شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱

شمقدری:سؤال‌میراث‌آلبرتا2؛بمانم‌یابرگردم؟

سه شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۳۵
کد مطلب: 284207
حسین شمقدری در مراسم رونمایی «میراث آلبرتا2» که با ارائه پیشنهاد سوژه‌هایی از سوی دانشجویان برای نسخه سوم این مستند همراه بود، گفت: سوال نسخه اول این بود که بروم یا بمانم؟ و سوال «میراث آلبرتا2» این است که رفته‌ام، بمانم یا برگردم.
شمقدری:سؤال‌میراث‌آلبرتا2؛بمانم‌یابرگردم؟
به گزارش جهان به نقل از فارس، عصر امروز مستند «میراث آلبرتا 2» با حضور نسرین سلطانخواه معاون علمی رئیس جهمور و همچنین حسین شمقدری کارگردان و محسن اخوان فیلمبردار این مستند در دانشگاه شریف رونمایی شد.

بنابر این گزارش در این مراسم که نزدیک به 3 هزار نفر از دانشجویان دانشگاه حضور داشتند تعدادی از مسئولان و اساتید این دانشگاه نیز حضور داشتند.

پس از اکران این مستند، برنامه با مجری‌گری سیدعلی ضیا آغاز شد و دانشجویان به نقد و بررسی و ارائه پیشنهادات و سوالات خود درباره نسخه دوم از میراث آلبرتا پرداختند.

 4 پیشنهاد دانشجویان درباره سوژه نسخه سوم میراث آلبرتا

از جمله انتقادات به «میراث آلبرتا 2»، عدم ارائه مشکلات داخلی، نمایندگی نکردن افراد مصاحبه شونده در مستند از نخبگان خارج رفته، نبود شخصیت منفی در این مستند، عدم نگاه عمیق به بحث فرار مغزها، غیرتخصصی‌تر شدن «میراث آلبرتا 2» نسبت به نسخه اول و ... بود.

در عین حال برخی نقاط مثبتی که دانشجویان به آن اشاره کردند، بهتر شدن نسخه دوم این مستند از نسخه اول، قاب‌بندی‌های بهتر روایت اروپایی نسبت به نسخه اول، بی‌طرفانه‌تر شدن نسخه دوم نسبت به نسخه اول و... بود.

بنابر این گزارش، همچنین دانشجویان سوژه‌های متعددی را برای ساخت نسخه سوم این مستند ارائه دادند که از جمله آنها «نقش مسئولان در مهاجرت نخبگان»، «جایگاه برخی اساتید و نظام آموزشی که به مهاجرت ترغیب می‌کنند»، «عاقبت کسانی که می‌روند و برمی‌گردند»، «نگاه مثبت به مسئله مهاجرت» و ... بود.

در این نشست محمد آستانه اصل یکی از استاد دانشگاه شریف نیز یکی از افرادی که در سخنان کوتاهی با بیان اینکه مستند شمقدری جسورانه بود، برای نسخه سوم این مستند پیشنهاد داد: پیشنهاد می‌کنم نسخه سوم با نگاه به تحریم‌های علیه ایران ساخته شود و من حاضرم با کمک برادرم که رئیس دانشگاه برکلی است این نسخه را بسازیم چون قرار است به زودی در این باره در آمریکا همایشی برگزار بشود.
 
شمقدری: کتاب «نفحات نفت» جای کار زیادی دارد

حسین شمقدری نیز هر چند تلاش کرد بیشتر شنوای انتقادات و پیشنهادات باشد، در سخنانی با بیان اینکه قصد تولید نسخه دو میراث آلبرتا را نداشتیم گفت: نظرات زیادی پس از نسخه اول میراث آلبرتا آمد و مطالبه برای ساخت نسخه دو زیاد شد و به نظرم برای یکی از پیشنهادات که درباره نقش مسئولان در مهاجرت نخبگان بود کتاب «نفحات نفت» جای کار بالایی دارد.


وی همچنین در پاسخ به این نقد که افراد مصاحبه شونده در مستند نمایندگی کاملی از نخبگان خارج رفته ندارند و سختی زندگی آنها نشان داده نشده، تاکید کرد: اکثر نخبگانی که برای تحصیل در خارج هستند وضع خوبی دارند و تنها یک سری استثنائات وضعیت بدی دارند.

شمقدری همچنین در پاسخ به سوالی در این باره که آیا شما فقط می‌خواستید اروپا را نشان دهید و چه فرقی بین نسخه اول و دوم بود، تصریح کرد: سوال اصلی «میراث آلبرتا» این بود که بروم یا بمانم و سوال «میراث آلبرتا2» این است که رفتم حال برگردم یا بمانم.

ساخت مستندی درباره مدرک‌گرایی در مرکز «آرمان‌مدیا»

وی با بیان اینکه بیشتر مصاحبه‌شوندگان به مباحث خانوادگی و غربت و حس وطن اشاره می‌کردند، افزود: در خارج از کشور فضای دو قطبی موجود در این کمتر می‌شود و بیشتر ناخودآگاه به سمت وطن دوستی می‌رود.

کارگردان مستند «میراث آلبرتا2» همچنین در بخشی از این مراسم با اشاره به پیشنهاد یکی از دانشجویان درباره ساخت مستندی درباره «هدایت تحصیلی» گفت: در این رابطه و با سوژه مدرک‌گرایی یک مستند در مرکز «آرمان‌مدیا» در حال ساخت است.

بنابر این گزارش از حاشیه‌های این مراسم می‌توان به قرعه‌کشی یک دستگاه گوشی «آیفون 5» در بین دانشجویانی اشاره کرد که پیش از این بلیط 3 هزار تومانی این برنامه را خریداری کرده بودند.

دانشجویان در حالی در میان پخش مستند برای صحنه‌های مختلف فیلم ابراز احساسات می‌کردند که بخشی از آنها صحبت‌های افراد مهاجرت کرده از عرق ملی و ارادت آنها به شهدا بود.

از حاشیه‌های دیگر این مراسم قطع پخش مستند در میانه برنامه و همچنین انتقادات دانشجویان از اسراف در تبلیغ این مستند بود.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *