جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

واشنگتن براي امنيتي كردن كشور و کنترل جنبش 99 درصدی نيازمند انفجارهاي بوستون بود

جمعه ۳۰ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب: 282231
بسياري از محققان و نويسندگان آمريكا به همين مناسبت اعلام مي‌كنند كه جامعه آمريكا مليتاريزه شده و يك «دولت پليسي» (Police State America) تشكيل شده است. اگر چه هنوز نظر قطعي دادن درباره انفجارهاي بوستون زود است اما قرائن پيشين نشان مي دهد كه دولت در اين اقدامات دست دارد.
واشنگتن براي امنيتي كردن كشور و کنترل جنبش 99 درصدی نيازمند انفجارهاي بوستون بود
به گزارش جهان نيوز، شهر بوستون آمريكا در ايالت ماساچوست روز دوشنبه شاهد سه انفجار «تروريستي» بود كه دو انفجار آن هنگام برگزاري مسابقات دو ماراتن به وقوع پيوست. در اين انفجارها سه تن كشته و بيش از 180 تن زخمي شدند.

بلافاصله پس از اين حادثه شهر بوستون و همچنين ديگر شهرهاي بزرگ آمريكا همچون نيويورك و واشنگتن به فضايي امنيتي تبديل شد و نيروهاي امنيتي و اطلاعاتي آمريكا در عمده شهرهاي بزرگ مستقر شدند.

تا كنون مشخص نشده كه چه شخص يا گروهي در اين اقدام تروريستي دست داشته اند؟ اين اولين سوالي است بايد پرسيده شود. در اين باره «احمد دوست محمدي»، استاد دانشگاه تهران با آمریکای نو گفت‌وگو كرده است. دوست محمدي سال‌هاي تحصيل خود را در آمريكا گذارنده و با فضاي سياسي و اجتماعي اين كشور آشنا است.

جناب دكتر همانطور كه مي دانيد هنوز هيچ گروهي مسئوليت انفجارهاي شهر بوستون را بر عهده نگرفته است. مقامات آمريكا نيز اعلام كرده اند كه هنوز مشخص نيست چه گروهي در اين اقدام دست داشته است. به عقيده شما چه كساني از اين انفجارها نفع مي برند كه دست به چنين كاري بزنند؟

ديدگاه‌هاي مختلفي در اين باره وجود دارد كه نشان مي دهد نيروهاي امنيتي و اطلاعاتي امريكا در انفجارهاي شهر بوستون دخالت داشته اند. به اين علت كه آمريكا به شدت نيازمند فضاي امنيتي در داخل است تا از اين طريق بتواند به آنچه كه مبارزه با تروريسم مي نامد ادامه دهد. ما اتفاقات ديگري را نيز ديده ايم كه باعث شده مقامات امنيتي آمريكا فضا را به سمت امنيتي شدن پيش ببرند. مثل حادثه مدرسه «سندي هوك» كه حدود 30 تن جان خود را از دست دادند.

در حال حاضر سايت ها و رسانه هاي مختلف و معتبر امريكايي در اين باره نظر مي دهند و بسياري از آنها بر اين عقيده هستند كه دست هاي اطلاعاتي – امنيتي آمريكا در آن دست داشته اند. امروزه مسئله مبارزه با تروريسم باعث شده تا يك فضاي پليسي در اين كشور حاكم شود.

بسياري از محققان و نويسندگان آمريكا به همين مناسبت اعلام مي‌كنند كه جامعه آمريكا مليتاريزه شده و يك «دولت پليسي» (Police State America) تشكيل شده است. اگر چه هنوز نظر قطعي دادن درباره انفجارهاي بوستون زود است اما قرائن پيشين نشان مي دهد كه دولت در اين اقدامات دست دارد.

مقامات آمريكا با اين كار به دنبال چه هستند آيا تنها براي ايجاد فضايي جهت مبارزه با تروريسم تلاش مي كنند؟

دقت كنيد كه آمريكا در حال حاضر با مسائل مختلفي مواجه است و جنبش‌هاي متعددي اين كشور را تهديد مي كنند. يكي از مهم‌ترين آنها «جنبش وال استريت» است كه مقامات اين كشور به شدت به دنبال كنترل آن هستند.

اما در حال حاضر خبر چنداني از اين جنبش نيست.

نه اينگونه نيست. بايد به اطلاع شما برسانم كه اين جنبش هر روز در حال عميق تر و گسترده تر شدن است. در حال حاضر دولت و دستگاه هاي امنيتي آمريكا با فعالان جنبش وال استريت به عنوان گروه هاي تروريستي نگاه مي كنند و به دنبال سركوب آنها هستند. بنابراين جنبش در حال حركت است و گسترده تر از آن است كه بتوانند آن را به راحتي كنترل كنند. از اين رو دولت آمريكا نيازمند ايجاد يك فضاي امنيتي است تا بتواند به همين بهانه به كنترل تحركات بپردازد.

در صورتي كه فضاي پليسي در آمريكا شكل نگيرد چه اتفاقي رخ خواهد داد؟

اگر واشنگتن نتواند دست به چنين اقدامي بزند حتي اين استعداد وجود دارد كه جنبش ها تقويت شده و در آمريكا دست به انقلاب بزنند. به اين دليل كه اين جنبش ها از طريق فضاي مجازي و ديگر گونه هاي مختلف با يكديگر ارتباط تنگاتنگ دارند. گروه هاي مخالف دولت آمريكا تنها در 10 روز اول ماه آوريل سال ميلادي جاري، 16 جنبش اعتراضي به راه انداختند. اما امريكايي ها اجازه نمي دهند اين خبرها به راحتي به بيرون درز پيدا كنند.

با اين وجود آيا مي توان گفت ايالات متحده از هم فرو مي پاشد؟

به اعتقاد من مردم آمريكا چندان به تجزيه اعتقادي ندارند و فعلا نيز به دنبال آن نيستند. اما مردم مشكل معيشت و فقر دارند. بنابراين مشكلات آنها بيشتر اقتصادي است. همان زمينه اي كه باعث به راه افتادن جنبش وال استريت شده است كه در آن 99 درصد مردم مخالف يك درصد سرمايه دار هستند. مردم نسبت به فضاي ظالمانه اعتراض دارند و خواهان اصلاحات اجتماعي هستند نه فروپاشي.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *