دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۱

پیشنهاد روزنامه آمریکایی به گروه 1+5

پنجشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۵۵
کد مطلب: 279585
یک روزنامه آمریکایی از گروه 1+5 خواست تا در دور جدید مذاکرات خود با ایران منطقی‌تر رفتار کند زیرا یک توافق خوب بر عدم‌توافق ارجحیت دارد.
به‌گزارش جهان به نقل از تسنیم ،‌نشریه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور در مطلبی به برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران پرداخته و آن را متفاوت از دوره‌های پیشین دانسته است. به‌اعتقاد تحلیل‌گر این نشریه، این تفاوت از دور قبلی مذاکرات در آلماآتی آغاز شد و نقطه متمایز نیز آن بود که طرفین برای نخستین بار با جدّیت کامل وارد فرایند مذاکرات شدند.
 
 این تحلیل‌گر می‌نویسد در شرایطی که مذاکره کنندگان برای دور بعدی مذاکرات در روزهای جمعه و شنبه آماده می‌شوند، تمرکز آنها باید بر چیزی باشد که از نظر سیاسی و همچنین منطقی، در شرایط کنونی قابل حصول باشد.
 
به‌اعتقاد این نشریه، تردیدهای هر دو طرف تا حدی ریشه در برداشت‌های ناصحیح دارد:
 
نخست، باید اشاره کرد که تصمیمات کلیدی در ایران، همچنان توسط رهبر این کشور، آیت‌الله خامنه‌ای اتخاذ می‌شود و ربطی به اینکه چه‌کسی رئیس جمهور باشد، ندارد. از سوی دیگر، به همان میزان که از دیدگاه ایران عدم‌توافق بهتر از یک توافق بد است، یک توافق خوب نیز بر عدم‌توافق ارجحیت دارد.
 
علاوه بر این، باید اشاره کرد که رسیدن به توافق، می‌تواند به بازار ایران نیز تضمینی دوباره داده و شرایط را برای گذار به دوره ریاست جمهوری بعدی نیز هموار کند. اصولاً همین موضوع که ایران با برگزاری مذاکرات پیش از انتخابات و درست پس از پایان تعطیلات نوروز موافقت کرده، نشانگر آمادگی این کشور برای رسیدن به توافق است.
 
تحلیل‌گر مانیتور معتقد است در این طرف ماجرا نیز همین که این بار بحث کاهش تحریم‌ها مطرح شده، نشان‌گر آن است که نباید نگران تغییرناپذیری تحریم‌ها بود. بااین‌حال، با توجه به عدم‌اعتماد موجود و موانع موجود در رژیم تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران، انتظار برداشته شدن چشمگیر تحریم‌ها منطقی نیست. حتی همین میزان از تخفیف‌ها نیز نیازمند کسب موافقت کنگره آمریکا از سوی اوباما و همراهی کشورهای اروپایی است.
 
به‌اعتقاد نشریه مانیتور، ایران و قدرت‌های جهانی باید بر گامهای عملی تمرکز کنند که به رفع نگرانی‌های فوری هر دو طرف منجر شود.
 
به‌اعتقاد این نشریه، توقف غنی‌سازی 20درصدی اورانیوم در ایران ــ‌که مهمترین درخواست غرب نیز هست‌ــ می‌تواند گام مناسبی باشد. اگر ایران با توقف غنی‌سازی در این سطح موافقت کند، در عمل فعالیت تأسیسات «فردو» را نیز محدود کرده و مهمترین نگرانی‌های غرب را برطرف می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *