پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

شوک طلایی؛ افت 250 دلاری طلا در 3 روز

فروش طلاهای قبرس تنها عامل افت شدید قیمت است
سه شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب: 281764
قیمت هر اونس طلا با افت 250 دلاری به قیمت ها سال 2010 رسید که نشان دهنده بازگشت اطمینان به شاخص ارزهای بین المللی به ویژه دلار است.
شوک طلایی؛ افت 250 دلاری طلا در 3 روز
به گزارش جهان به نقل از پانا، در اواخر سال 2010 بود که قیمت طلا به دلیل عدم اطمینان به اقتصاد آمریکا روند صعودی در پیش گرفت و در کمتر از یک سال رشد 70 درصدی را تجربه کرد.

شوک وارد شده ناشی از بحران اقتصادی در آمریکا و اروپا سبب شد تا قیمت هر اونس طلا، به یک هزار و 921 دلار در هر اونس برسد این در حالی است که بالاترین رقم برای طلا تا پیش از آن یک هزار و 100 دلار ثبت شده بود.

اما سیاست های اقتصادی که در آمریکا در پیش گرفته شد سبب شکست در بدنه قیمت طلا در بازار جهانی شد تا جایی که امروز شاهد افت قیمت طلا تا مرز یک هزار و 320 دلار هستیم.

کیتکو به عنوان یکی از شرکت های تحلیلگر وضعیت شاخص طلا در جهان، پیش بینی خود را از سال 2013 با افزایش نسبی قیمت طلا همراه کرده بود اما به دلیل سرازیر شدن طلاهای بانک قبرس در بازار امروز شاهد ایجاد مازاد در بازار جهانی هستیم و این نتیجه ای جز افت شدید قیمت نداشته است.

 
نمودار طلا طی 30 روز گذشته

بانک جهانی طلا نیز پیش بینی خود را از قیمت طلا در سال 2013 در محدوده یک هزار و 800 دلار در هر اونس بنا کرده بود.

نکته قابل توجه در بازار امروز این است که افت قیمت تنها با یک عامل و آنهم فروش طلاهای قبرس صورت گرفته است، بنابراین با اولین تقاضای کلان شاهد رشد دوباره قیمت طلا خواهیم بود.

حجم تقاضایی که کشورهایی همچون چین، هند و ایران برای طلا در بازار جهانی ارایه می کنند به مراتب بیشتر ازطلای تزریق شده به بازار است. در سال 2011 سه کشور یاد شده بیش از 65 درصد کل طلای جهان را خریداری کردند.

افت قیمت طلا اگر چه برای فروشندگان آن خوشایند است اما برای خریدارانی که قیمت های بالای یک هزار و 500 دلار در هر اونس را برای خرید خود تعیین کرده بودند ناگوار است به همین جهت به زودی شاهد دخالت کشورهای خریدار طلا در این بازار و بازگشت قیمت جهانی به سطح یک هزار و 500 دلار خواهیم بود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *