سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۳
۱
راه غلبه رئیس جمهور بر توطئه دشمنان؛

وظيفه دولت در ماه‌هاي باقي مانده چيست؟

چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب: 271746
نقش بر آب كردن توطئه دشمنان از سوي رئيس‌جمهور امكان ندارد مگر با تبعيت دقيق از فرمايشات و توصيه‌هاي مقام معظم رهبري. دولت بايد به فكر مردم و معيشت شان باشد. چرا كه در طول تاريخ ملتي باوفاتر و پر هيجان‌تر از ملت خودمان سراغ نداريم و نبايد به اينها ظلم شود.
وظيفه دولت در ماه‌هاي باقي مانده چيست؟
كمتر از هشت ماه به پايان عمر دولت دهم باقي مانده است. هر چند شايد گفته شود ‌زمان زيادي براي انجام كارهاي بزرگ در دولت نيست اما به خاطر اتفاقاتي كه در ماه‌ها و روزهاي اخير در كشور رخ داد و يك طرف آن دولت قرار گرفته،‌كارشناسان مي‌گويند از دولت كارهاي بزرگي بر‌مي‌آيد. كارشناسان معتقدند يكي از اين كارهاي بزرگ، ايجاد فضاي آرام براي پيشبرد امور و همچنين برگزاري يك انتخابات باشكوه است.

برخي نيز توجه دولت به معيشت مردم را يادآور شده و معتقدند يكي از وظايف دولت در اين راستا رقم مي‌خورد. تهران امروز در گفت‌وگو با كارشناسان و چهره‌هاي سياسي وظايف دولت دهم و در راس آن محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور كشورمان طي ماه‌هاي آينده را بررسي كرده است كه در ادامه مي‌آيد.

انتخابات آرام و به‌ دور از تنش؛ وظيفه دولت

آيت‌الله محمدحسن ممدوحي عضو شوراي مركزي جامعه مدرسين حوزه علميه قم در گفت‌وگو با تهران امروز با اشاره به وظيفه دولت در قبال حضور باشكوه و گسترده مردم در 22 بهمن طي ماه‌هاي گذشته گفت: دولت احمدي‌نژاد بايد با يك حركت بسيار معقول و سنجيده به تحول عظيم روز 22 بهمن و پيدايش موج عظيم مردمي و بي‌سابقه در كشور، پاسخ مثبتي دهد و رئيس‌جمهور ان‌شاءالله بتواند وضعيت را مديريت كاملي كرده و چهره بدخواهان را سياه كند. اين فعال اصولگرا خاطرنشان كرد: نقش بر آب كردن توطئه دشمنان از سوي رئيس‌جمهور امكان ندارد مگر با تبعيت دقيق از فرمايشات و توصيه‌هاي مقام معظم رهبري. دولت بايد به فكر مردم و معيشت شان باشد. چرا كه در طول تاريخ ملتي باوفاتر و پر هيجان‌تر از ملت خودمان سراغ نداريم و نبايد به اينها ظلم شود. ممدوحي با بيان اينكه «اگر كشور صدمه سياسي بخورد بزرگ‌ترين ظلم است» گفت: دولت و شخص رئيس‌جمهور بايد در آينده طوري عمل كند كه مانع ايجاد هر گونه چالش و اختلاف شود. چرا كه در وضعيت كنوني
دولت و شخص رئيس‌جمهور بايد در آينده طوري عمل كند كه مانع ايجاد هر گونه چالش و اختلاف شود. چرا كه در وضعيت كنوني ورود مسئولين به هرگونه چالش و اختلاف حرام قطعي است.
ورود مسئولين به هرگونه چالش و اختلاف حرام قطعي است. وي با تاكيد بر اينكه يكي از وظايف دولت در ماه‌هاي باقي مانده برگزاري انتخابات آرام و معقول است،‌گفت: دولت وظيفه دارد مقدمات برگزاري يك انتخابات آرام و خالي از دغدغه را فراهم كرده تا ضمن اينكه از هرگونه تنش و درگيري به دور باشد، نقشه تنش‌سازان را خنثي كند.

معيشت مردم در اولويت است

حجت‌الاسلام والمسلمين محمود رجبي قائم‌مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم در گفت‌وگو با تهران امروز با اشاره به وظايف دولت در ماه‌هاي باقي مانده گفت: انتظار است دولت همانگونه كه طي سال‌هاي گذشته با جديت تلاش مي‌كرد، جهت پيشبرد برنامه‌هاي مثبتي كه داشت گام بردارد،‌ در ماه‌هاي آينده نيز اين رويه را ادامه داده و اجازه ندهد انتخابات آينده اين عزم را تعضيف كند. رئيس‌جمهور بايد توجه داشته باشد كه در پيش بودن انتخابات رياست‌جمهوري خداي نكرده دولت را به خود مشغول نكرده يا موجب كندي روند نشود.

وي با تاكيد بر اينكه توجه به معيشت مردم يكي از وظايف اصلي و اساسي دولت است،‌گفت: وظيفه دولت و مسئولين اين است كه با همدلي، دقت و كار كارشناسي لازم راه‌حل‌هاي بهينه را براي حل معيشت مردم شناسايي و به اجرا در آورد. طبعا الان كه ‌نوروز و سال جديد و همچنين انتخابات را در پيش داريم بايد برنامه‌ريزي‌هاي دولت به گونه‌اي باشد كه اين نويد خوش را بدهد كه ما مي‌توانيم بر مشكل فائق بياييم. عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به حساسيت شرايط كشور گفت: از دولت انتظار مي‌رود همانگونه كه مقام معظم رهبري فرمودند از مسائل حاشيه‌اي و تنش زا به صورت جدي پرهيز كرده و در مورد هر حركت و گفتار خود يك بار ديگر با اين نگاه تامل كرده و پيامدهاي آن حركت و گفتار را بررسي كند. وي ادامه داد: رئيس‌جمهور بايد حتما از حركت و گفتاري كه پيامدهايش نامطلوب است پرهيز كند. در شرايط حساس كنوني انتظار است دولت و ساير قوا از تمام جهات عزم خود را جزم كرده و در ميدان حل مشكلات مردم گام جدي بردارند.

رجبي با تاكيد بر اينكه دولت بايد زمينه را براي روي كار آمدن دولت بعدي فراهم كند، گفت: به نظرم دولت بايد در اين زمينه خودش را جاي دولت بعدي گذاشته و ببيند انتظارش از دولت كنوني چه بود و همان رويكرد
رئيس‌جمهور بايد توجه داشته باشد كه در پيش بودن انتخابات رياست‌جمهوري خداي نكرده دولت را به خود مشغول نكرده يا موجب كندي روند نشود.
را در قبال دولت آينده در پيش بگيرد. وي با اشاره به اينكه دولت بايد در تنظيم بودجه و همچنين عدم اتلاف منابع مالي به فكر دولت آينده باشد، گفت: دولت بايد در ماه‌هاي پاياني طوري عمل كند كه هم مشكلات دولت آينده يعني دولت يازدهم كمتر باشد و هم زيرساخت‌هاي لازم براي كار در دولت آينده فراهم باشد. به همين منظور دولت احمدي‌نژاد بايد يك بودجه حساب شده و از نظر درآمد قابل تحصيل و اولويت‌بندي شده را به مجلس ارائه دهد.

پرهيز دولت از ادامه تنش

عوض حيدرپور عضو كميسيون سياست خارجي و امنيت ملي مجلس درباره انتظاراتي كه از رئيس‌جمهور در ماه‌هاي پاياني دولت مي‌رود گفت: اولين كاري كه رئيس‌جمهور مي‌تواند انجام دهد پرهيز از ادامه مجموعه رفتارهاي تنش زايي است كه داشته است. بعضا رفتارهايي از دولت و شخص رئيس‌جمهور مشاهده مي‌شود كه اين شائبه را ايجاد مي‌كند كه دولت سعي دارد كساني كه ممكن است رقيب نامزد انتخاباتي مورد نظر دولت باشند را از ميدان به در كند كه اين يك اقدام غير اخلاقي است. وي با تاكيد بر اينكه رويكرد رسانه‌هاي دولت بايد تغيير كند،‌گفت: رسانه‌هاي دولت به شكلي هماهنگ با دولت درصدد تخريب كانديداهاي احتمالي هستند كه اين موضوع به آرامش كشور براي برگزاري انتخابات باشكوه لطمه مي‌زند.

اين نماينده مجلس با اشاره به اينكه دولت بايد تلاش كند تا هرگونه شبهه‌اي در زمينه برگزاري انتخابات سالم از بين ببرد، گفت: سياست‌هاي پولي و اعتباري دولت احمدي‌نژاد در خلال سال‌هاي اخير باعث افزايش نقدينگي و به تبع آن رشد تورم در كشور شده است.اين اقدام باعث سخت شدن معيشت مردم شده،ضمن اينكه براي فعاليت‌هاي عمراني اعتبارات مشخصي تصويب شده بود كه دولت خود را موظف به هزينه كردن بر اساس اعتبارات مشخص شده نكرده كه بايد دست از صرف چنين هزينه‌هايي بردارد.

حيدرپور گفت: اقدام ديگري كه دولت در ماه‌هاي پاياني مي‌تواند انجام دهد هماهنگي با بخش‌هايي است كه در تابعيت دولت نيستند؛ براي مثال شهرداري‌هاي كلانشهرهايي چون تهران،اصفهان و مشهد هر كدام خود به مثابه دولت‌هايي كوچك در دل دولت هستند.دولت بايد بداند حجم هزينه شهرداري‌هاي كلانشهرها مشابه بودجه
رسانه‌هاي دولت به شكلي هماهنگ با دولت درصدد تخريب كانديداهاي احتمالي هستند كه اين موضوع به آرامش كشور براي برگزاري انتخابات باشكوه لطمه مي‌زند.
دولت است و بايد تلاش كند با اين بخشها در زمينه تصميم‌گيري هماهنگي داشته باشد. نماينده مردم شهرضا در مجلس گفت: با توجه به اينكه تحريم‌ها بر درآمدهاي كشور اثرگذارند و اين موضوع باعث كاهش منابع مالي شده، دولت بايد بتواند ساز و كارهاي ديگري مثل افزايش ماليات براي جبران اين كمبود در نظر بگيرد.ضمن اينكه از هزينه‌هاي خودش بكاهد و صرفه‌جويي داشته باشد.وي ادامه داد: نكته ديگر اقدامي است كه دولت در زمينه بودجه سال آينده مي‌تواند انجام دهد،يعني چون بودجه به صورت سالانه تدوين مي‌شود بايد به گونه‌اي باشد كه هر ماه بيش از يك دوازدهم بودجه استفاده نشود و دولت سعي كند بيش از 42 درصد بودجه تصويب شده را مصرف نكند چون با توجه به اينكه دولت بعدي در شهريور تشكيل مي‌شود 58 درصد باقي مانده را بتواند در اختيار دولت جديد قرار دهد.

اتمام پروژه‌هاي نيمه تمام

جواد آرين منش از فعالان سياسي اصولگرا با اشاره به اينكه «دولت‌ها يك شروع و يك پاياني دارند» گفت: معمولا در ابتداي آغاز به كار يك دولت انتظاري كه مي‌رود اين است كه دولت به تبيين برنامه‌هاي آينده خود پرداخته و طرح‌ها و برنامه‌هاي فرهنگي،‌سياسي و اقتصادي خود را براي مردم و همراهي مردم تشريح و تبيين كند. مردم انتظار دارند دولت برنامه‌هاي مد نظرش كه در سخنراني‌هاي انتخاباتي بيان شده است را عملياتي و اجرايي كند.

رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبري استان خراسان رضوي در ادامه افزود: در پايان عمر هر دولتي انتظار اين است جهت تكميل كارهاي نيمه تمامي كه در طول دولت آغاز شده و جهت رفع كاستي‌هاي مديريتي، دولت اهتمام بيشتري داشته باشد و مانند يك هواپيمايي كه اوج گرفته زمينه‌هاي فرود خود را مهيا كرده و ترتيبي اتخاذ كند كه دولت را به مسئولان و دولت آينده تحويل دهد.نماينده سابق مردم مشهد در مجلس هشتم با بيان اينكه «دولت يك امانت است» خاطرنشان كرد: مسئوليت‌ها و پست‌ها امانت‌هايي هستند كه به مجموعه‌اي از افراد يا رئيس‌جمهور سپرده مي‌شود. دولت بايد امانتدار بوده و اين امانت را صحيح و سالم و با وضعيت مناسب‌تر و بهتر از ابتداي تحويل گرفتن به دولت بعدي تحويل دهد.

آرين‌منش ادامه داد: يكي از اقداماتي كه دولت احمدي‌نژاد
مسئوليت‌ها و پست‌ها امانت‌هايي هستند كه به مجموعه‌اي از افراد يا رئيس‌جمهور سپرده مي‌شود. دولت بايد امانتدار بوده و اين امانت را صحيح و سالم و با وضعيت مناسب‌تر و بهتر از ابتداي تحويل گرفتن به دولت بعدي تحويل دهد.
بايد در آينده به آن توجه داشته و امانتداري خود را نشان دهد،‌فراهم كردن زمينه‌هاي سالم برگزاري يك انتخابات پر شور، باشكوه، سالم و بدون خدشه است تا همه افرادي كه شرايط لازم را براي نامزد شدن دارند بتوانند در اين فضاي سالم و آرام ورود پيدا كرده و همه كساني كه شرايط راي دادن را دارند بتوانند در اين عرصه پرشكوه و جشن ملي شركت كنند و آراي خود را به صندوق‌ها بريزند. امانتداري اقتضا مي‌كند رئيس‌جمهور انتخاباتي آرام،‌سالم و پرشكوه و با افرادي مطمئن برگزار كند.

وي مهم‌ترين چالش كشور را «افزايش لجام گسيخته قيمت‌ها و ايجاد يك تورم كم سابقه در كشور» دانست و گفت: قدرت خريد مردم طي ماه‌هاي اخير به كمتر از نصف تنزل پيدا كرده و بيشترين فشار طي ماه‌هاي اخير در اين روزها احساس مي‌شود. از نظر اقتصاد دانان بالاترين ميزان شكاف درآمد و هزينه‌هاي خانوار در حداقل طي 20 سال اخير، امروز اتفاق افتاده است. اين وضعيت براي آماده‌سازي مردم جهت شركت در انتخابات پر شور مناسب نيست و دولت وظيفه دارد اين وضعيت را التيام ببخشد.

آرين منش با تاكيد بر اينكه انتظار است دولت طي ماه‌هاي باقي مانده از دولت بر صندلي پاسخگويي بنشيند،‌گفت: اگر دولت بخواهد كارنامه خود را براي مردم تشريح كند لازم است در مقايسه با گذشته بيشتر و بهتر به مردم پاسخگو باشد؛ احمدي‌نژاد حداقل جهت تبيين علل و عوامل مشكلات به وجود آمده به ويژه مشكلات اقتصادي به مردم پاسخگو باشد. دولت كاري كند تورم مهار شود حجت‌الاسلام حسين ابراهيمي عضو جامعه روحانيت مبارز درباره اقداماتي كه دولت در ماه‌هاي پاياني مي‌تواند انجام دهد گفت: به نظرم مهم‌ترين كاري كه دولت مي‌تواند انجام دهد آرام نگه‌داشتن جامعه و حفظ وحدت و انسجام است. دولت بايد در اين مدت از ايجاد هرگونه تشنج و اختلاف جلوگيري كند.ضمن اينكه به عنوان شخص دوم كشور از رئيس‌جمهور انتظار مي‌رود كاري كند مردم از تورم و گراني افسار گسيخته رها شوند.دوم اينكه دولت بايد در اقداماتش دشمن را مدنظر داشته باشد چون اتفاقات اخير و سخناني كه گفته شد ناگوار بود.همچنين كاري كه دولت براي انتخابات آينده مي‌تواند انجام دهد آرام نگه‌داشتن محيط است به علاوه ايجاد فضايي براي نامزدهاي انتخاباتي تا آنها بتوانند دراستانهاي مختلف كشور بتوانند صحبت كنند.چرا كه بيشترين عنصري كه براي برگزاري انتخابات سالم نياز است، شكل‌گيري يك فضاي شفاف است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجید مجد
United States
تشنج درست نکنه ممنونشیم