جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

پایان انتظار ۲۰ ساله نمازگزاران تهرانی

جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۱۶
کد مطلب: 269593
اقامه اولین نماز جمعه پایتخت در مصلای امام خمینی(ره) با حاشیه‌هایی همراه بود که این حاشیه‌ها حال و هوای خاصی به میعادگاه جدید نمازجمعه تهران می‌داد.
به گزارش فارس اولین نماز جمعه تهران بعد از دو دهه صبر و انتظار نمازگزاران پایتخت، امروز در مصلای امام خمینی(ره) تهران، با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و به امامت حجت الاسلام کاظم صدیقی برگزار شد.
 
باران شب گذشته پایتخت، هوای امروز تهران را لطیف و دلنشین کرده بود و نسیمی که از صبح جمعه در پایتخت می‌وزید حال و هوای ویژه‌‌ای به امروز می‌داد؛ هوای مصلی هم امروز متفاوت با روزهای دیگر بود و نمازگزاران تهرانی این بار با حضور در مصلای امام خمینی(ره) قصد شرکت در نماز عبادی سیاسی جمعه را داشتند.
 
پیش از این تهرانی‌ها برای اقامه نماز جمعه به دانشگاه تهران می‌رفتند که البته با همه کمبودهای دانشگاه تهران برای اقامه نماز، تهرانی‌ها با جمعه‌های دانشگاه اخت شده بودند.
 
ورودی‌های مصلای تهران متعدد بود و نمازگزاران از مسیرهای مختلف از جمله مترو و سایر خیابان‌ها به سمت مصلی سرازیر می‌شدند تا بعد از دو دهه صبر و انتظار نماز جمعه را در میعادگاه جدید اقامه کنند.
 
از در مترو مصلی که وارد مصلی می‌شدیم سرویس‌های ایاب و ذهاب نمازگزاران را می‌دیدم؛ این سرویس‌ها برای آن بود تا نمازگزاران مسیر‌های ورودی مصلی تا محل اقامه نماز را پیاده طی نکنند اما امروز اولین هفته‌ای بود که نماز در مصلی برگزار می‌شد و همیشه اولین بارها مشکلات خاص خود را هم دارد.
 
امروز هم از بدو ورود به مصلی این مشکلات خاص دیده می‌شد؛ سرویس ایاب و ذهاب برای نمازگزاران کافی نبود و گاهی نمازگزاران در صف‌های طولانی منتظر ون‌های مخصوص تردد می‌شدند؛ البته متصدیان و مسئولان برگزاری نماز هم می‌خواستند تا آن‌هایی که جوان‌تر هستند، پای پیاده در محل نماز حاضر شوند و البته کمبود سرویس‌ها خود به خود باعث می‌شد تا برخی از آن‌هایی هم که سن و سالی داشتند همراه با جوان‌ترها مسیر ورودی تا محل اقامه نماز را پیاده طی کنند.
 
برخی‌ها عجله داشتند تا زودتر به محل نماز برسند و برخی‌های دیگر که به صورت گروهی آمده بودند با هم در راه خوش و بش می‌کردند.
 
البته بودند کسانی هم که سعی کردند تا حضورشان در اولین نماز جمعه مصلی را با گرفتن عکس ثبت کنند؛‌این افراد با ایستادن در نقاط مختلف مصلی سعی داشتند تا خاطره این روز را برای خود زنده نگه دارند.
 
وقت اذان شده بود و نمازگزاران قدم‌های خود را تندتر برمی‌داشتند تا در وقت مناسب در محل نماز حضور پیدا کنند.
 
صدای الله‌اکبر از مناره‌های مصلی طنین‌انداز شد تا اقامه اولین نماز جمعه پایتخت در مصلی رقم بخورد.
 
خیلی از نمازگزاران امروز سجاده بدست به مصلی آمده بودند و فکر می‌کردند که مانند دانشگاه تهران برای اقامه نماز نیازمند زیرانداز و سجاده هستند اما سجاده‌ها امروز خیلی به کار نمازگزاران نیامد چرا که شبستان‌های مصلی فرش شده بود.
 
محمد یکی از نمازگزاران تهرانی که حدود 25 سال سن داشت به خبرنگار فارس گفت: متأسفانه محل پارکینگ تا محل نماز مسیر طولانی دارد و برای کسانی که سن و سالشان بیشتر است طی این مسافت سخت است؛ بالاخره مسئولان که زحمت ساخت مصلی را کشیدند باید برای این موضوع هم چاره‌اندیشی کنند.
 
آن طرف‌تر محل جمع‌آوری موبایل‌ها و وسایل اضافی نمازگزاران بود ولی صفی طولانی برای تحویل موبایل نیز وجود داشت که این موضوع باعث ناراحتی برخی نمازگزاران شده بود.
 
بعد از عبور از محل بازرسی بدنی اولیه به درب ورودی مصلی می‌رسیدیم.
 
شبستان مصلی تقریبا پر شده بود و نمازگزاران جای جای شبستان را گرفته بودند اما ازدحام زیادی جلوی در وجود داشت و هر لحظه هم بر تعداد نمازگزاران افزوده می‌شد و مسئولین برگزاری نماز جمعه، نمازگزاران را به صفوف جلو هدایت می‌کردند.
 
با یکی از مسئولین نماز جمعه که صحبت می‌کردیم، گفت: متاسفانه نمازگزارانی که زودتر آمده‌اند نزدیک درب‌های ورودی نشسته‌اند و نمازگزارانی که بعدا می‌آیند باید برای عبور از میان این جمعیت رد شوند که این مسئله باعث ازدحام جمعیت شده است؛ شبستان‌‌های آخری برای نمازگزاران جا دارد ولی برای ورود به آنجا باید از میان جمعیت عبور کرد.
 
البته این مسئول می‌گفت که چون اولین هفته است که نماز جمعه در این جا برگزار می‌شود، برخی مسائل را پیش‌بینی نکردیم و احتمالا از هفته‌های بعد درب‌های ورودی دیگر به شبستان نیز باز می‌شود تا تراکم جمعیت روی یک در نباشد.
 
بالاخره نماز جمعه امروز تهران در مصلی با همه کمبودها و نواقص و مزایا نسبت به دانشگاه تهران برگزار شد و مسئولین برگزاری هم به مردم قول دادند تا از هفته بعد این نواقص در کار وجود نداشته باشد تا نمازگزاران راحت‌تر بتوانند در میعادگاه جمعه حضور پیدا کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *