شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱

تجمع حوزویان در اعتراض به هتک حرمت مرقد صحابه پیامبر(ص)

واکنش های علمای تشیع و تسنن
شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۰۹
کد مطلب: 284804
واکنش‌ها به تخریب و نبش قبر حجر بن عدی صحابی جلیل امیرالمؤمنین(ع) از روز گذشته آغاز شده و در کنار علمای شیعی، علمای اهل ‌تسنن نیز در این باره سخنانی گفته و آن را محکوم کرده‌اند.
تجمع حوزویان در اعتراض به هتک حرمت مرقد صحابه پیامبر(ص)
به گزارش جهان، روز پنجشنبه 12 اردیبهشت ماه تروریستها، قبر "حجر بن عدی" در منطقه "مرج عذرا" در حومه دمشق را نبش کردند و پیکر وی را که هنوز سالم مانده را ربودند.

"حجر بن عدی" از یاران امام علی(ع) و فرمانده سپاه ایشان در جنگ نهروان علیه خوارج بود؛ در جریان صلح امام حسن(ع) با معاویه نیز با اینکه خواستار نبرد بود، اما به فرمان امام عصر خویش گوش فرا داد و از این دستور تبعیت کرد تا اینکه پس از شهادت امام مجتبی(ع) و گرویدن شیعیان به اباعبدالله(ع)، معاویه دستور داد شیعیان نزدیک به آن حضرت(ع) را زیر نظر گرفته و آزار و اذیت کنند که در این میان بسیاری از آنها به شهادت رسیدند و حجر بن عدی هم در این بین جزو کسانی بود که بغض و کینه امویان گریبان او را گرفت و طعم شیرین شهادت را چشید.

یگان موسوم به "هماهنگی منطقه عدرا البلد در حومه دمشق" وابسته به ارتش آزاد سوریه چند روز پیش تصاویری را در صفحه فیسبوک خود منتشر کرد که گویای تخریب مقبره این صحابی بزرگ پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) است.

در توضیح این تصاویر آمده است: "این بارگاه حجر بن عدی الکندی یکی از قبور معروف نزد شیعیان در عدرا البلد در غوطه واقع در حومه دمشق است که قهرمانان ارتش آزاد سوریه آن را نبش کرده و جنازه را به مکان ناشناخته دیگری منتقل کرده و دوباره دفن کردند تا دیگر این مکان، مرکزی برای شرک ورزیدن به خدا نشود".

این اقدام هتاکانه موجی از اعتراضها را در جهان اسلام به دنبال داشته است، چرا که اهل تسنن نیز مانند اهل تشیع احترام ویژه‌ ای برای صحابه رسول‌ الله(ص) قائلند.

لازم به ذکر است، گروه تروریستی النصره وابسته به سازمان القاعده با صدور بیانیه ‌ای‌ در فیسبوک مسئولیت حمله به آرامگاه "حجر بن عدی" را برعهده گرفت.

تجمع حوزویان نسبت به هتک حرمت مرقد صحابه پیامبر(ص) در فیضیه قم

به گزارش جهان به نقل از خبرگزاری اهل‏ بیت(ع) ـ ابنا ـ تجمع اعتراض آمیز نسبت به هتک حرمت مرقد صحابه پیامبر(ص) صبح امروز شنبه ـ 14 اردیبهشت ماه ـ در محل مدرسه مبارکه فیضیه قم با حضور پرشور طلاب حوزه علمیه قم برگزار شد.

«آیت الله رضا استادی» دبیر شورای عالی حوزه های علمیه که سخنران اصلی این تجمع بود در مورد شخصیت حجربن عدی گفت: طبری در تاریخ خود می گوید معاویه حجر را با چند نفر از اصحابش را به دمشق احضار کرد حجر و اصحاب گرامی اش زمانی که به دمشق آمدند ماموری آنها را زندانی کرد هرچه گفتگو کردند تا حجر کوتاه بیاید کوتاه نیامد مساله شهادتش پیش آمد.

وی افزود: حجر بن عدی قبل از شهادتش گفت اجازه دهید وضو بگیرم حجر وضو گرفت و نماز مفصلی خواند، گفت فکر کردم اگر نماز را طولانی کنم شما فکر می کنید که من از مرگ جزع و فزع دارم به همین خاطر نماز را کوتاه خواندم و در طول عمرم نمازم را به این کوتاهی نخوانده ام.

آیت الله استادی: علمای اسلام و الازهر باید بیدار شوند

امام جمعه موقت قم تصریح کرد: کشّی رجالی معروف می گوید امام حسین(ع) به معاویه نامه نوشت و گفت آیا تو قاتل حجر و اصحابش نیستی؟ حجر و اصحابی که جزء مصلین و عابدین بودند، در مقابل ظلم ایستادند، بدعت را بزرگ شمرده و از ملامت هیچ ملامت کننده ای در راه خدا باکی نداشتند.

وی با بیان اینکه در کتابهای اهل سنت آمده است که حجر از فضلای اصحاب پیامبر(ص) بود در ادامه گفت: حجر بعد از پیامبر(ص) خدمت حضرت علی(ع) بود و در سه جنگ با ایشان همراه بود. ابن اثیر می گوید حجر از بزرگان صحابه و از دوستداران حضرت علی(ع) بود، در سال 51 هجری شهید و در دمشق به خاک سپرده شد.

آیت الله استادی اظهار داشت: حجر ابن عدی شبانه روز هزار رکعت نماز می خواند شخصیت عابد و مجاهدی بود و عمری برای اسلام و نشر اسلام زحمت کشید.

وی افزود: قبر حجربن عدی 800 سال قبل پیش علمای اهل سنت معروف بود، به زیارتش می رفتند و ایرادی هم نمی گرفتند امروز عده ای فریب خورده و مزدور می گویند زیارت، کفر است اگر درست فکر کنند منطقشان نه اسلامی است و نه با منطق اهل بیت(ع) سازگار است خود پیامبر(ص) فرموده که معارفتان را از اهل بیت(ع) اخذ کنید.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه گفت: در این روز که به خاطر جسارت به قبر حجربن عدی درسهای حوزه و مراجع معظم تقلید تعطیل شده است به جوامع بین المللی خطاب می کنیم شما که در ایران یک نفر که با جان مردم بازی می کند را اعدام می کنند اعتراض می کنید هر روز در سوریه تروریستها، مردم را می کشند به اینها هم اعتراض کنید و بیش از این خود را رسوا نکنید.

وی در مورد موضع رسانه های بین المللی در قبال حوادث منطقه گفت: رسانه ها که غالبا مزدور و از عوامل قدرتهای مستکبر و مرتجع منطقه اند کار کوچک را بزرگ جلوه می دهند چرا حوادث بحرین سوریه و عراق را کتمان می کنید؟ جوامع بین المللی و رسانه ها دیگر آبرویی ندارند.

امام جمعه موقت قم ادامه داد: آمریکا می گوید که به معارضان اسلحه میدهیم و شاهد بودیم که رسما به تروریستها اسلحه دادند این در حالی است که آمریکاییها خودشان اختلاف می اندازند و اسلحه می دهند.

وی خطاب به علمای اسلام گفت: پیام ما به علمای اسلامی این است که در 14 قرن گذشته در کشورهای اسلامی مزارها و زیارتگاههایی بودند و هیچ عالم اهل سنتی به این زیارتگاهها اعتراض نکرده اند یک فرقه ای آمدند و فتوایی از روی جهالت دادند و این مشکلات پیش آمد از علمای اسلام سراسر دنیا می خواهیم که این گروه خاص که منشا این جنایات هستند را محکوم کنند.

آیت الله استادی ادامه داد: یک جمله ای هم به مفتی های عربستان داریم نباید در زمانی که آمریکا از اختلافات حمایت می کند به نقشه دیگران کمک کنیم علمای اسلام این ننگ را از خودشان برطرف کنند خود علما اجازه ندهند که این جنایات انجام شود.

وی با بیان اینکه در کشورهای بحرین و عراق افرادی کشته می شوند که هیچ جرمی ندارند الا اینکه شیعه هستند افزود: مفتی های عربستان به نام اسلام و با فتواهایشان اسلام را از بین می برند اسلام را مشوه نشان می دهند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: جمله ای به عامه مسلمانان اعم از شیعه و سنی دارم که فریب این مفتی های مزدور را نخورید.

وی با بیان اینکه باید از این جنایات جلوگیری شود  و به اسم اسلام این کارها انجام نشود افزود: علمای اسلام و الازهر باید بیدار شوند و متوجه شوند علمای قم و مراجع درسهایشان را تعطیل کردند تا در مقابل هتک حرمت قبر صحابی پیامبر(ص) موضع گیری کنند و این محکومیت را به گوش جهانیان برسانند.

