سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - 4 Jun 2024
 
۰

"میراث آلبرتا 2" رونمایی شد

دردل های نخبگان ایرانی در کشورهای اروپایی
سه شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۵۶
کد مطلب: 284203
قسمت دوم مستند "میراث آلبرتا 2" که به بررسی مساله مهاجرت نخبگان به کشورهای اروپایی می پردازد، امروز سه شنبه دهم اردیبهشت ماه در دانشگاه صنعتی شریف رونمایی شد.
"میراث آلبرتا 2" رونمایی شد
به گزارش جهان به نقل از مهر، در این مراسم استادان دانشگاه صنعتی شریف، کارگردان و عوامل فیلم مستند "میراث آلبرتا2" حضور داشتند و اجرای مراسم بر عهده علی ضیا مجری تلویزیون بود.

"میراث آلبرتا 2" روایتی اروپایی است از زندگی و تحصیل دانشجویان ایرانی در سه کشور فرانسه، سوییس و آلمان که  سعی دارد با نمایش همزمان زندگی و تحصیل باکیفیت دانشجویان در اروپا و نیز رغبت بسیاری از آنان برای بازگشت به کشور، فضای نقد و گفتگو درباره "فرار مغزها" را گسترش داده و به واکاوی این موضوع بپردازد.
 
این مستند در سی­‌ و یکمین جشنواره بین­ المللی فیلم فجر حضور پیدا کرد و در مراسم رونمایی از قسمت اول این مستند که اردیبهشت ماه سال گذشته برگزار شد، بیش از 2500 نفر حضور داشتند.
 

کارگردان و راوی این مستند حسین شمقدری است و تهیه­ کنندگی آن را محمدحسن مددی و تصویربرداری آن را محسن اخوان انجام داده است.

در سایت این مستند درباره آن نوشته شده است:

«میراث آلبرتا ۲، روایت اروپایی» مستندی‌ست درباره‌ی مهاجرت نخبگان، موضوعی که «میراث آلبرتا ۱» هم به آن پرداخته بود.

هر سال پس از اتمام دوره‌ی کارشناسی، تعداد زیادی از دانشجویان نخبه‌ی ایرانی، به امریکا و اروپا سفر کرده و تحصیل خود را در دانشگاه‌های برتر آن‌جا ادامه می‌دهند. بنای اغلب این نخبگان آن است که پس از پایان تحصیلات روزی به ایران بازگردند، عده‌ی کمی اما هستند که چنین تصمیمی را عملی می‌کنند. معنای این عدم بازگشت، افزوده شدن چند دانشجوی دیگر به جمع نخبگانی‌ست که مهاجرت کرده‌اند.

علت این مسئله چیست؟ چرا بیش‌تر دانشجویان دیگر به ایران بازنمی‌گردند؟ چرا بازگشت به کشور سخت است؟ چه چیزهایی در ایران مانع از بازگشت آن‌هاست؟ آن‌جا چه چیزهایی هست که بازگشت را دشوار می‌کند؟!


در جست‌وجوی یافتن پاسخی برای این پرسش‌ها، سازندگان مستند میراث آلبرتا به اروپا سفر کردند تا روایتی نزدیک و معتبر از زندگی دانشجویان ایرانی در غرب ارائه دهند. گروه مستندساز کوشیده‌اند تا با این نخبگان در موقعیت‌های مختلف همراه و هم‌کلام شده و همین سوالات را از آن‌ها بپرسد…

خود آن‌ها چگونه فکر می‌کنند؟!

گروه سازنده میراث آلبرتا


تهیه‌کننده: محمدحسن مددی

کارگردان و راوی: حسین شمقدری

تصویربردار: محسن اخوان‌فر

موسیقی: علی‌رضا کهن‌دیری

تحقیق و پژوهش: حسن ناظمی، سیدمجتبی حسینی

تهیه‌شده در: موسسه‌ی فرهنگی آرمان‌مدیا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *