يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰
علیرضا نادعلی:

رسانه‌های نظام‌ خط‌ آرامش در پیش گیرند

سه شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۳۹
کد مطلب: 274175
عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب در خصوص اتخاذ مسیر شفاف و صحیح رسانه‌ای برای عبور از بحران‌ها، به تذکر رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: راهکار درست در این فضا همان چیزی است که مقام معظم رهبری بر آن تأکید کردند؛ یعنی «تقوا، صبر و اخلاق».
به گزارش جهان، «علیرضا نادعلی»، مدیرعامل کانون اندیشه جوان و عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب در گفت‌وگو با دانا، در خصوص سیاست‌های درست رسانه‌ای برای عبور از بحران‌ها در کشور، اظهار داست: اگر چه به نظر نمی‌رسد برخی جنجال‌آفرینی‌های برخی رسانه‌های داخلی جهت‌دار و سازماندهی شده از سوی رسانه‌‌های بیگانه است، اما متأسفانه گاهی این مسیر به شکل دیگری توسط رسانه‌های نظام طی می‌شود.

وی با اشاره به پیشینه ورود و گسترش مطبوعات در ایران گفت: مطبوعات، بسته‌ای کاملاً غربی بود که برخی روحیات و روش‌های آن دیار را نیز با خود آورد. بخشی از این شیوه‌ها طی سالیان متمادی حضور مطبوعات در ایران، توسط مردم، اهل نظر و نخبگان بومی‌سازی شد اما بخش دیگری از آن به عنوان گرته‌برداری‌هایی، در مسیر آشناشدن مردم مشرق زمین با غربی‌ها به صورت قالبی وارد کشورمان شد.

نادعلی افزود: بعد از گذشت دو دهه از انقلاب اسلامی، با روی کار آمدن دوم خرداد و گفتمان جامعه مدنی و رویکرد جدید رسانه‌ای که در کشور آغاز شد، شکل جدیدی از ظهور و بروز رسانه‌ای در فضای مکتوب و بعد از آن در فضای مجازی رؤیت شد که حتی نوع لحن‌ها، تیترزدن‌ها و شیوه پرداخت مطالب و تکنیک‌های رسانه‌ای نیز منشعب از فضای رسانه‌ای غرب شد. در این میان عده‌ای نیز در رأس کار، گرداننده این صحنه بودند که اتفاقا خودشان ذهن‌های غربزده و گرایش‌های دگراندیشانه داشتند.

مدیرعامل کانون اندیشه جوان بیان داشت:‌ لذا در این فضایی که آنها داشتند بیشترین بهره‌ را از فضای مجازی می‌بردند، دغدغه‌مندان انقلاب و نظام برای دفاع از آرمان‌ها در مقابل آنها قد علم کردند و دست به تولید‌های خوبی زدند که در این مسیر تجربیات خوبی نیز نصیب نظام و فضای مطبوعاتی و به ویژه فضای مجازی انقلاب شد.

نادعلی گفت: اما در این میان اصل مهمی را فراموش کردیم که همان «نیاز به بازنگری اخلاقی و تقوای رسانه‌ای و تکنیک‌های تولید مطلب در جبهه مطبوعات انقلاب اسلامی» یا به عبارت دیگر «اسلامیزه کردن تکنیک‌های رسانه» بود.

وی ادامه داد: البته هر از گاهی شعارهایی هم در این راستا داده‌ایم اما چون فضای سیاسی، همواره با التهابات خاصی همراه است ـ مانند فتنه سال ۸۸ ـ ما در این فضا مشغول ایفای وظایف انقلابی خود شدیم و باز هم به این تاکتیک‌ها و تکنیک‌های رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی دقت نکردیم.

نادعلی خاطرنشان کرد: همین‌ غفلت بزرگ، باعث شد که در پایان این غائله‌ها بارها دست‌اندکاران رسانه‌های مؤثر و ارزشی مورد تذکر مقام معظم رهبری قرار گیرند. وقتی حضرت آقا در درس خارج فقه‌شان تذکراتی را متوجه سایت‌ها و رسانه‌ها کردند، منظورشان رسانه‌های خارجی که نیست، بلکه آن اهل رسانه انقلابی و اهل تکلیف را مخاطب قرار می‌دهند.

وی بابیان اینکه، در نگاه انقلابی هر آنچه که رنگ و بوی دینی نداشته باشد، تهی از ارزش است، گفت: حتی اگر نام برخی کارها را به اصطلاح حرفه‌ای‌گری هم بگذاریم، اما واقعیت این است که کار رسانه‌ای ما به سرعت دارد از فضای دینی و اسلامی فاصله می‌گیرد.

عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب در خصوص اتخاذ مسیر شفاف و صحیح رسانه‌ای برای عبور از بحران‌ها، به تذکر رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: راهکار درست در این فضا همان چیزی است که مقام معظم رهبری بر آن تأکید کردند؛ یعنی «تقوا، صبر و اخلاق».

وی بیان داشت: این نصیحت فقط درباره مسئولان قوا نیست بلکه در مورد آحاد مردم جامعه و همه مسئولان و به ویژه درباره رسانه‌هاست؛ چرا که رسانه‌ها آینه تمام‌نمای کنش و واکنش میان مسئولان و مردم هستند.

لذا رسانه‌ها باید حتماً خود را محل خطاب مقام معظم رهبری بدانند و متوجه باشند که اگر این سه عنصر را به خود تذکر دهند، عملاً برون‌داد ناخودآگاهانه تولیدات‌شان «خط آرامش» ‌خواهد بود. به ویژه اکنون که باقرارداشتن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، حفظ این آرامش بسیار مهم است.

نادعلی تصریح کرد: رسانه‌های ما نباید با تمرکز روی یک نفر و پرداختن به واکنش‌ها و حواشی حول او التهاب ماجرا را بیشتر کنند، متأسفانه این سیاستی است که چندین سال است در رسانه ملی راجع موضوعات مختلف و نه فقط مسائل سیاسی که در مورد هنر، فیلم و مسائل اجتماعی نیز دنبال می‌شود و به یک جذابیت بدل شده که اگر در یک برنامه بیاییم به ریز حواشی و اتفاقات حول آن بپردازیم، آن برنامه قابل قبول است.

وی خاطرنشان کرد: رسانه‌های کشور به شدت نیازمند آن هستند که رویکردها را اصولی‌تر و عمیق‌تر مورد بازنگری قرار دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *