دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

امارات‌وژاپن توافق‌نامه هسته‌ای امضاکرده‌اند

جمعه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب: 284597
ژاپن و امارات متحد عربی در جریان سفر شینزو ابه، نخست وزیر ژاپن به این کشور عربی، توافق‌نامه هسته‌ای امضا کردند.
به گزارش جهان به نقل از پرس تی وی،  این توافق همکاری، روز پنج‌شنبه (۲ می، ۱۲ اردیبهشت) با حضور ابه و «شیخ محمد بن راشد آل مکتوم»، همتای اماراتی وی در دبی امضا شد.

نخست وزیر ژاپن که در آغاز یک سفر دوره‌ای منطقه‌ای با هدف فروش فن‌آوری هسته‌ای کشورش به عربستان سعودی رفت، بر همکاری ژاپن با شرکای خود در خاورمیانه تاکید کرده است.

ابه اواخر روز چهارشنبه، به منظور شرکت در «کمیته تجاری ژاپن و امارات»، به این کشور حوزه خلیج فارس که هشتمین شریک بزرگ اقتصادی توکیو در جهان به شمار می‌آید، وارد شد.

نخست وزیر ژاپن در این نشست گفت، این کشور می‌تواند با انرژی هسته‌ای و انرژی‌های تجدیدپذیر، در تامین انرژی امارات همکاری کند.

امارات در حالی از ژاپن در تولید انرژی هسته‌ای درخواست کمک و همکاری می‌کند که در تامین ده درصد از نفت مورد نیاز ژاپن نقش دارد.

ابوظبی اواسط جولای ۲۰۱۲ میلادی، از آغاز کار ساخت دو نیروگاه برق از چهار نیروگاه هسته‌ای که قرار است با مشارکت کنسرسیوم کره جنوبی به سرپرستی کپکو Kepco در امارات احداث شود، خبر داد. قرار است این چهار نیروگاه تا سال ۲۰۲۰ میلادی، عملیاتی شوند.

وزیر انرژی امارات متحد عربی، ماه گذشته (آوریل ۲۰۱۳) اعلام کرد، این کشور در نظر دارد برای تنوع‌بخشی در تامین انرژی، بیست و پنج درصد از برق مورد نیاز خود را از انرژی هسته‌ای تامین کند.

امارات در گذشته نیز چندین توافقنامه همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای با چندین کشور از جمله امریکا، فرانسه و آرژانتین امضا کرده‌است.

این کشور عربی حوزه خلیج فارس، سپتامبر ۲۰۱۲ میلادی با کانادا توافق‌نامه هسته‌ای امضا کرد که به اوتاوا اجازه می‌دهد اورانیوم رآکتورهای برق اتمی امارات را تامین کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *