر اصول و اهداف والای جمهوری اسلامی ایران تأکید داشت. اینکه در عرصه عمل از شیوه‌های مختلف، ادبیات جدید و افراد جدید برای مذاکره استفاده و رویکردهای متفاوتی نسبت به گذشته اتخاذ شود، مدنظر ایشان است و اینکه ما اهمیت عرصه سیاست خارجی را برای کشور درک کنیم و ما مراقب گفته‌ها و عباراتی که ممکن است هزینه‌هایی را بر کشور تحمیل کند باشیم و از ادبیاتی استفاده کنیم که منتج به نتیجه باشد. اینکه در مذاڌط کنونی در منطقه که به ویژه مصر و سوریه درگیر مسائل داخلی خود هستند، آنها می‌توانند امتیازات بیشتری را از مردم فلسطین بگیرند.

وی اضافه کرد: ما همواره به رهبران فلسطینی توصیه کرده‌ایم که مراقب و هوشیار باشند و اجازه ندهند که رژیم صهیونیستی از این شرایط سوء استفاده کند.

عراقچی خاطرنشان کرد: شاهد بودید شرایطی که مطرح می‌شد همه بر علیه مردم فلسطین بود و حق بازگشت مردم فلسطین را به سرزمین اصلی انکار می‌کرد و چه بسا آوارگان جدیدی را ایجاد می‌کرد. معتقدیم که این روند سازش قطعا به ضرر مردم فلسطین خواهد بود و امیدواریم رهبران فلسطینی به این روند ادامه ندهند.

خبرنگاری با اشاره به حضور روحانی در مراسم معارفه ظریف و اینکه این حضور نشان داد که وزارت خارجه برای دولت یازدهم مهم است، از سخنگو پرسید در دولت جدید در عرصه سیاست خارجی قرار است چه تغییراتی صورت�رات به دنبال رسیدن به اهداف جمهوری اسلامی ایران از طریق شیوه و فرمول برد - برد باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص پیگیری‌ها درباره تغییر نام لیگ فوتبال امارات به نام جعلی، با بیان اینکه مسئولیت اصلی در این حوزه با فدراسیون فوتبال است، گفت: آنها با توجه به ارتباط با فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) باید دخالت سیاست در ورزش را که خلاف اساسنامه است پیگیری کنند.

وی افزود: بخش حقوقی وزارت خارجه آماده همکاری با فدراسیون فوتبال در این زمینه است و امیدواریم بعد از تغییر و تحولاتی که صورت می‌گیرد این موضوع جدی‌تر دنبال شود.

عراقچی درباره اقدامات ایران در آستانه سالگرد ریاست بر جنبش عدم تعهد و تغییرات انجام شده در دبیرخانه گفت: امیدوارم در سالگرد ریاست ایران بر این جنبش بخش بین‌المللی وزارت امور خارجه بتواند گزارشی از عملکرد یک سال گذشته تدوین و به اطلاع کشورهای عضو و مردم ایران برساند.

وی با بیان اینکه درباره دبیرخانه‌ای که قبلا تشکیل شده بود هنوز تصمیم جدیدی اتخاذ نشده، یادآور شد: دبیرخانه این جنبش ملی است و جنبش عدم تعهد فاقد دبیرخانه است. اعضای جنبش عدم تعهد تصمیم‌گرفته بودند دبیرخانه‌ای نداشته باشند و آنچه که در نهاد ریاست جمهوری تشکیل شد، دبیرخانه ملی برای هماهنگ کردن فعالیت داخل کشور در این زمینه بود. اینکه چگونه این دبیرخانه به فعالیتش ادامه دهد در روزهای آینده تصمیم‌گیری خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره وضعیت شورای عالی ایرانیان خارج از کشور و ریاست این شورا نیز با بیان اینکه ریاست این شورا بر عهده رئیس جمهور است، گفت: اینکه این شورا چگونه حرکتش را دنبال کند قطعا از مواردی است که آقای روحانی تصمیم خواهد گرفت. اما بدون تردید آقای روحانی نظر و عنایت ویژه‌ای به ایرانیان خارج از کشور دارد. وزارت امور خارجه و شخص آقای ظریف نیز به همین صورت. آنچه که برای تسهیل رفت و آمد این عزیزان و حل مشکلات آن‌ها و استفاده از ظرفیت‌هایشان در داخل یا خارج از کشور قطعا با توجهی که قبلا وجود داشته و بلکه بیشتر ادامه خواهد داشت.

عراقچی ادامه داد: اینکه شورای عالی ایرانیان در نهاد ریاست جمهوری مستقر باشد یا به وزارت خارجه منتقل شود، بحث دیگری است. ریاست شورا با رئیس جمهور است و دبیر را رئیس جمهور مشخص می‌کند که بعد از استقرار کامل دولت در این زمینه تصمیم‌گیری شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر انتصابات جدید در وزارت خارجه، گفت: اگر یکی دو روز دیگر صبر کنید اخبار رسمی در این باره دریافت خواهید کرد. چرخش‌ همیشه در وزارت امور خارجه وجود داشته است. تابستان فصل نقل و انتقالات در وزارت امور خارجه است. وزیر خارجه تغییرات را با توجه به نظر خود خواهد داشت و امیدواریم مجموعه تصمیمات باعث خیر و برکت در کشور شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *