چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

توضیح طلا درمورد انتخابات ری و تهران

دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۵۸
کد مطلب: 281617
رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستای استان تهران در خصوص ثبت نام مستقل انتخابات شورای اسلامی شهرری گفت: ابهام در استقلال انتخابات ری و شمیرانات از تهران برطرف می شود؛ قانون فعلی، شورای شهرری را از تهران جدا می داند.
به گزارش جهان، حسین طلا در گفتگو با مهر در تهران افزود: شورای نگهبان نسبت به این موضوع ابهامی را مطرح کرده و درخواست پاسخ از مجلس کردند.
 
کمیسیون شوراها فردا نظریه خود را برای رفع ابهام در صحن مجلس مطرح خواهد کرد

وی عنوان داشت: کمیسیون شوراها برای رفع ابهام فردا سه شنبه نظر خود را در صحن مجلس مطرح خواهد کرد و مجموعه هم تصویب خواهند کرد.

رئیس هیئت نظارت انتخابات شورای اسلامی شهر و روستای استان تهران ادامه داد: اگر اصلاحیه مجلس مبنی بر همین باشد که انتخابات شورای شهر تهران، ری و شمیرانات یکی برگزار شود، مصوبه به شوررای نگهبان می رود و اگر شورای نگهبان نسبت به این موضوع اشکال قانون اساسی بگیرد، علی القاعده انتخابات شورای ری از تهران مستقل برگزار خواهد شد و اگر شورای نگهبان مصوبه مجلس شورای اسلامی را مغایر با قانون اساسی نداند، شورای شهر تهران و ری یکی برگزار خواهد شد.

استاندار باید پاسخگو باشد

طلا در خصوص انتخابات شوراها در شمیرانات تصریح کرد: فعلاً بحث شورای مستقل برای شمیرانات مطرح نیست و اکنون تهران و شمیرانات با هم برگزار می شود و ثبت نام جداگانه ای ندارد؛ اینکه چرا شمیرانات جدا ثبت نام نمی شود را باید از مسئولان اجرایی پرسید و ما در رابطه با موضوع ثبت نام در ری و شمیرانات فعلاً سکوت کرده ایم چون مصوبه باید مشخص شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: عملاً این ثبت نامی که جداگانه انجام می شود قانونی و بر اساس قانون فعلی است ولی تا مصوبه سه شنبه 27 فروردین مجلس، این قانون لازم الاجراست و هر زمان که مصوبه مجلس معین شود هرچه تصمیم گرفته شده باشد آن قابل اجراست.

وی افزود: اکنون نه می توان گفت این کار قانونی است و نه غیرقانونی و فعلاً این کار قانونی است ولی ممکن است از چهارشنبه قانونی نباشد.

لزوم مطالعه دقیق قوانین حضور در شوراهای شهر و روستا

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستای استان تهران اظهار داشت: فرض کنید فردی 24 سال دارد و برای انتخابات شوراها ثبت نام می کند، اما چون کمترین سن 25 سال است، او را رد صلاحیت می کنند که این در جامعه بازخورد مناسبی ندارد و همه فقط به رد صلاحیت او توجه می کنند و دلیل رد صلاحیت را جویا نمی شوند، پس خواهشمندم افراد قبل از ثبت نام قوانین مربوط به حضور در شوراهای اسلامی شهر و روستا را مطالعه کنند.

وی افزود: طبق قانون هیئت نظارت بر انتخابات استان، برای تشکیل هیئت نظارت هر شهرستان پنج نفر به هیئت مرکزی پیشنهاد داده می شود و در استان تهران نیز برای هر 16 شهرستان هیئتهای نظارت پیشنهاد شده و هیئت های نظارت شهرستانهای استان تهران هم منصوب شده اند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی عنوان داشت: هیئت نظارت شهرستان که پنج نفر هستند سه نفر را به عنوان هیئتهای نظارت بخش معرفی می کنند که در تمام بخشهای شهرستانهای استان تهران هیئتها معرفی شده و مسئولان آن مشخص شده است.

وی ادامه داد: چهارشنبه 21 فروردین دستور آغار انتخابات توسط وزیر کشور داده شد و علی القاعده فرمانداران معتمدان اجرایی را به هیئتهای نظارت معرفی کردند و هیئتهای نظارت در صورتی که لیست مربوطه را تأیید کرده باشند، معتمدین طی انتخاباتی که بین خودشان انجام شده اعضای هیئت اجرایی را انتخاب کرده اند.

مصوبه مجلس شورای اسلامی باید توسط شورای نگهبان تأیید شود

وی در خصوص مصوبه مجلس در روزهای پایانی سال مبنی بر ارائه برگه عدم سوء پیشینه توسط کاندیداها هنگام ثبت نام نیز گفت: مصوبه مجلس شورای اسلامی باید توسط شورای نگهبان تأیید شود.

طلا اضافه کرد: اگر شورای نگهبان آن مصوبه را تأیید نکند آن مصوبه اجرایی نمی شود، ممکن است یک مصوبه 10 بند داشته باشد و یک بند آن را شورای نگبهان تأیید نکند که آن مصوبه به مجلس برمی گردد و تا زمانی که مراحل تصویب در مجلس و شورای نگهبان را طی نکند و مجلس آن را به دولت ابلاغ نکند، عملاً اجرایی نیست.

وی یادآور شد: اگر این مصوبه دیر به دست شورای اجرایی برسد آن موقع هیئت مرکزی نظارت و هیئت اجرایی توافق می کنند که آیا این قانون قابل اجراست یا نه، علی القاعده اگر این قانون از زمان خودش بگذرد شاید این امکان فراهم نشود که در این دوره اجرایی شود.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا استان تهران در خصوص روند انتخاب هیئتهای نظارت بر انتخابات شوراها گفت: معمولاً از معتمدین مجموعه شهرستانها و بخشها اسامی جمع آوری می شوند و از بین کسانی که معتقد به اسلام و نظام، معتقد به ولایت مطلقه، افراد خوش نام، افرادی که سابقه انتخابات دارند و نسبت به منطقه آشنایی کاملی داشته باشند و به نوعی در عملکرد، برخورد و رفتارشان افراد دارای حسن سابقه ای باشند، انتخاب می شوند.
 
اگر نمایندگان مجلس در هیئتهای نظارت قرار بگیرند نقش مستقیم پیدا می کنند

وی در رابطه با نقش نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بعد نظارتی در انتخابات شوراهای شهر و روستا عنوان داشت: فقط نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هیئتهای نظارت، نقش قانونی دارند و اگر نمایندگان مجلس در هیئتهای نظارت قرار بگیرند نقش مستقیم پیدا می کنند و الباقی نقش کمک کننده به هیئت در شهرستانهای خودشان را دارند و به عنوان مهمترین معتمد محسوب می شوند.

طلا افزود: در این خصوص قانون برای هیئتهای اجرایی و نظارت حقوق و مسئولیت مقرر می کند و برای خارج از هیئت ها تکلیفی را مقرر نکرده است.

علاقه مندان به حضور حتماً قوانین و موارد مربوط به شرایط داوطلبان را مطالعه کنند

وی بیان داشت: علاقه مندان به حضور در مجموعه شوراهای اسلامی شهر و روستا حتماً قوانین و موارد مربوط به شرایط داوطلبان را مطالعه کنند و از حیث سن، مدرک تحصیلی و از حیث قوانینی که موجود است را مطالعه کنند.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا استان تهران ادامه داد: برخی ممکن است اطلاع نداشته باشند جایی در سیستم قضایی حکمی داشته باشد یا به هر تقدیر در قوانین و مقرراتی که اشاره شده دارای مشکلی باشد، به همین دلیل حتماً باید قانون را مطالعه کنند که بعداً با مشکل مواجه نشود.

وی تصریح کرد: پیش آمده که بسیاری از افراد که از خوشنامان هستند و قصد حضور در این کار اجتماعی بزرگ را دارند برایشان اتفاقی افتاده و برای آنها مشکلی ایجاد شده است اما اطلاعی ندارد که این مشکل یا این بند نافی عضویت آنها در شوراهاست و بعد از ثبت نام با مشکل روبرو می شود.

کسی جویای دلیل رد صلاحیت نیست

طلا اضافه کرد: به طور مثال فرض کنید فردی 24 سال دارد و برای انتخابات شوراها ثبت نام می کند، اما چون کمترین سن 25 سال است، او را رد صلاحیت می کنند که این در جامعه بازخورد مناسبی ندارد و همه فقط به رد صلاحیت او توجه می کنند و دلیل رد صلاحیت را جویا نمی شوند.

وی اظهار داشت: این موضوع در مورد تابعیت نیز صدق می کنند و برخی ممکن است تابعیت کشور دیگری را قبول کرده باشند که باید بدانند طبق قانون نمی توانند در شوراها حضور پیدا کنندو همچنین برخی دارای سمتهایی هستند مثلاً فردی مدیرکل یک وزارتخانه یا شاغل در شهرداری است چون وظیفه اش به کل کشور تسری دارد، نمی تواند جایی کاندیدا شود و خواهشمندم افراد قانون را دقیق مطالعه کنند که مشکلی پیش نیاید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *