چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۸

کوثری: زاکانی متدین و مومن، دارای تفکر انقلابی و بسیجی و فردی منطقی است

او یکی از بهترین تجربه‌های مدیریتی کشور را رقم زد
دوشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب: 285203
عضو جبهه حماسه سازان انقلاب اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: زاکانی متدین و مومن، دارای تفکر انقلابی و بسیجی و فردی منطقی و اهل استدلال است.
کوثری: زاکانی متدین و مومن، دارای تفکر انقلابی و بسیجی و فردی منطقی است
به گزارش جهان محمد کوثری، نماینده مردم تهران و عضو جبهه حماسه سازان انقلاب اسلامی، در جمع خبرنگاران گفت: زاکانی متدین و مومن، دارای تفکر انقلابی و بسیجی و فردی منطقی و اهل استدلال است.

متن این گفتگو به شرح ذیل است:

- جناب آقای کوثری بر اساس چه ضرورت هایی جبهه حماسه سازان انقلاب اسلامی را تشکیل دادید؟

نیرو های انقلاب قابل دسته بندی میان احزاب و جریانها موجود نیستند و از ابتدای انقلاب مجاهدانه وارد صحنه شده اند و حماسه آفریده اند . پس از قضایای فتنه و انحراف و اشتباهات این دو جریان به دلیل  نزدیکی برخی چهره های سیاسی به این جریان ها نیرو های اصیل انقلاب از آنها فاصله گرفتند و در مقابل این دو جریان باید جبهه واحدی از نیرو های آزمون پس داده سی سال گذشته ایجاد می شد که محل اعتماد مردم باشد و از طرفی مرز مشخص و شفافی در مقابل اینها داشته باشد شما می بینید برخی از افراد یا جزء حامیان فتنه و انحراف هستند و یا در مقابل این دو جریان حرکتی انجام نداده اند و به هر حال حتی در صورت بازگشت ، این افراد واجد شرایط پرچمداری حزب الله در عرصه سیاسی نیستند. لذا این جبهه برای دفاع از آرمان های انقلاب ، و تبعیت از رهنمود های امام و رهبر معظم انقلاب و مقابله با فتنه انگیزی ها و انحراف ها وارد میدان شده است.

- جبهه حماسه سازان را چه کسانی تشکیل داده اند و چه معیار هایی برای حضور دراین جبهه مد نظر است؟

این جبهه محل تجمع آزمون پس داده های بیش از سه دهه گذشته است البته این موضوع به این معنا نیست که هرکس آزمون پس داده است در این جبهه است و لا غیر ، اما سعی و تلاش این بوده که از افرادی دعوت کنیم به این جبهه بپیوندند که معتقد به اسلام و نظام اسلامی و تبعیت از ولی امر مسلمین به صورت عملی باشند بالا خره پس از 34 سال عمده فعالین کشور دارای کارنامه هستند و تشخیص این موضوع کار دشواری نیست . برهه هایی همچون انقلاب اسلامی ، دفاع مقدس ، شبیخون فرهنگی و آغاز فتنه سیاسی در سال 1378 در ماجرای 18 تیر ، فتنه 88 و جریان انحرافی مقاطع مهمی است که ما برای دعوت خود مد نظر می گیریم البته یک شاخصه مهم ما نیرو های رزمنده و مجاهدی است که اهل مقاومت و استحکام در مقابل دشمن باشند لذا این طور که دیده می شود اهالی جبهه و جنگ احساس قرابت بیشتری با حماسه سازان می کنندواین موضوع از طرفی  مسولیت ما را سنگین می کندواز طرفی بیانگر ضرورت تشکیل این جبهه است.


- جناب آقای کوثری جبهه حماسه سازان جناب آقای دکتر زاکانی را به عنوان اصلح از میان کاندیدا ها معرفی نموده دلایل این انتخاب و ملاک ها معیار های مد نظر شما چه بوده که به ایشان رسیده اید یا در یک کلام سوال من این است که : چرا آقای زاکانی ؟

ببینید انتخاب اصلح از نظر ما رسیدن به بهترین از میان افراد حاضر در میدان است یعنی خیر الموجودین ما در میان کسانی که حاضر در این صحنه شده اند افراد واجد صلاحیت را تشخیص دادیم و از میان آنها با توجه به اقتضائات کشور مطالبات مقام معظم رهبری نیاز های آینده و گفتمان عدالت و پیشرفت جناب آقای زاکانی را اصلح تشخیص دادیم.

البته
کسانی که در مورد توان اجرایی ایشان سوال دارند اگر ابعاد کار دشوار فرماندهی در بسیج آنهم در عرصه دانشجویی و در دوره دوم خرداد را بدانند این تجربه موفق را تحسین خواهند کرد.
عزیزانی مانند جناب آقای دکتر حداد و جناب آقای دکتر جلیلی نیز در جلسات مطرح شدند و پیرامون این عزیزان که واجد صلا حیت های فراوانی هستند  بحث و گفتگو شد ولی نهایتاً به دکتر زاکانی رسیدیم و به عنوان معتمدین جمع حماسه سازان نظرمان را به آقای دکتر زاکانی انتقال دادیم و گفتیم تکلیف شماست که وارد صحنه شوید . و ایشان هم پس از مشورت با دلسوزان انقلاب و به خصوص عزیزان و همرزمان دفاع مقدس دعوت ما را پذیرفتند و به صورت جدی وارد صحنه شدند.

- جناب آقای کوثری ملاک ها و معیار های جبهه حماسه سازان به صورت مشخص چه بود؟

مهم ترین معیار های ما بر گرفته از رهنمود های امام و رهبری است . حضرت امام فرمودند : «آنهایى که در این چند سال مبارزه و جنگ به هر دلیلى از اداى این تکلیف بزرگ طفره رفتند و خودشان و جان و مال و فرزندانشان و دیگران را از آتش حادثه دور کرده اند مطمئن باشند که از معامله با خدا طفره رفته اند، و خسارت و زیان و ضرر بزرگى کرده اند که حسرت آن را در روز واپسین و در محاسبه حق خواهند کشید. من مجدداً به همه مردم و مسئولین عرض مى کنم که حساب اینگونه افراد را از حساب مجاهدان در راه خدا جدا سازند، و نگذارند این مدعیان بى هنر امروز و قاعدین کوته نظر دیروز به صحنه ها برگردند.» حضور در دفاع مقدس برای ما شاخصه مهمی  است ، نمی شود به راحتی از کنار این موضوع گذشت و باید در میان این آقایان دید چه کسانی واجد این شرایط هستند .

ملاک دیگر ما بیانات مقام معظم رهبری است ، ایشان در یکی ار رهنمود های خود می فرمایند :«بسیجی، آرمانگرا و بااخلاص و باگذشت و در هر میدانی تن به کار بده است؛ یک روز میدان جنگ است، به آن کار تن در می دهد، یک روز هم میدان سیاست» خوب حالا باید دید چه کسانی در عرصه ها و آزمون های گذشته توانسته اند نمره بالاتری کسب کنند.

همانطور که بیان شد کارنامه 34 ساله افراد برای ما اهمیت داشت ما از میان همفکران خود نیاز به فردی داشتیم که اهل لبیک گفتن به ندای ولی امر خود به صورت عملیاتی باشد.و الا در بیان که خیلی ها مدعی ولایتمداری هستند. البته بنده به شخصه معتقدم افرادی مانند آقای دکتر زاکانی به بهترین وجه می توانند پیام انقلاب اسلامی را از نسل اول انقلاب به نسل های بعدی برسانند و این خود ویژگی مهمی است. اهم ملاک ها برای تشخیص اصلح برگرفته از همین رهنمود است مقام معظم رهبری اخیراً فرمودند نامزد های ریاست جمهوری باید دارای ویژگی هایی باشد از جمله : ایمان به خدا ، انقلاب اسلامی و قانون اساسی و مردم داشتن ، اهل مقاومت بودن شناخت کامل نسبت کشور و توان مدیریت اجرایی کشور داشتن ، تدبیر و حکمت لازم برای ریاست جمهوری ، برخورداری از تهذیب ، اخلاق ، از جمله مطالب مهمی است که ایشان در سخنرانی های اخیر خود به آن اشاره کرده اند.


بر همین اساس جناب آقای زاکانی که واقعا آزمون پس داده اند و حتی مخالفان ایشان فضیلت های اخلاقی و سجایای ایشان را تائید می کنند انتخاب کردیم  از طرفی حضرت آقا فرمودند رئیس جمهور بعدی باید مزایای رئیس جمهور های گذشته را داشته باشد و معایب آنها را نداشته باشند ایشان از جمله افرادی است که بسیاری از مزایای رئیس جمهور های سابق را دارد و معایب آنها را ندارد و افرادی که با ایشان کار کرده اند و همچنین مسوولانی که او را می شناسند، اذعان دارند که آقای زاکانی متدین و مومن، دارای تفکر انقلابی و بسیجی و فردی منطقی و اهل استدلال است.

ببینید بالاخره ایشان وخانواده محترمشان
جناب آقای دکتر زاکانی در شرایطی مسئولیت سنگین بسیج دانشجویی کل کشور را به عهده گرفتند که محور اصلی عملیات دشمن و دنباله های داخلی آن در دانشگاه بود . ایشان با حضور در این میدان سخت توانست صحنه این عملیات را به نفع نیرو های حزب الله و انقلاب تغییر دهد.
به ویژه پدر بزرگوارشان معروف به انقلابی گری و دفاع از نظام جمهوری اسلامی هستند و حضور مداوم و طولانی ایشان در دفاع مقدس که شاخصه مهمی است و حتی پدر بزرگوارشان که جزء پهلوانان کشتی ایران بودند در جبهه ها بیانگر وجه ایثار گری اثبات شده ایشان است . ایشان بیش از 60 ماه حضور در جبهه و آن هم در سخت ترین شرایط که تاب و تحمل آن برای اهل جبهه فقط قابل توصیف است را داشته اند آن هم در سن وسال نوجوانی این لبیک به امام در این سن و سال و با این روحیه مقاوم ستودنی است ، ایشان به تمام معنی یک بسیجی واقعی است و با اخلاص و تدبیر کارها را جلو می برد . روحیه تدبیر ایشان در بسیاری از وقایع اخیر که افراط هایی به نام انقلابی گری صورت گرفت بروز پیدا کرد .

جناب آقای دکتر زاکانی در شرایطی مسئولیت سنگین بسیج دانشجویی کل کشور را به عهده گرفتند که محور اصلی عملیات دشمن و دنباله های داخلی آن در دانشگاه بود . ایشان با حضور در این میدان سخت توانست صحنه این عملیات را به نفع نیرو های حزب الله و انقلاب تغییر دهد.

خوب خیلی از نامدار ها نا امید شده بودند ، خیلی ها ساکت بودند ، خیلی ها با درس و مشق و کسب و کار خود را مشغول کرده بودند و ایشان احساس تکلیف کرد و آمد وسط میدان مسئولیت را پذیرفت ، و الحمد لله توانست یکی از بهترین تجربه های مدیریتی کشور را با تحول آفرینی در عرصه دانشگاه رقم بزند.
کسانی که در مورد توان اجرایی ایشان سوال دارن اگر ابعاد کار دشوار فرماندهی در بسیج آنهم در عرصه دانشجویی و در دوره دوم خرداد را بدانند این تجربه موفق را تحسین خواهند کرد.

آقای دکتر زاکانی سه دوره نماینده مجلس و مورد اعتماد مردم زاکانی، متدین، مومن، دارای تفکر انقلابی، بسیجی و فردی منطقی بوده. اینکه فردی خود را در معرض رای مردم قرار داده و توانسته اقبال عمومی را جذب کند یک ویژگی مثبت است. اما ایشان یک نماینده حداقلی نبوده بلکه یکی از موثر ترین نمایندگان مجلس بوده مخصوصاًدر دوره ای که عضو هیئت رئیسه مجلس و نایب رئیس کمیسیون اصل 90 بودند  توانستند اقدامات بسیار تاثیر گذاری را انجام دهند .

بالاخره ببینید سلامت نفس وپاک دستی امر مهمی است اما در کنار  این سلامت اهل مبارزه با فساد تبعیض بودن مهم تر است . ایشان در میان حاضرین در صحنه انتخابات مبارز ترین کاندیدا با فساد ورانت خواری بوده است . مستند بنده برای این موضوع قضایای تحقیق و تفحص از نظام آموزش عالی و به ویژه دانشگاه آزاد ، تحقیق و تفحص از قوه قضائیه ، سوال از وزیر اطلاعات دوره دوم خرداد و تداوم آن در پیگیری چگونگی خصوصی سازی بزرگترین کارخانه های خودرو سازی است .این ها نماد های عینی مبارزه عملی با فساد است . ایشان واقعا فساد ستیز است و البته بی ادعا و بدون سر و صدااین فرق می کند با افشاگری. واقعاً ما این همه اقدام عملی در مبارزه با فساد و رانت خواری را در عزیزان دیگر پیدا نکردیم .

آقای دکتر زاکانی از جمله فعال ترین افراد در قضیه فتنه 88 بود . ازشناخت این فتنه و ماجرای 18 تیر تا بروز عملیاتی آن در سال 88 ایشان با این فتنه مقابله کرده . آن روز با روشنگری و برگزاری دوره ای طرح ولایت و سخنرانی در دانشگاه ها و امروز در مجلس در کمیسیون اصل 90 و گزارش مفصل آن که جزء معدود اسناد رسمی کشور بر علیه جریان فتنه است ، حضور ایشان یک حضور بسیجی وار و با صلابت بوده است در واقع ما ندیده ایم ایشان حتی یک قدم عقب نشینی کرده باشد .

آقای دکتر زاکانی در مواجهه با انحرافی که در دولت ایجاد شد واقعا پرچمداری کرد . ایشان جزء اولین افرادی بود که این انحراف را از شعار ها و آرمان ها تشخیص داد و از طروق مختلف سعی در اصلاح آن داشت . بالاخره برخی از تصمیمات و انتصابات
جناب آقای زاکانی که واقعا آزمون پس داده اند و حتی مخالفان ایشان فضیلت های اخلاقی و سجایای ایشان را تائید می کنند انتخاب کردیم از طرفی حضرت آقا فرمودند رئیس جمهور بعدی باید مزایای رئیس جمهور های گذشته را داشته باشد و معایب آنها را نداشته باشند ایشان از جمله افرادی است که بسیاری از مزایای رئیس جمهور های سابق را دارد و معایب آنها را ندارد
دولت نسبتی با شعار های دولت اصولگرا نداشت .

حمایت هایی که از متخلفین شد و طرح موضوع خط قرمز بودن اطرافیان دولت با انقلابی بودن و عدالت خواه بودن تناسبی نداشت . ایشان ابتدا در جلسات خصوصی و بعد ها به صورت جمعی تذکر هایی را به شخص آقای احمدی نژاد دادند و بعد در صحن مجلس با ابزار های قانونی به وظایف نمایندگی خود عمل کردند خوب امروز مابصورت آشکار تر داریم این انحراف را می بینیم ومعیوب بودن این خط فکری را درک می کنیم .

در واقع مرور کارنامه آقای دکتر زاکانی بیانگر این است که ایشان فردی ساده زیست ، بسیجی واقعی و گوش به فرمان رهبری است که در صحنه  های سخت اهل جانبازی وفداکاری است .

موضوع دیگر شناخت ایشان از عرصه سیاسی است آقای زاکانی شناخت بسیار عالی از جریان های سیاسی دارند و در طول ورود خودشان در عرصه سیاسی توانسته اند با شناخت و بصیرت جریان سازی کنند به اذعان بساری از دوستان اصولگرا وحزب الهی در حداقل یک دهه گذشته ودرموضوعات ساسی مهم آقای دکتر زاکانی حضور تعین کننده داشته اندوهر وقت احساس شده نیا زبه یک مدیر اجرایی با توان سازماندهی بالا داریم به اتفاق جمع ایشان انتخاب شده اند .

البته از این موضوع نگذریم که انتخابات کاندیدای جوان و محبوب جوانان انقلابی و دانشگاهی که توان و انرژی و نشاط کار اجرایی در سطح ملی را هم داشته باشد  مد نظر جبهه حماسه سازان بوده . امیدوارم که توانسته باشم اهم ملاک ها را بیان کنم .

- جناب آقای کوثری جبهه حماسه سازان آیا برنامه ای را هم برای اداره کشور ارائه خواهد داد؟

بله حتماً این حرکت یک حرکت جبهه ای است و از توان کارشناسی همه معتقدین به انقلاب اسلامی استفاده خواهد شد لذا بر اساس نام دهه گفتمان عدالت و پیشرفت فعالیت های در تبیین وضع موجود و راه کار های اداره کشور بر اساس این موضوع ، از دو سال پیش انجام گرفته است . که جبهه حماسه سازان از این تلاش جمعی نخبگان حوزه های مختلف استفاده خواهد نمود . باید در این حوزه تنگ نظری را کنار گذاشت وبا بکار گیری  خرد جمعی توان کارشناسی خود را بالا برد و در صحنه عمل با بهره گیری از نیرو های عملیاتی و اجرایی به این برنامه ها جامه عمل پوشاند .

- جناب آقای کوثری آیا آقای زاکانی تا آخر خواهند ایستاد و به نفع کسی کنار نخواهد کشید ؟

این موضوع از جمله بد اخلاقی هایی است که در روز های اخیر رخ داده این که مقام معظم رهبری همه را توصیه به حسن ظن و رعایت تقوای جمعی می کنند بروز و ظهورش در همین موضوعات است. در مورد این شایعه باید بگویم با توجه به جمع بندی جبهه حماسه سازان و حضور جدی و قدرتمند در صحنه و سفر های استانی ایشان ، این موضوع از پایه نادرست است . تمایز ها و تفاوت های گفتمانی ایشان با دیگر کاندیدا ها مشخص است و احتمال اینکه ایشان پدیده انتخابات 92 باشند با توجه به این ظرفیت ها بسیار بالاست . من توصیه می کنم که به صورت ایجابی جریانات سیاسی در مورد کاندیدا های خود صحبت کنند و وارد فضای بد اخلاقی نشوند ما در حماسه سازان دیگر نامزدهای اصولگرا را برادران خود می دانیم ورقابت مابانامزدهای غیر اصولگرا خواهد بود  .

- جناب آقای کوثری دلایل این که مقام معظم رهبری نام سال را حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نام گذاری فرمودند را تشریح بفرمائید .

نام گذاری سال ها حاصل هوشمندی و درایت مقام معظم رهبری است که در واقع گام های یک حرکت و تعالی برای نظام اسلامی توسط ایشان نشان گذاری می شود . انتخابات ریاست جمهوری امسال از جمله شاخصه های ایجاد یک حماسه سیاسی است . ایشان تبیین فرمودند که حماسه از دل می جوشد ، با عقل هدایت می شود و با ایمان پشتیبانی میگردد . این یعنی اینکه حماسه سازی نیازمند الزامات خاص خودش است و به صورت تصنعی و فرمایشی و بخش نامه ای ایجاد نمی شود باید مجاهدت کرد تا یک حماسه را ایجاد نمود . مثلا در دوران دفاع مقدس توان ظاهری دشمن با ما برابری نمی کرد
تمایز ها و تفاوت های گفتمانی ایشان با دیگر کاندیدا ها مشخص است و احتمال اینکه ایشان پدیده انتخابات 92 باشند با توجه به این ظرفیت ها بسیار بالاست .
ولی با لبیک مردم به امام خود و حضور در صحنه این جنگ به حماسه تبدیل شد به نظر بنده مردم به وظیفه خود عمل خواهند کرد و حضور پر شوری را رقم خواهند زد ، اما این نخبگان و مسئولین و خواص هستند که باید با بصیرت و عقلانیت نقش خود را در حماسه ای که در حال ایجاد شدن است مشخص کنند . بالاخره باید خروجی این انتخابات معنای حماسه سیاسی را در دل داشته باشد و الا تجویز نسخه های پرعیب گذشته و تکرار ادعا های پر هیاهو و تخریب و بد اخلاقی با حماسه سیاسی سازگاری ندارد باید حرکت مدبرانه وبر اساس برنامه ای برای محقق کردن آرمانهای امام وشهدا داشته با شیم خدا هم نصرت می دهد.
مردم دیگر به این عناوین و عنوان ها و ادعا ها اعتماد ندارند ، دنبال کسی می گردند که اهل حماسه سازی باشد.

- جناب آقای کوثری حضور افرادی از جریان دوم خرداد و دولت را در میان کاندیدا ها را چگونه تحلیل می کنید؟

به نظرم شورای نگهبان بر اساس قانون و در نظر گرفتن مصالح کشور در این مورد تصمیم لازم را خواهد گرفت و نیازی به فضا سازی نیست . اگر کسی در فتنه فعال بوده و اقدام غیر قانونی داشته به خودی خود صلاحیت حضور در این عرصه را ندارد و من توصیه می کنم این افراد به اصلاح خود بپردازند و سعی کنند گذشته خود را جبران کنند تا در نزد خداوند و مردم شرمنده نباشند این که کسی خودش می داند اقبالی در مورد اونیست و حالا مشارطه می کند یا بازی آمدن یا نیامدن به راه اندازد یک بازی سیاسی است . مردم در 9 دی و راهپیمایی های 22 بهمن جواب این افراد و جریان ها را داده اند .

- آقای کوثری نظرتان در مورد دغدغه های مردم و مطالبات آنها چیست ؟

مقام معظم رهبری بارها به مسئولین توصیه کرده اند که به اوضاع اقتصادی مردم و به خصوص قشر آسیب پذیر رسیدگی کنند در حال حاضر گرانی ها فشار زیادی به اقشار  محروم می آورد و متاسفانه اقدام موثری  هم در این مورد دیده نمی شود البته نظام سلطه با تحریم سعی به زانو در آوردن ملت ایران را دارد و در واقع نظام سلطه معیشت و اقتصاد مردم را به گروگان گرفته است اما نباید سهم بی تدبیری ها و عدم نظارت ها را در گرانی ها نادیده گرفت . دولت باید پاسخگوی اینگرانی ها باشد و سهم خود را به صورت عملی انجام دهد. و ما هم رسالت بسیجی و گفتمانی خود می دانیم از حقوق محرومین و مستضعفین دفاع کنیم لذا از محور های اساسی جبهه حماسه سازان پیگیری موضوع عدالت ورسیدگی به محرومین است .

- جناب آقای کوثری شنیده ایم که جنابعالی اجازه نمی دهید به عنوان رئیس جبهه حماسه سازان خطابتان کنند علت این موضوع چیست ؟ آیا ملاحظه سیاسی در این مورد وجود دارد؟

حماسه سازان حزب و گروه نیست ، یک جریان حزب اللهی است یک عده رزمنده کنار هم جمع شده اند تا فرمان رهبرشان را اطاعت کنند این کار نیاز به رئیس ندارد هر کسی باید به وظیفه خودش عمل کند من هم باید به وظیفه خودم عمل کنم . نه از زیر کار انقلاب شانه خالی کنیم و نه با عنوان ها و سمت ها خودمان را مشغول کنیم . ما در این جبهه رئیس و مرئوس نداریم همه با هم بسیجی وار آمده ایم یک کاری را برای انقلاب و امام و آقا انجام دهیم البته این مطلب منا فاتی با تشکیل ستادها وسازماندهی که در حال انجام است ندارد  . و من ازهمین جا از همه دعوت می کنم اگر این روحیه را قبول دارید ما را کمک کنید تا بتوانیم حماسه ای بسازیم از افراد گرفته تا احزاب و گروه ها ما شرطی جز ملاک های امام و رهبری نداریم اینجا جبهه دیگری است برای انجام وظیفه فقط همین .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *