جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰

جایزه هنر به سیاست رسید

سه شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۴۷
کد مطلب: 274102
خیلی از منتقدین برنده شدن آرگو را مسئله سیاسی می دانند و برخی نیز نفوذ سیاسی را قطعی دانسته و می گو یند حتما جایزه پارسال اسکار که به اصغر فرهادی تعلق گرفت نیز سیاسی بوده است.
جایزه هنر به سیاست رسید
به گزارش جهان، شبکه بی بی سی در خبری اعلام کرد در هشتاد و پنحمین دوره مراسم انتخاب بهترین های سینمایی جهان، فیلم آرگو به عنوان بهترین فیلم سال معرفی شده است.

بی بی سی ضمن اینکه اعلام کرد میشل اوباما، همسر رییس جمهور آمریکا نام برنده بهترین فیلم را از طریق ویدئو کنفرانس و زنده از کاخ سفید اعلام کرد، این عمل را غیره منتظره خواند،عملی که نشان از رسوایی سینمای هالیوود و سیاست‌زدگی آشکار آن است.
شبکه دولتی صدای آمریکا نیز در این خصوص گفت: در میان تعجب سینما دوستان جایزه بهترین فیلم به آرگو رسید و آن را نه چندان غیر منتظره خواند.

فیلم ضد ایرانی آرگو محصول کمپانی صهیونیستی برادران وارنر، که روایتی هالیوودی از واقعه تسخیر سفارتخانه آمریکا به دست دانشجویان ایرانی و فرار شش دیپلمات آمریکایی از ایران به دست تونی مندز، مامور سازمان سیا، است، ضمن اینکه تعجب بسیاری از منتقدان سینمایی را برانگیخته، باعث شد تا همه پیش بینی ها، درباره سیاسی بودن این رویداد سینمایی محقق شود.

بن افلک کارگران این فیلم پس از دریافت جایزه اش در حالی که بسیار ذوق زده بود گفت: می خواهم از دوستانم در ایران که در شرائط بدی زندگی می کنند تشکر کنم.
شبکه دولتی بی بی سی سپس با مریم زهدی در این خصوص گفتگو کرد که وی گفت: واکنش های بسیاری در رسانه های اجتماعی رخ داده است.
وی که از برنامه نوبت شما برای تحلیل این اتفاق به واحد خبر رفته بود گفت: پس از اعلام برنده شدن آرگو توسط میشل اوباما، کاربران اینترنت واکنش های شدیدی نشان داده اند و در صفحه فیس بوک فارسی بی بی سی، عده ای ارزش هنری فیلم را حتی برای حضور در اسکار انکار کرده اند.

گفتنی است این اتفاق نه تنها واکنش ایرانیان را برانگیخته  بلکه کاربران اینترنت در سایر کشور ها هم به آن اعتراض کرده اند که تحلیلگر بی بی سی ضمن پرداختن به این موضوع گفت: کاربران غیر فارسی زبان در واکنش به این فیلم و سخنان    بن افلک پس از دریافت جایزه در تویتر نوشته اند: شما که از دوستانت در ایران یاد که در شرایط سخت زندگی می کنند یاد می کنی، جایزه ات را از دست همسر کسی گرفته ای که این شرایط را برای مردم ایران ایجاد کرده است!
 
نکته قابل توجه  این است که چرا آرگو جایزه بهترین فیلم را گرفت؟ آیا مسائل سیاسی باعث مطرح شدن آرگو شد؟ تا جایی که نارضایتی بسیاری از بینندگان و طرفداران اسکار را نیز به دنبال داشت. خیلی ها می پرسند چرا فیلم لینکلن که فیلمی تاریخی و واقعی است و از لحاظ هنری نیز، ارزش بیشتری دارد جای خود را به فیلم آرگو که در آن واقعیت ها گفته نمی شود و ارزشی هنری کمتری داشته است می دهد. اینجا این سئوال پیش می آید که شاید لینکلن اشاره به قانون ضد برده داری دارد و به نحوی دولت آمریکا را مورد خطاب قرار می دهد ولی آرگو عکس آن را نشان می دهد و سعی بر مظلوم نمایی آمریکا دارد.

در این راستا خبرنگار بی بی سی در لس آنجلس می گوید: این انتخاب تعجب بسیاری از منتقدین و مخاطبین را در پی داشته است ولی آکادمی اسکار در جواب گفته ضرورت ندارد که جایزه اسکار حتما به فیلمی که واقعیت ها را در بر دارد تعلق گیرد.
او در ادامه می افزاید در مقایسه با سالهای قبل مخاطبین اسکار از 65 میلیون نفر به 40 میلیون نفر کاهش پیدا کرده و مسؤلین مراسم سعی می کنند با پخش شوهای موسیقی و اجرای طنز مجریان، مجددا مخاطبان خود را جذب کنند.
اما آنچه مطرح می شود این است که کیفیت این مراسم هنری بخاطر غلبه سیاست بر آن رنگ می بازد.

خیلی از منتقدین برنده شدن آرگو را مسئله سیاسی می دانند و برخی نیز نفوذ سیاسی را مسجل دانسته و می گویند حتما جایزه پارسال اسکار که به اصغر فرهادی تعلق گرفت نیز سیاسی بوده است. این سؤالات مطرح می شود که: چرا میشل اوباما برنده اسکار را اعلام می کند؟ یا چرا علیرغم کیفیت پائین تر این فیلم در مقایسه با فیلم لینکلن باید آرگو برنده شود؟ یا اینکه چه قدرتی می تواند اسکار را تحت فشار قرارداده تا حیثیت واعتبار خود را فدای سیاست کند؟ همه و همه سوالاتی است که ذهن مخاطبین را به خود مشغول کرده و آنها را نسبت به آنچه از اسکار انتظار داشته اند دور می کند، حتی شبکه های موافق نیز، به سیاسی بودن این جایزه اذعان کرده اند.
مرجع : رسا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *