جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱

جاذبه‌های تاریخی‌گردشگری گیلان

شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۰۵
کد مطلب: 275876
«سلکه» به دلیل قابلیت‌های مهم مهاجرت پرندگان و استقرار برج پرنده‌نگری یکی از جذاب‌ترین منطقه تالابی گیلان در صومعه‌سرا است.
به گزارش جهان به نقل از فارس از صومعه‌سرا، صومعه‌سرا با 633 کیلومتر مربع وسعت در 25 کیلومتری شهرستان رشت واقع شده است.
 
تولمات، میرزا کوچک و مرکزی، سه بخش جغرافیایی صومعه‌سرا را شامل می‌شود که در این بین «تولمات» به دلیل قرار گرفتن بخش زیادی از تالاب خزر در آن از موقعیت گردشگری مهمی برخوردار است.
 
 
 
بخش تولمات صومعه‌سرا دارای 189 کیلومتر مربع وسعت و شامل 35 روستا و دو دهستان است که هندخاله، خومه‌سر، نرگستان، سیاه‌درویشان، باقلاکش، سلکه و سیاه‌کیشه از جمله روستاهای زیبای آن در حاشیه تالابی محسوب می‌شوند.
 
روستاهای «باقلاکش» و «سیاه درویشان» در سفر نخست هیئت دولت به گیلان جزو روستاهای هدف گردشگری در صومعه‌سرا نامگذاری شده‌اند که  در این بین سیاه‌درویشان مهم‌ترین و زیباترین منطقه گردشگری و توریستی صومعه‌سرا است.
 
 
 
برای حضور و اسکان مسافران بازدید کننده از تالاب صومعه‌سرا دو اسکله قایقرانی و یک واحد اسکان با پنج سوئیت برای مسافران حوزه تالابی صومعه‌سرا با همکاری بخش‌خصوصی در منطقه سیاه‌درویشان طراحی و ساخته شده است.
 
رویش لاله‌های تالابی، ماهیگیری با قلاب برای مسافران و حتی افراد بومی در چارچوب حوزه قانونی نیز از بخش‌های خیره کننده حوزه توریستی منطقه تالابی سیاه‌درویشان برای مسافران بازدید کننده است.
 
 
 
راه‌های ارتباطی منتهی به تالاب صومعه‌سرا از دیر باز مهم‌ترین دغدغه گردشگران و مسافران علاقه‌مند به بازدید بوده که در سال‌های اخیر با همکاری مسئولان و مدیران متولی این امر، راه‌های ارتباطی بهتر و مناسب‌تری ساخته شده است.
 
روستای «باقلاکش» با وسعتی بالغ بر یک‌هزار هکتار از دشت‌های وسیع و همجوار با تالاب از دیگر روستاهای حاشیه تالابی صومعه‌سرا است که اکنون این منطقه تالابی با حضور بخش‌خصوصی در حال اجرای برنامه‌های عمرانی مناسب برای گردشگران است.
 
 
 
از جذاب‌ترین و مهم‌ترین بخش گردشگری تالاب صومعه‌سرا می‌توان به منطقه «سلکه» با 360 هکتار وسعت اشاره کرد که یکی از مناطق مهم و بکر برای کوچ پرندگان زمستان‌گذر است.
 
«سلکه» در فصل زمستان منطقه مناسب برای انواع پرندگان مهاجر است و استقرار برج پرنده‌نگری به همراه دوربین و امکانات لازم در این منطقه حیات‌وحش تالابی به منظور بازدید و تماشای مسافران و گردشگران از کوچ پرندگان تالابی مهاجر ساخته و مهیا شده است.
 
 
 
راه‌های ارتباطی صومعه‌سرا به منطقه تالابی گردشگری «سلکه» سال گذشته با همت مسئولان برای رفاه حال مسافران آسفالته شده است.
 
گل‌دهی لاله تالابی در فصل تابستان ضلع دیگر آفرینش زیبای الهی در تالاب صومعه‌سرا است.
 
لاله‌های تالابی در دو مرحله (اوایل خرداد و اوایل مرداد) آغاز به گل‌دهی می‌کنند که هر لاله قادر به حفظ گل خود تا 20 روز است.
 
پارک ساحلی تولم‌شهر از دیگر مناطق دیدنی و گردشگری بخش تولمات صومعه‌سرا محسوب می‌شود که در بین جاذبه‌های گردشگری ساحلی گیلان بی‌نظیر است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *