سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۲

انتقادبسیج‌شریف‌ازتعطیلی‌زودهنگام دانشگاه

سه شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۵۷
کد مطلب: 281790
بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در انتقاد از تعطیلی زود هنگام دانشگاه ها در ترم منتهی به انتخابات تاکید کرد: مسئولان بجای روی آوردن به روش های ساده، به فکر تدبیر و پیدا کردن راهکار مناسب تر برای جلوگیری از سوء استفاده احتمالی از فضای دانشگاه باشند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، متن بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در انتقاد به برگزاری زود هنگام امتحانات دانشگاه ها در ترم منتهی به انتخابات به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«حكومتهاى مستبد دنيا، صرفه‌شان به اين است كه مردم سياسى نباشند؛ مردم درك و تحليل و شعور سياسى نداشته باشند. اما حكومتى كه مى‌خواهد به دست مردم كارهاى بزرگ را انجام دهد؛ نظام را مى‌خواهد با قدرت بى‌پايان مردم به سر منزل مقصود برساند و مردم را همه چيز نظام مى‌داند، مگر مردمش - بخصوص جوانان، و بالاخص جوانانِ دانشجويش - مى‌توانند غير سياسى باشند؟! مگر مى‌شود؟! عالِمترين عالِمها و دانشمندترين دانشمندها را هم، اگر مغز و فهم سياسى نداشته باشند، دشمن با يك آبنبات تُرش مى‌تواند به آن طرف ببرد؛ مجذوب خودش كند، و در جهت اهداف خودش قرار دهد! اين نكات ريز را، بايد جوانان ما درك كنند.»

بيانات در ديدار جمعی از دانش‌آموزان و دانشجويان – 72/8/12

بی شک انتخابات ریاست جمهوری یکی از مهمترین صحنه های مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود است. مشارکتی که در آن سلیقه ها و جریان های مختلف به رقابت پرداخته و مردم، چهار سال مدیریت اجرایی کشور را به رییس جمهور منتخب خود می سپارند. نخبگان جامعه علاوه بر آنکه خود یکی از آحاد مردم حساب می شوند، با استفاده صحیح از موقعیت و جایگاه خود، می توانند نقش جریان سازی و راهبری جامعه را نیز بعهده بگیرند. از آنجا که دانشجویان یکی از اقشار نخبگانی جامعه محسوب می شوند، همواره نهاد دانشگاه در عرصه معادلات سیاسی در کانون توجهات دولتمردان، جریان ها و گروههای مختلف قرار داشته است.

متاسفانه در سالهای نه چندان دور مشاهده کرده ایم که عده ای با سوء استفاده از این اعتبار دانشگاه، بجای رساندن فضای دانشجویی به بلوغ سیاسی و گفتمانی دست به سیاسی بازی و تشنج آفرینی زده و(بخصوص در وقایع پس از فتنه 88) شرایطی  غیر منطقی و دور از گفت و گو و آزاداندیشی را در دانشگاهها رقم زده اند. اما این دلیل نمی شود که برای اصلاح این فضا، با نگاههای امنیتی، خاموش کردن جنبش دانشجویی در دستور کار قرار بگیرد.

مطلع شدیم طبق مصوبه شورای دانشگاه (متشکل از هیات رییسه و روسای دانشکده ها) امتحانات پایان ترم جاری حدود دو هفته زودتر برگزار می شود. مستقل از همه فشارها و حرف ها و حدیث ها معتقدیم که کوتاه شدن طول ترم منتهی به انتخابات در حقیقت پاک کردن صورت مساله و قطعا به ضرر آینده انقلاب اسلامی خواهد بود. ما از رهبرمان آموخته ایم که دانشگاه باید سیاسی باشد و دانشجو باید علاوه بر تحلیل داشتن از اتفاقات و حوادث جامعه، نسبت به آنها موضع گیری کند. و این اقدام منجر به دورتر کردن دانشجو از فعالیت سیاسی و محروم کردن او از رقم زدن سرنوشت کشورش است.

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف ضمن نادرست دانستن این تصمیم اعلام می کند که مسئولین بجای روی آوردن به روش های ساده، به فکر تدبیر و پیدا کردن راهکار مناسب تر برای جلوگیری از سوء استفاده احتمالی از فضای دانشگاه باشند و بدانند با این تصمیم در حقیقت گامی در جهت "تربیت نسلی بی تفاوت نسبت به آینده کشور" برداشته اند و این رویه بی شک ضربه ای مهلک به جامعه دانشگاهی وارد خواهد آورد.

والسلام علی من اتبع الهدی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *