يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۴
۳

عکس / خوابیدن به رسم ابوتراب

دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۰۳:۱۶
کد مطلب: 270061
اين كنيه را رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) به او داد آن گاه كه ديد او بر روى زمين خوابيده و خاك بر پهلوى او نشسته است
عکس / خوابیدن به رسم ابوتراب
به گزارش جهان نيوز،تصویری که می بینید، شناسنامه و نام و نشان دقیقی ندارد. فقط همین که در خطوط مقدم نبرد با متجاوزان بعثی گرفته شده و یک بسیجی را در حال خواب نشان می دهد. خستگی و فراقت از میدان نبرد، به خوبی از چهره رزمنده بسیجی هویدا است.
با دیدنِ عکس خاک آلودِ این شیعه مجاهد فی سبیل الله، بی اختیار به یاد روایتی از حیات پربار مولای بسیجیان، حضرت امیرالمومنین علی(علیه السلام) افتادم. در تاریخ ثبت است که یکی از القاب بسیار شایعِ آن حضرت «ابوتراب» بود. ابو تراب به معناى پدر خاك ، يا دمساز خاك ، يا پدر و رئيس خاكيان است .
اين لقب از محبوب‌ترين القاب در نزد امام علي عليه السلام و يكي از زيباترين القاب آن حضرت به شمار مي‌آيد . علامه امینی در کتاب گرانسنگ الغدیر آورده است:
شيخ علاء الدين سكتوارى در محاضرة الأوائل ( ص ۱۱۳ ) گويد : نخستين كسى كه به كنيه ( ابو تراب ) ناميده شد على بن ابى طالب (رضى الله عنه) است ، اين كنيه را رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) به او داد آن گاه كه ديد او بر روى زمين خوابيده و خاك بر پهلوى او نشسته است ، از روى لطف و مهربانى به او فرمود :
برخيز اى ابو تراب .
و اين محبوب ترين القاب او به شمار مى رفت ، و از آن پس ، به بركت نفس محمدى اين كرامتى براى او گرديد ، زيرا خاك خبرهاى گذشته و آينده تا روز قيامت را براى او باز مى گفت . اين را بفهم كه رازى است بى پرده .
(الغدير - الشيخ الأميني - ج ۶ - ص ۳۳۷ – ۳۳۸)
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خدا مارو جلوی شهیدا شرمنده نکنه
الهی آمین
محسن
آقایان احمدی نژاد و لاریجانی !
از این شهدا و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس خجالت بکشید. واقعا فکر می کنید شهدا از شما راضی هستند ؟
جیمی
Iran, Islamic Republic of
کجایند مردان بی ادعا