پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۱
آلماتی2 پایان یافت

مکان و زمان مذاکرات آینده تلفنی تعیین می‌شود

شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۳۳
کد مطلب: 279906
نهمین دور از مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 موسوم به آلماتی 2 دقایقی پیش پایان یافت و طرفین توافق کردند زمان و مکان مذاکرات آینده را تلفنی تعیین کنند.
مکان و زمان مذاکرات آینده تلفنی تعیین می‌شود
به‌گزارش جهان، محل برگزاری مذاکرات ایران و 1+5، دومین روز از نهمین دور مذاکرات دو طرف در مساله هسته ای ایران امروز در هتل ریکسیوس آلماتی برگزار می شود.
 
روز اول این مذاکرات با دو نشست صبح و بعدازظهر در حالی به پایان رسید که ایران پیشنهادات جامعی را در قالب طرح مسکو ارائه و طرف غربی که متشکل از 6 کشور آمریکا، انگلیس، چین، روسیه، فرانسه و آلمان است سوالات و ابهامات خود پیرامون پیشنهاد  ایران را برطرف کرده است. دومین روز این مذاکرات برای بررسی نهایی و اعلام نتیجه از  دقایقی دیگر کلید خواهد خورد.
 
به گفته علی باقری، معاون جلیلی پیشنهادات ایران مورد توجه طرف غربی واقع شده است.
 
آغاز نوبت سوم مذاکرات راس ساعت 9 بامداد
 
نوبت سوم این مذاکرات ساعت 9 صبح به وقت تهران (10:30 به وقت آلماتی) آغاز خواهد شد.
 
8 صبح: آغاز مذاکرات دوجانبه جلیلی و اشتون
 
هم اکنون سعید جلیلی، رئیس تیم مذاکره کننده ایرانی و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکرات دو جانبه خود را آغاز کرده اند.
 
9 صبح: پایان مذاکرات دوجانبه سعید جلیلی و اشتون
 
مذاکرات دوجانبه جلیلی و اشتون پایان یافت. در این جلسه آخرین وضعیت مذاکرات و ابعاد مختلف مواضع طرفین به طور مشروح مورد بحث واقع شد.
 
همچنین چگونگی پیشرفت در مسیر مذاکرات میان دو طرف مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.
 
شروع نوبت سوم مذاکرات احتمالا با تاخیر انجام ‌می‌شود و زمان دقیق برگزاری مذاکرات هنوز اعلام نشده است.
 
قرار است باقری، معاون جلیلی و نماینده هیئت فرانسوی ساعت 10:45 دیدار و گفت‌و‌گو کنند.
 
آغاز نوبت سوم مذاکرات راس ساعت 10:15 به وقت تهران
 
نوبت سوم مذاکرات نمایندگان ایران و 1+5، ساعت 10:15 به وقت ایران در هتل ریکسیوس برگزار می‌شود.
 
10:30- آغاز نوبت سوم مذاکرات آلماتی 2
 
نوبت سوم مذاکرات ایران و نمایندگان 1+5 در آلماتی قزاقستان آغاز شد.
 
تکذیب تعلیق غنی سازی اورانیوم 20 درصد
 
یک منبع دیپلماتیک حاضر در آلماتی خبر برخی از رسانه‌ها درباره موافقت ایران با تعلیق غنی سازی 20 درصد به مدت 6 ماه در قبال لغو برخی از تحریم‌ها را تکذیب کرد.
 
پیش از این شبکه تلویزیونی المیادین از موافقت ایران با تعلیق موقت غنی سازی در قبال لغو برخی از تحریم‌ها خبر داده بود.
 
دیدار دوجانبه ای میان ایران و آمریکا در آلماتی برگزار نخواهد شد
 
ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با اعلام اینکه مذاکرات آلماتی به معنای واقعی صورت گرفته ولی  هنوز پیشرفتی گزارش نشده تاکید کرد: دیدارهای دو جانبه‌ای بین برخی کشورها انجام گرفته است اما هیچ برنامه‌ای برای دیدار دو جانبه بین ایران و آمریکا وجود نداشته است.
 
وی همچنان بر این امر تأکید می کند که گروه 1+5 منتظر دریافت پاسخ قطعی ایران به پیشنهادات ارائه شده در نشست آلماتی 1 است.
 
مایکل مان اجازه تصویر برداری به عکاس خبرگزاری تسنیم نداد
 
مایکل مان که همواره وظیفه به راه انداختن جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی در طول مذاکرات هسته‌ای را برعهده داشته، در حاشیه نشست امروز صبح مانع تصویربرداری عکاس خبرگزاری تسنیم در آلماتی، از هیئت خارجی شد.
 
وی دیروز نیز از پاسخ به خبرنگار تسنیم درباره اهمال اتحادیه اروپا در خصوص برنامه تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی امتناع کرده بود.
 
تنها خبرگزاری ایرانی است که مذاکرات آلماتی را به صورت تصویری پوشش می‌دهد.
 
13: نوبت سوم مذاکرات هسته ای همچنان ادامه دارد
 
نوبت سوم مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 کماکان ادامه دارد. این مذاکرات تاکنون بیش از 2 ساعت به طول انجامیده است.
 
مذاکرات از ساعت 10 و 15 دقیقه به وقت تهران آغاز شد.
 
13:30- نوبت سوم مذاکرات سرانجام به پایان رسید
 
نوبت سوم مذاکرات ایران و نمایندگان 1+5 پس از 2 ساعت و نیم رایزنی به پایان رسید. با توجه به لزوم ادامه بحث بین طرفین قرار شد گفت‌وگوها بعد از ظهر هم ادامه پیدا کند.
 
این مذاکرات پس از اقامه نماز توسط هیئت ایرانی پیگیری خواهد شد.
 
نوبت چهارم مذاکرات ساعت 3 آغاز می‌شود
 
نوبت چهارم مذاکرات ایران و 1+5 ساعت 3 به وقت تهران (4 و نیم به وقت آلماتی) در هتل ریکسیوس آغاز می‌شود و در صورت پایان مذاکرات احتمالا سعید جلیلی با شرکت در کنفرانس خبری با خبرنگاران سخن خواهد گفت.
 
پاسخ تفصیلی جلیلی به نمایندگان 1+5
 
در جریان مذاکرات امروز صبح، رئیس تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی به نمایندگان 1+5 پاسخ‌های تفصیلی داده است.
 
پیشنهادهای ایران با جزئیات کامل ارائه شد
 
یک منبع آگاه مرتبط با تیم مذاکره کننده ایرانی اعلام کرد ایران پیشنهادهای خود را برای برداشتن گام های مشترک با جزئیات کامل ارائه کرد و قرار شد اعضای 1+5 با مراکز خود مشورت کنند تا پاسخ لازم را به طرف ایرانی بدهند.
 
در مورد مکان و زمان دور بعدی مذاکره هنوز هیچ چیزی مشخص نیست.
 
15: نوبت چهارم مذاکرات آغاز شد
 
دور چهارم مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان 1+5 لحظاتی پیش آغاز شد.
 
رایزنی‌های جدی ایران و 1+5 در آلماتی/ نخستین درخواست فرانسه برای مذاکره
 
طولانی بودن مذاکرات نشان دهنده آن است که مذاکراتی بسیار جدی در آلماتی در حال انجام است.
 
منابع مطلع در مصاحبه با خبرنگار تسنیم در آلماتی تأکید کردند: تداوم مذاکرات برای 3 دور و هر کدام به مدت چند ساعت نشان دهنده این است که بر خلاف اظهارات ساعت اول برخی دیپلمات های غربی که گفته بودند ایران به پیشنهاد آنها در آلماتی پاسخ نداده و حرف های خود در مسکو را تکرار کرده، اتفاقا تداوم مذاکرات برای 4 دور، نشان می دهد درپیشنهاد ایران نکات قابل توجه فراوانی وجود داشته و ذهن مذاکره کنندگان 1+5 را به شدت درگیر کرده است.
 
به گفته این منبع آگاه ملاقاتی که میان دکتر علی باقری معاون رییس تیم مذاکره کننده ایران  و ژاک اودیبر نماینده فرانسه در مذاکرات رخ داد هم نشان دهنده این است که مذاکرات بسیار مهمی در آلماتی در حال انجام است.
 
اودیبر یکی از رادیکال ترین مذاکره کنندگان عضو گروه 1+5 بر علیه ایران بوده و کشور فرانسه همواره موضع منفی شدیدی درباره پذیرش حق غنی سازی ایران داشته است.
 
تحلیلگران عقیده دارند اینکه وی درخواست ملاقات با طرف ایرانی را برای نخستین بار در طول چند سال مذاکره داشته نشان دهنده این است که مذاکراتی بسیار جدی در آلماتی در حال انجام است و صحنه با گذشته تفاوت کرده است.
 
همچنین گزارش ها نشان دهنده آن است که مذاکرات کاملا با تمرکز بر جزئیات در حال انجام است و دستور کار طرف ایرانی بر صحنه مذاکرات غلبه دارد.
 
به نظر می‌رسد به طور کلی اکنون مسئله اصلی این است که آیا غرب آمادگی لازم برای روشن کردن انتهای مسیر مذاکرات با تعیین تکلیف پذیرش یا عدم پذیرش غنی سازی ایران را دارد یا نه. اگر گروه 1+5 آماده پذیرفتن حق غنی سازی ایران باشد در این صورت ایران برخوردی بسیار سازنده با پیشنهادهای آلماتی 1 خواهد داشت اما اگر چنین اتفاقی رخ ندهد تنها می توان روی یک توافق بسیار محدود کار کرد که گام های متقابل در آن باید به شدت متوازن و حداقلی باشد.
 
این احتمال جدی است که دور چهارم آخرین دور مذاکرات دو طرف باشد.
 
16:45- نوبت چهارم مذاکرات هم پایان یافت/ ماراتن آلماتی ادامه دارد
 
چهارمین دور مذاکرات جمهوری اسلامی و نمایندگان 1+5 در حالی به پایان رسید که گفته می‌شود احتمالا مذاکرات به دور پنجم کشیده خواهد شد و ماراتن مذاکرات آلماتی ادامه خواهد داشت. ظاهرا اشتون برای مشورت بیشتر از تیم مذاکره کننده ایرانی درخواست وقت کرده است.
 
17:30- آغاز نشست باقری و اشمیت
 
هلگا اشمیت و علی باقری به منظور رایزنی برای نحوه ادامه مذاکرات وارد رایزنی شدند. انتظار می‌رود پس از این دیدار، یک دور دیگر از مذاکرات میان طرفین برگزار شود.
 
این در حالی است که به درخواست کاترین اشتون، لحظاتی قبل، نمایندگان1+5 با یکدیگر به مشورت نشستند.
 
آلماتی2 پایان یافت/ مکان و زمان مذاکرات آینده تلفنی تعیین می‌شود
 
مذاکرات آلماتی 2 پس از 4 نوبت رایزنی فشرده به پایان رسید. دو طرف توافق کردند که به صورت تلفنی در خصوص زمان و مکان دور بعدی مذاکرات به اتفاق نظر برسند.
 
18: اشتون در کنفرانس مطبوعاتی/ برای اولین بار دو طرف برای رسیدن به نتیجه تلاش جدی کردند

کاترین اشتون، به همراه مایکل مان، سخنگوی خود در کنفرانس مطبوعاتی حاضر شد. اشتون در سخنان خود مدعی شد که در جریان مذاکرات مشخص شد دو طرف از یکدیگر فاصله زیادی دارند و مقرر شد تا طرف‌های مذاکره به کشورهای خود بازگردند تا پیشنهادات یکدیگر را بررسی کنند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادعا کرد: در طول دو روز مذاکرات تلاش کردیم از ایران بخواهیم در مسیر شورای امنیت حرکت کند.

اشتون در ادامه و در پاسخ به یکی از خبرنگاران در خصوص انعطاف ایران در مذاکرات آلماتی2 گفت: برای اولین بار شاهد تلاش جدی دو طرف برای به نتیجه رسیدن مذاکرات بودیم و طرفین تلاش کردند مذاکرات به نتیجه معطوف برسد.
مرجع : تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *