جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

جاده‌های قاتل در تعطیلات نوروزی

جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب: 274610
با وجود نظارت‌های پلیس، باز هم هر سال شاهد آمار تاسف‌باری از تصادفات در جاده‌های سراسر کشور هستیم.
به گزارش جهان به نقل از دنیای اقتصاد، بی‌احتیاطی، رانندگی با سرعت غیرمجاز، عدم توجه به علائم راهنمایی و رانندگی، سبقت‌های نا به جا و غیرمجاز، عدم رعایت فاصله با خودروی جلویی و ده‌ها اشتباه کوچک و بزرگ دیگر در رانندگی، سال‌های زیادی است که بهار را به خزان بسیاری از خانواده‌های ایرانی تبدیل کرده است.
 
اما بهار می‌تواند فصل زندگی و شکوفایی باقی بماند و سفرهای نوروزی هم می‌توانند تبدیل به سفر آخرت نشوند، به این شرط که عجله و بی‌احتیاطی در رانندگی کنار گذاشته شود.
 
چند سالی است که برای داشتن یک سفر بی‌خطر، در کنار رعایت مواردی که تنها و تنها از دست راننده یک خودرو برمی‌آید، پلیس راهور هم به کمک رانندگان می‌آید تا جاده تبدیل به قاتلی بی‌رحم نشود و خودرو نیز چون تابوتی متحرک، سرنشینانش را در خود حمل نکند.
 
حال با وجود نظارت‌های پلیس، باز هم هر سال شاهد آمار تاسف‌باری از تصادفات در جاده‌های سراسر کشور هستیم. هرچند آمارها از کاهش 10 درصدی کشته‌های سر صحنه تصادفات رانندگی در نوروز امسال خبر می‌دهند اما به عقیده کارشناسان روند کاهش تصادفات جاده‌ای هنوز کند است.
 
طی تعطیلات نوروزی سال 91، با وجود نظارت‌های پلیس راهور به ازای هر کشته تصادف در کشور، 16 نفر مجروح و مصدوم شده بودند که این امر نشان‌دهنده شدت تصادفات در جاده‌های کشور است. در نوروز 91 سرعت رسیدگی به مجروحان در حوادث رانندگی با افزایش همراه بوده است. به شکلی که اگر در گذشته یک نفر در صحنه تصادف و 2 نفر نیز پس از آن یعنی در حین انتقال یا در بیمارستان کشته می‌شدند، هم‌اکنون این رقم‌ها به یک کشته در صحنه و یک کشته پس از آن کاهش یافته است.
 
بسیاری از کارشناسان عقیده دارند باید به سمتی برویم که از نظر ایمنی راه و خودرو به بلوغ برسیم، البته تحقق این امر نیازمند گذر چند سال زمان است، هرچند فرهنگ صحیح رانندگی هم در کنار ایمنی راه و خودرو ضروری است. عواملی مانند گسترش توسعه حمل و نقل ریلی هم می‌تواند در افزایش ایمنی سفرها دخیل باشد، اما از آنجایی که خطوط ریلی طی سال‌های گذشته در کشور گسترش چشمگیری نداشته‌اند و از طرفی بسیاری از مردم دوست دارند با خودروی شخصی خود به سفر بروند، حجم سفرهای جاده‌ای در کشور هر سال با افزایش قابل توجهی همراه است، البته می‌توانید افزایش قیمت بلیط‌های هواپیما را هم به تمایل مردم به سفر با خودرو اضافه کنید!
 
با وجود این کاهش 14 درصدی تصادفات در سفرهای نوروزی سال 91 می‌تواند امیدی باشد برای کاهش بیشتر تصادفات در نوروز سال آینده.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *