دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰
۱

آرگو چه چیزهایی را دید که ما ندیدیم؟

پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب: 274473
آرگو نشان داد که اسکار به آن‏هایی تعلق می‏گیرد که دشمنانمان را بیش‏تر به اهدافشان نزدیک می‏کند.
به گزارش جهان به نقل از فارس،‌ «.. و اما در عرصه‏ی فرهنگ، بنده به معنای واقعی کلمه، احساس نگرانی می‏کنم و حقیقتا دغدغه دارم... ما باید مقوله‏ی فرهنگ را از نو ارزیابی کنیم. من به ذهنم این‏طور می‏رسد که ما در نظام جمهوری اسلامی، مقوله‏ی فرهنگ را قدری دست‏کم گرفته‏ایم.» مقام معظم رهبری – ۲۳/۹/۷۸

از وقتی که به یاد دارم اوضاع همین طور بوده.. همیشه باید اول اتفاقی می‏افتاده و بعد ما دنبال راه چاره‏ای می‏گشتیم. همیشه نوش دارو بعد از مرگ سهراب می‏رسیده.. معمولا هم مسئول و غیر‏مسئول نمی‏شناخته.. عموما قدر داشته‏هایمان را نمی‏دانسته‏ایم و بعد که در معرض خطر قرار گرفتند، یادمان می‏افتاده که ای وای فلان چیز را از دست دادیم..

فرقی نمی‏کند قضیه راجع به تاریخ و هویتمان باشد یا ورزش.. عادت داریم گلِ اول را بخوریم.. بعد که خونمان به جوش می‏آید شروع می‏کنیم به نشان دادن عکس‏العمل.. تا کی می‏خواهیم واکنش نشان دهیم؟ پس کی زمان «عمل» کردن فرا می‏رسد؟ تا کی باید به سبب عدم دور‏اندیشی، مجبور به دفاع از حقوق اولیه‏مان باشیم؟ مگر مسلمان نیستیم؟ مگر خداوند نمی‏فرماید که سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‏دهد مگر این که خودشان تغییرش دهند.. همیشه هم همه را مقصر می‏دانیم الا خودمان.. مردم عزیز.. فقط مسئولین مقصر نیستند.. مسئولین هم جزئی از ما هستند.. تا وقتی که نگاهمان واکنشی باشد، آش همین آش است و کاسه همین کاسه.. روی حرف من با همه است.. از جمله خودم.

آقایان مسئول.. شما تا کنون چه کرده‏اید؟ آقایان مسئولِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی! تا کی منتظر نشسته‏اید که فیلم‏های ضد ایرانی، یکی پس از دیگری ساخته شود و شما بعد از آن‏ها مدام بگویید که ما این‏طور نیستیم یا فلان‏طور هستیم؟

۳۰۰ (نسخه یک و دو)، آرگو، سنگسار ثریا، شرایط، یک خانواده محترم و ... ساخته شدند. آقایان! چند‏تا فیلم کافی است که شما احساس کنید که باید کاری کرد؟ چرا زمان آن نمی‏رسد که ما خودمان را آن‏طور که حقیقتا هستیم به جهانیان نشان دهیم؟ مگر اعتقادات و فرهنگ ما چیزی کم دارد که دست دست می‏کنیم؟

به معصومین و مقدساتمان اهانت کردند و ما فقط اعتراض کردیم.. ۳۰۰ را ساختند و ما را بربر و وحشی نشان دادند و ما فقط اعتراض کردیم.. خلیج فارس و شعرای ما را به نامشان زدند و ما باز هم فقط اعتراض کردیم.. چه‏قدر خوب اعتراض می‏کنیم.. اما نتیجه‏ی این اعتراضاتِ صرف چه بوده؟ چرا یک‏بار نمی‏آییم برای ایران اسلامی‏مان کاری اساسی انجام دهیم؟ چرا نمی‏خواهیم باور کنیم که عرصه‏ی فرهنگی، عرصه‏ی جنگ است.. جنگی سخت‏تر از جنگ فیزیکی..

می‏گذاریم آرگو را بسازند و تاریخمان را تحریف کنند و بعد ما اعتراض می‏کنیم که ما این‏طور نبوده‏ایم و نیستیم.. مگر دشمنان چیزی برخلاف انتظارمان انجام داده‏اند؟ طبق سخن خداوند در قرآن کریم در خصوص یهودیان (صهیونیست‏ها)، انتظارمان از آن‏ها تحریف واقعیت‏ها است (یحرفون الکلم عن مواضعه).. مگر برخلاف وعده‏ی خدا عمل کرده‏اند که ما می‏گوییم نمی‏دانستیم؟ مشکل از ماست که می‏خواهیم بدون زحمت به نتیجه‏ی دل‏خواه برسیم.. حاضر نیستیم به خاطر هدفمان سختی‏ای تحمل کنیم.. مدام می‏گوییم «مرگ بر اسرائیل» اما وقتی به مرحله‏ی عمل می‏رسیم، می‏گوییم «خب جنس‏هایشان کیفیت دارد» یا «تولیدکننده‏های ما هم جنس خوب تولید کنند تا ما از آن‏ها بخریم».. هزینه‏ی جنگ با اسرائیل سنگین است.. ممکن است به بهای از دست دادن مسواک‏های Oral-B برایمان تمام شود و یا Gillette دیگر به دستمان نرسد.. ممکن است درجه‏ی غلظت Coca-Cola ی خونمان پایین بیاید.. اما نتیجه‏ی ایستادگی در این جنگ، بسیار ارزشمندتر از این کالاهاست که از دست می‏دهیم.. نتیجه‏اش می‏شود تقویت عزت نفسمان.. می‏شود خودباوری‏مان.

مدام می‏گوییم بگذار وقتی که دشمن آمد ما آماده‏ی جنگ می‏شویم.. اما نمی‏دانیم که دشمن مدت‏هاست که آمده و درست کنارمان نشسته.. در ظاهر خودمان.. وقتی که ما خودمان از یک‏دیگر پشتیبانی نمی‏کنیم، دشمن دیگر نیازی به توپ و تانک ندارد..

آرگو فقط می‏گوید که شما خودتان هوای خودتان را نداشتید و من آمدم که اختلافاتتان را بیش‏تر کنم.. آرگو می‏گوید که خودتان به تاریختان بها ندادید و من آمدم و تحریفش کردم.. آرگو نشان داد که اسکار به آن‏هایی تعلق می‏گیرد که دشمنانمان را بیش‏تر به اهدافشان نزدیک می‏کند و ما نفهمیدیم و از اسکار گرفتن «جدایی» مان ابراز شعف نمودیم و حتی گفتیم که «ما» برای برنده شدنش لابی کرده ایم!!

نفهمیدیم که دشمن، ما را از خودمان بیش‏تر شناخته.. آرگو را ساخته تا فرهنگمان را نشانه رود.. تا نشانمان دهد هنوز کار فرهنگی مناسبی انجام نداده‏ایم.. آرگو می‏تواند تلنگری باشد برای بیداریمان.. تلنگری برای ساختن ضد آرگو قبل از تولید آرگو‏های دیگر...
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


France
آن هائی که از برنده شدن جدائی نادر از سیمین در اسکار ذوق زده شدند حالا باید دانسته باشند که جهت گیری واقعی اسکار چیست!