امام جمعه موقت قم در پایان گفت: مکتب ما مکتب ابی عبدالله(ع) و اهل بیت(ع) است در مورد امام حسین(ع) می خوانیم که بَذَلَ مُهجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الجَهالَهِ وَ حِیرَهِ الضَّلالَه این وظیفه ماست که روشنگری کنیم و ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم.

آیت الله صافی: تعرّض به قبور مطهر بزرگان اسلام با هیچ دلیلی قابل توجیه نیست/ به داد اسلام برسید

یکی از مراجع تقلید در بیانیه ای با محکومیت هتک حرمت مرقد مطهر حجر بن عدي بیان کرد: تعرّض به مقدسات مسلمانان و قبور مطهر بزرگان اسلام و بدن‌هاي پاكي كه نشانه‌ بزرگي از حقانيت اسلام و مكتب اهل البيت(ع) است،‌ با هيچ دليلي قابل توجيه نيست


به گزارش خبرگزاری مهر از قم، آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی در بیانیه شدید الحنی با محکومیت هتك حرمت مرقد مطهر حجر بن عدي، صحابي رسول اكرم(ص) و ياور باوفاي حضرت علي(ع) در سوریه، تصریح کرد: هتك حرمت مرقد مطهر صحابي جليل القدر حضرت رسول اكرم(ص) و ياور باوفاي حضرت امير المؤمنين علي بن ابيطالب(ع) جناب حجر بن عدي سلام الله عليه و ياران عظيم القدر ايشان در سوريه توسط جنايتكاران و دژخيمان موجب تأثر و تأسف شديد مسلمانان جهان و دوستداران اهل بيت عصمت و طهارت(ع) شد.

وی در این بیانیه آورده است: تعرّض به مقدسات مسلمانان و قبور مطهر بزرگان اسلام و بدن‌هاي پاكي كه نشانه‌ بزرگي از حقانيت اسلام و مكتب اهل البيت(ع) است،‌ با هيچ دليلي قابل توجيه نيست و در نزد همه‌ مسلمانان محكوم و مطرود است.

این مرجع تقلید در این بیانیه ادامه داد: چطور مي‌توان باور كرد كه عده‌اي كه چهره‌ اسلام عزيز را در جهان با خشونت معرفي کرده و بویي از اسلام و انسانيت نبرده‌اند، و خود را موحّد و متعبّد معرفي کرده اند، خون صدها نفر از انسان‌هاي بي‌گناه، كودك و بزرگ و مرد و زن را با وحشيانه‌ترين وسايل وحشي‌گري به زمين بريزند و گردن حتي نوجوانان را با شمشير قطع کرده و آنها را در شبكه‌هاي ماهواره‌اي نشان دهند.

وی در بیانیه خود تصریح کرد: براي جهانيان روشن است كه اين افراد با كمك مستقيم بعضي از كشورهاي مزدور منطقه و صهيونيزم و چراغ سبز سازمان‌هاي به اصطلاح حقوق بشر، اين جنايات را انجام مي‌دهند و به جاي آن كه امروز به داد مسلمانان مظلوم ميانمار برسند، اين چنين جناياتي را مرتكب مي‌شوند.

آیت الله صافی گلپایگانی در این بیانیه آورده است: اينجانب از تمام علماي جهان اسلام و دانشگاهيان و حوزه‌هاي علميه اهل سنت و تشيع مي‌خواهم كه براي جلوگيري از اين جنايات و آدم‌كشي‌ها كه اعتبار مسلمانان را در جهان مخدوش كرده است چاره‌اي فوري بيانديشند و اختلافات جزئي و سياسي را كنار گذاشته و فقط به فكر اسلام و قرآن و آبروي اين دين حنيف و آسماني باشند كه اگر فردا اين كار انجام شود دير است و موجب پشيماني است.

وی در این بیانیه ادامه داد: به داد اسلام برسيد و مسلمانان را بار ديگر در جهان عزّت و آبرو دهيد كه آورنده‌ قرآن كريم پيامبر رحمة للعالمين از شما انتظاري جز اين ندارد كه ان تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ.

آیت الله مکارم: تروریستها اگر قدرت پيدا كنند گنبد پيغمبر خدا(ص) را نيز ويران می کنند


یکی از مراجع تقلید شیعیان در پیامی ضمن محکوم کردن تخریب قبه و بارگاه صحابى بزرگ پيغمبر اكرم(ص) توسط تروريست‌هاى تكفيرى، تأکید کرد: دشمنان اسلام و در رأس آنها آمريكا و اسرائيل مى‌خواهند با تشويق كردن به اين جنايات، جنگ مذهبى و فرقه‌اى در ميان مسلمين ايجاد كنند.


به گزارش خبرنگار مهر از قم، در پیام آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی آمده است:‌ بار ديگر فاجعه‌اى در جهان اسلام رخ داد و تروريست‌هاى تكفيرى به قبه و بارگاه صحابى بزرگ پيغمبر اكرم(ص) و يار وفادار اميرمؤمنان على(ع)، حُجر بن عَدى آن مرد زاهد و عابد و شجاع كه در برابر طغيان‌گران زمان خود از بنى‌اميه قيام كرد و در نقطه‌اى نزديك دمشق به نام «مَرجِ العَذراء» به دست حاكمان بنى اميه شهيد و در همانجا به خاك سپرده شد، حمله كرده و بارگاه او را ويران كردند و حتى قبر او را نيز نبش نمودند.

اين وحشيان آدم‌نما كه در تاريخ نمونه‌اى ندارند نه بر زندگان رحم مى‌كنند نه بر شهيدان به خاك خفته. و به يقين اگر قدرت پيدا كنند گنبد و بارگاه ملكوتى پيغمبر خدا(ص) را نيز ويران خواهند كرد، همان‌گونه كه بارها تلويحآ يا تصريحآ گفته‌اند ولى از هجوم افكار عمومى مسلمانان وحشت دارند.

در ادامه پیام آیت الله مکارم آمده است: ما اين جنايت بزرگ را شديدآ محكوم مى‌كنيم و هرگز جامعه اسلامى مخصوصآ شيعيان جهان آن را فراموش نخواهند كرد و قطعآ اين جنايتكاران كوردل به سزاى اعمالشان به زودى خواهند رسيد.

و به حاميان آنها از دولتمردان تركيه و عربستان سعودى و قطر گرفته تا آمريكا و اسرائيل مى‌گوييم : «شرمتان باد از اين جنايات زشت و ضد بشرىِ كسانى كه شما از آنها حمايت مى‌كنيد كه با هيچ يك از معيارهاى انسانيت سازگار نيست».

مى‌دانيم دشمنان اسلام و در رأس آنها آمريكا و اسرائيل مى‌خواهند با تشويق كردن اين جنايات، جنگ مذهبى و فرقه‌اى در ميان مسلمين ايجاد كنند ولى به يقين با بيدارى اسلامى هرگز موفق نخواهند شد. إن‌شاءالله


آیت الله نوری همدانی: مسلمانان باید در برابر وهابیون فتنه گر و حکومت های حامی آنان مقاومت کنند

به همه مسلمانان دنیا اعلام می کنیم که وهابیون فتنه گر را در هر نقطه ای که باشند بشناسند و حکومت هایی را که با صرف دلارهای نفتی اینها را تجهیز می کنند بشناسند و در برابر آنها پس از محکوم نمودنشان مقاومت کنند و شر آنها را از بلاد اسلامی در هر کجا دفع کنند.


به گزارش خبرگزاری اهل بیت (ع) ـ ابنا ـ حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ "حسین نوری همدانی" در پیامی با محکوم کردن اقدام ناجوانمردانه و ددمنشانه دشمان اسلام و اهل بیت (ع) در هتک حرمت مرقد مطهر حجربن عدی صحابه پیامبر(ص) و یار با وفای امام علی(ع) بر ضرورت هوشیاری مسلمانان در قبال نقشه های دشمنان تاکید کردند.

در این بیانیه از مسلمانان جهان خواسته شده است در برابر وهابیون فتنه گر و حکومت هایی که با صرف دلارهای نفتی اینها را تجهیز می کنند مقاومت کرده و شر آنها را از بلاد اسلامی در هر کجا دفع کنند.

متن پیام حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی به این شرح است:

                                                بسم الله الرحمن الرحیم

امروز روزی است که دشمنان کینه توز اسلام نقاب از چهره نحس خود برداشته و برای کشتن و تخریب مناطق مسکونی و قتل کودکان و زنان و ایجاد بلوا و آشوب و بهم زدن امنیت و آسایش مسلمانان به میدان آمده اند.

این دشمنان غدار مضاجع صحابه پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله و امیرمؤمنان علیه السلام را نیز مورد حمله خود قرار داده اند.

به همه مسلمانان دنیا اعلام می کنیم که وهابیون فتنه گر را در هر نقطه ای که باشند بشناسند و حکومت هایی را که با صرف دلارهای نفتی اینها را تجهیز می کنند بشناسند و در برابر آنها پس از محکوم نمودنشان مقاومت کنند و شر آنها را از بلاد اسلامی در هر کجا دفع کنند.

ان تنصروالله ینصرکم و یثبت اقدامکم

حسین نوری همدانی

14/2/1392   


عالم اهل سنت: بهای سکوت سازمانهای اسلامی را در قبال اینگونه اقدامات مسلمانان می پردازند

دین اسلام و پیامبر گرامی آن حضرت محمد (ص) حدود شرعی را مشخص فرموده اند، لذا تعدی به قبر میت مجاز نیست به ویژه مزار شخصی که با امیرالمومنین امام علی (ع) در یک صف ایستاد و از اهل بهشت است.


به گزارش جهان، خبرگزاری اهل‎بیت(ع)، «شیخ مهدی الصمیدعی» مفتی اهل سنت و جماعت عراق با انتقاد از سکوت سازمانهای اسلامی در قبال تعدی به آرامگاه "حجر بن عدی" از صحابه پیامبر اکرم (ص) در سوریه هشدار داد که اقدام نکردن در این زمینه باعث بروز فتنه میان مسلمانان می شود.

این عالم سنی گفت: به طور حتم نبش قبر یا تخریب مزارهای مقدس جایز نیست چون تعدی به حقوق شرعی است.

الصمیدعی افزود: دین اسلام و پیامبر گرامی آن حضرت محمد (ص) حدود شرعی را مشخص فرموده اند، لذا تعدی به قبر میت مجاز نیست به ویژه مزار شخصی که با امیرالمومنین امام علی (ع) در یک صف ایستاد و از اهل بهشت است.

وی ادامه داد: تعدی به این مزار، اقدامی به دور از شئونات اسلامی است و امیدواریم در میان مسلمانان تکرار نشود به ویژه عده ای که باطل را در دین الهی، مشروع می دانند، دارای هواهای نفسانی در چنین اموری هستند.

 این روحانی عراقی یادآور شد: مخالفان یا غیرمخالفان ممکن است در دام فتنه بیفتند لذا باید تفاوت میان خواسته های دنیوی و حقوق شرعی که خداوند متعال آن را وضع فرموده است، درک نمایند چه اینکه تعدی از این قوانین جایز نمی باشد.

الصمیدعی گفت: بهای سکوت سازمانهای اسلامی را در قبال اینگونه اقدامات مسلمانان می پردازند خصوصا که ممکن است پس از این حادثه، مساجد، حسینیه ها و عبادتگاهها منفجر شود و عبادت کنندگان در آن کشته شوند، لذا تمام عقلا باید برای خاموش کردن آتش فتنه و قبل از آنکه مشکلی در صفوف امت اسلامی ایجاد شود، نسبت به اینگونه مسایل واکنش نشان دهند و در رد آن آشکارا سخن بگویند.

عناصر افراطی وابسته به گروه های تکفیری و تروریستی آرامگاه "حجر بن عدی" را در شهر "عدرا" در استان "ریف دمشق" تخریب کردند و پیکر وی را که به گفته شاهدان هنگام خارج کردن از قبر کاملا سالم و مانند روز اول بوده و هیچ تغییری نکرده بود، به مکانی نامعلوم منتقل کردند.

تجمع اعتراض آمیز طلاب تهرانی در حرم حضرت عبدالعظیم(ع)

طلاب تهرانی در محکومیت اقدام تروریستهای مسلح در سوریه در نبش قبر "حجر بن عدی" از صحابه پیامبر(ص)، صبح امروز تجمع اعتراض ‌آمیزی را در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) در شهرری برگزار کردند.

به گزارش خبرنگار مهر از شهر ری، جمعی از طلاب و روحانیون حوزه های علمیه حضرت عبدالعظیم(ع)، جامعه امیرالمؤمنین(ع)، امام حسین(ع) و جامعه الزهرا(س) صبح شنبه در اعتراض به هتک حرمت مرقد صحابی جلیل القدر حضرت رسول اكرم(ص) و یاور با وفای امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب(ع) "حجر بن عدی" در صحن مصلای حرم حضرت عبدالعظیم(ع) تجمع کردند.

این تجمع ساعت 11 صبح امروز در اعتراض به اقدام تروریستهای مسلح در سوریه در نبش قبر "حجر بن عدی" صحابی بزرگ رسول اعظم(ص) برگزار شد.

در ابتدای مراسم این تجمع اعتراض آمیز پیام مقام معظم رهبری نسبت به این جنایت قرائت شد و طلاب با سر دادن شعارهای "مرگ بر آمریکا" و "مرگ بر اسرائیل" و "مرگ بر وهابی" اعتراض خود را نسبت به نبش قبر "حجربن عدی" ابراز کرده و همچنین استادان مدارس علمیه تهران در این مراسم سخنرانی کردند.

تعطیلی حوزه‌های علمیه در ایران و عراق

بسیاری از مقامات دینی و سیاسی در جهان اسلام این اقدام را محکوم کرده و خواستار واکنش جدی در برابر این گونه اقدامات شدند.

بنابر این گزارش در میان جریان‌های شیعی علاوه بر محکومیت این اقدام از سوی مراجع شیعی ایران و عراق از جمله آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله سبحانی، آیت‌الله صافی گلپایگانی و بسته شدن حوزه‌های علمیه قم و نجف در لبنان نیز حزب‌الله لبنان و تجمع علمای جبل عامل و همچنین نخست وزیر عراق، صالح الحیدری رئیس دیوان وقف شیعی عراق و سامی المسعودی معاون سازمان اوقاف شیعی عراق این اقدام را محکوم کردند.

صوفیان مصر: شیخ الازهر واکنش نشان دهد

اما در مصر نیز تاکنون تنها «اتحادیه نیروهای صوفی و تجمع آل‌البیت» درباره هتک حرمت قبر حجربن عدی(ع) بیانیه داد و این اقدام را محکوم کرد.

عبدالله الناصر حلمی، دبیرکل این اتحادیه گفته است: جهان اسلام باید یکپارچه دربرابر تکفیری‌ها بایستد و از تخریب میراث مسلمانان جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه نبش قبر از کبائر است، افزود: از علمای مسلمان به‌ویژه در راس آن شیخ الازهر می‌خواهیم با صدور فتاوایی این اقدام تروریستی را محکوم کنند.

محکومیت نبش قبر حجربن عدی از سوی علمای اهل‌‌سنت عراق، لبنان و مراکش

بنابر این گزارش، علاوه بر وزارت اوقاف سوریه که این اقدام را محکوم کرده است، در جهان اهل‌تسنن، شیخ خالد عبدالوهاب ملا رهبر جامعت علمای عراق و مفتی اهل‌تسنن جنوب این کشور توهین به مرقد حجربن عدی را محکوم کرده و در بیانیه‌ای آورد: جامعه جهانی باید از ضریح و قبور بزرگان و مقدسات دینی و طوائف مختلف در سوریه و در دیگر کشورها حمایت کند.

ماهر حمود، امام مسجد القدس صیدا در لبنان نیز در گفت‌وگو با کانال تلویزیونی لبنان، هتک حرمت به قبر حجربن عدی را محکوم کرده و گفت: این هتک حرمت موجب ایجاد فتنه در بین مسلمانان می‌شود و در خدمت آمریکا و اسرائیل است و هیچ مسلمانی حق ندارد نظر خود را با قتل و خشونت بر دیگران تحمیل کند.

صلاح‌الدین البصیر از علمای اهل‌تسنن مراکش نیز وهابیون را کافر خواند و گفت: حجربن عدی از مخلص‌ترین اصحاب رسول اکرم(ص) بود و روز نبش قبر آن حضرت روزی غم‌انگیر بود.

وی افزود: کسی که چنین کاری را انجام داده مسلما مسلمان نیست و کاری که شده کاری کافرانه و یهودی بوده است.

واکنش‌های مردمی به خبر نبش قبر حجر بن عدی در سوریه

بنابر این گزارش، در همین حال مردم در کشورهای عربی نیز نسبت به این اقدام واکنش نشان داده‌اند که پایگاه خبری «البوابه» بخشی از توئیترهای مردم را منتشر کرده است.

مردم در بخشی از توئیترهای خود با بیان اینکه هیچ توجیهی برای تبش قبر حجر بن عدی وجود ندارد نوشتند: جنگ تکفیری‌ها علیه قبور صحابه آنچه واقعیت این افراد در مقابله با اسلام میانه‌رو هست را فاش کرد.

فردی دیگر نیز نوشت: اولا اکثر اهل علم حجر بن عدی را صحابی نمی‌دانند بلکه او را تابعین می‌خوانند اما نبش قبر او برای من عجیب نیست چون اعضای ارتش آزاد راهزن هستند.

فردی دیگر نیز نوشت: مسئله نبش قبر حجربن عدی نه مسئله شیعی و سنی و نه مساله دینی و قومی است بلکه مسئله مبادی است و سوال این است که آیا از مبادی انقلاب سوریه نبش قبور است؟


هادوی تهرانی: چگونه برخی در برابر نبش قبر "حجر بن عدی" سکوت و خود را حامی سنت نبوی می‎دانند؟!

رییس موسسه رواق حکمت با صدور بیانیه‎ای اعلام کرد: چگونه علمای اسلام می‎توانند در برابر این بی‎حرمتی آشکار به یک صحابه بزرگ سکوت کنند و خود را در حامی سنت نبوی بشمارند؟!

به گزارش خبگزاری اهل‎بیت(ع) ـ ابنا ـ آیت الله «مهدی هادوی‎تهرانی» در پی بی‎احترامی به ساحت صحابی بزرگ حضرت رسول اعظم(ص) و امیرالمومنین علی(ع) با صدور بیانیه‎ای اظهار داشت: حجر بن عدی به جرم حمایت از آل پیامبر(ع) اولین مسلمانی بود که دست بسته در "مرج عذراء" کشته شد و امروز بار دیگر به دست پیروان همان قوم شرور مورد بی احترامی قرار گرفت.


عضو شورای مجمع جهانی اهل‎بیت(ع) در ادامه این بیانیه‎ افزود: این اقدام شنیع مقدمه‎ای برای جنایت‎های جدید و برافروختن شعله های دشمنی در امت اسلامی است.

متن کامل این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُون

بار دیگر حب محمد و آل محمد علیهم السلام مورد بغض کسانی قرار گرفت که آیه مودت[1] را نشنیدند و ندانستند که اجری که رسول اعظم صلی الله علیه و آله و سلم به امر الهی مطالبه کرد به نفع ما و برای ما است[2] و نفهمیدند که این اجر برای کسانی است که در جستجوی راهی به سوی حق تعالی هستند [3].

حجر بن عدی صحابه بزرگ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم[4] به جرم حمایت از آل پیامبر علیهم السلام، اولین مسلمانی بود که دست بسته در "مرج عذراء" ـ جایی که وی آنجا را فتح کرده بود ـ کشته شد[5] و امروز بار دیگر به دست پیروان همان قوم شرور مورد بی احترامی قرار می گیرد و قبر مطهرش نبش می‎شود تا پیکر مقدسش، پس از چهارده قرن، شاهد صدقی بر حقانیت مسیر محمد و آل محمد علیهم السلام باشد.

چگونه علمای اسلام می‎توانند در برابر این بی‎حرمتی آشکار به یک صحابه بزرگ سکوت کنند و خود را در حامی سنت نبوی بشمارند؟!

آیا این اقدام شنیع مقدمه‎ای برای جنایت‎های جدید نیست؟! آیا برافروختن شعله های دشمنی در امت اسلامی جز به نفع دشمنان اسلام است؟!

آیا دفاع از ساحت مقدس محمد و آل محمد علیهم السلام وظیفه¬ همه¬ مسلمانان نیست؟!

این¬جانب ضمن تسلیت این جنایت هولناک به محضر مقدس امام زمان عجل الله فرجه الشریف، مقام معظم رهبری دام ظله، مراجع عظام تقلید مدّ ظلهم العالی و تمام مسلمانان جهان، امیدوارم اقدام به موقع و آگاهانه¬ی تمام عالمان مسلمان مانع تکرار چنین فجایعی گردد.

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
مهدی هادوی تهرانی

............................................................
1. قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏ (شوری، 23)
2. قُلْ ما سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ (سبأ، 47)
3. قُلْ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلاَّ مَنْ شاءَ أَنْ يَتَّخِذَ إِلى‏ رَبِّهِ سَبيلاً (فرقان، 57)
4. ابن سعد، ج6، ص217، ابن قتیبه، ص 334؛ ابن اثیر، ج1، ص 461
5. مسعودی، ج3، ص188.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *