دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

روحانی‌ای که آل سعود را به لرزه انداخت

دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۳۲
کد مطلب: 268914
محمد نمر، برادر شیخ نمر تاکید می‌کند، با وجودی‌که شش ماه از بازداشت شیخ می‌گذرد، هنوز وضعیت حقوقی و قانونی وی در پرده ابهام است و حتی مسئولان وی را تفهیم اتهام نیز نکرده‌اند.خبرگزاری
به گزارش جهان ، روزنامه لبنانی «السفیر» در شماره امروز خود در مقاله‌ای تحت عنوان «داستان ببری (نمر در زبان عربی به معنای ببر است) که آل‌سعود را به وحشت انداخت، پس او را به بند کشید» به وضعیت شیخ «نمر باقر النمر»، مجاهد بزرگ و روحانی برجسته عربستانی که در بند رژیم سعودی است، می‌پردازد و در این ارتباط می‌نویسد:
شیخ نمر، از جمله روحانیون فعال در منطقه «الشرقیه» عربستان طی سال‌های گذشته فعالیت‌های خود را بر مبارزه با حکام فاسد و ستمگر حوزه خلیج فارس متمرکز کرده بود تا پی از آغاز اعتراض‌های مردمی در مناطق شرقی و عمدتا شیعه نشین عربستان سعودی فعالیت‌های خود را بر مبارزه با خاندان‌های حاکم بر عربستان و بحرین متمرکز کند.
 
وی در سخنرانی‌هایش طی دو سال گذشته همواره خواسته‌های خود و مردم مناطق شرقی عربستان را «سرنگونی نظام کفر و استبداد، انتخاب حاکمان و مسئولان توسط مردم، تامین امنیت و تضمین آزادی سیاسی و مذهبی» بیان تاکید می‌کرد: «ما کسانی که فرزندانمان را به قتل می‌رسانند» نمی‌خواهیم.

همچنین شیخ که از ژوئیه گذشته در بازداشت رژیم سعودی به سرمی‌برد، عذم انتقال قدرت در رژیم‌های عربی را امری غیر قانونی و نامشروع برشمرد و این سوال را مطرح کرد که چه کسی مشروعیت موروثی کردن حکومت را به آل سعود داده است؟ چراکه آل سعود و آل خلیفه مزدورانی بیش نیستند که برای جلب رضایت انگلیس و آمریکا حاضر هستند، به هر اقدامی تن دهند.
سپس وی تاکید کرد که مردم عربستان و بحرین مخالف این نوع از حکومت هستند و او به خوبی می‌داند سرنوشت معارضان چنین حکومتی زندان‌های آل سعود و آل خلیفه و اعدام است، با این حال تاکید کرد که «این حق مردم عربستان و بحرین است که حاکمان خود را خود انتخاب کنند و خواستار لغو حکومت موروثی در کشورهایشان هستند».

این سخنان و سخنانی مشابه آن موجب شده تا طی سال‌های گذشته شیخ نمر همواره منبع نگرانی رژیم سعودی باشد، چون وی بی‌پروا و آشکارا رژیم را به چالش می‌کشید و ضمن بیان خواسته‌های خود و مردم عربستان، انتقادات گزنده‌ای را به مسئولان امر در خصوص وجود فساد و کفر و ظلم در کشور وارد می‌کرد و همواره انتقاداتش به عنوان «انتقاداتی گزنده» توصیف می‌شدند.
این فعالیت‌ها و انتقادات موجب شده بود تا شیخ نمر بارها در معرض فشار و پیگرد توسط رژیم سعودی و ممانعت از ایراد سخنرانی و برگزاری نماز جماعت و جمعه قرار گیرد. اما ژوئیه گذشته را باید نقطه عطف مهمی در تاریخ روابط نمر و آل سعود برشمرد و موجب شد تا نیروهای امنیتی سعودی پس از شلیک به سمت وی و زخمی کردن شیخ او را بازداشت کنند.

سخنگوی حکومت رژیم سعودی در آن زمان پس از بازداشت شیخ نمر در سخنانی اظهار کرد که دستگاه امنیت یکی از «فتنه‌انگیزان» کشور را بازداشت کرد و چون هنگام بازداشت از خود مقاومت نشان داده و اقدام به شلیک به سمت نیروهای امنیتی کرد، این نیروها نیز بالاجبار وی را هدف قرار دادند.

ادعایی که «محمد باقر النمر»، برادر کوچک شیخ نمر در گفت‌وگو با روزنامه السفیر به شدت آن را رد و تاکید کرد که سرویس‌های امنیتی سعودی در واقع از بعد از حوادث بقیع در مدینه منوره در سال 2009 به دنبال بازداشت شیخ نمر بودند و او به شدت تحت زیر نظر این دستگاه بود.
 
برادر شیخ نمر توضیح می‌دهد که خبر بازداشت شیخ را در دفتر کارم به من دادند، به همین دلیل به سرعت خود را به محل حادثه رساندم. در آنجا با خودرویی برخورد کردم که با دیوار اصابت و لکه‌های خونی که زمین را رنگین کرده بود.

او می‌افزاید: البته هر لحظه انتظار بازداشت وی توسط رژیم داشتم، چون او زبان گزنده‌ای علیه رژیم داشت.
 
آخرین وضعیت شیخ نمر
 
اما در خصوص وضعیت کنونی شیخ نمر، برادرش چنین می‌گوید: هم اکنون شیخ در بیمارستان نیروهای امنیتی ریاض در بازداشت است. وعضیت جسمانی وی پس از خارج کردن سه تیر از چهار تیری که به رانش اصابت کرده بود، نسبتا ثابت و مستقر است، اما توان حرکت ندارد.
محمد نمر می‌افزاید: در حالی که بیش از 6 ماه از بازداشت وی می‌گذرد، تصویر روشنی از وضعیت قانونی و حقوقی وی در دست نداریم. رژیم سعودی و دستگاه‌های ذی‌ربط تا کنون نه وی را تفهیم اتهام کرده‌اند و نه به خانواده‌اش اطلاع داده‌اند که وی به چه اتهامی در بازداشت رژیم به سرمی‌برد.
درباره وضعیت روحی این روحانی مبارز برجسته عربستانی تاکید می‌کند که شیخ از روحیات بسیار بالایی برخوردار است، چون به راهی که پای در آن گذاشته ایمان و باور دارد.
اما در خصوص اتهاماتی که هنگام بازجویی به شیخ نمر منتسب شده است، برادرش تاکید می‌کند که «اتهامات وارده تماما ریشه در فعالیت‌های سیاسی وی دارد و مواردی چون تحریک مردم به تظاهرات و راهپیمایی و انتقاد از مسئولان امر و ناسزا گفتن به آنها و در خواست اصلاحات و آزادی زندانیان را دربرمی‌گیرد».

در حالی‌که محمد نمر اتهامات وارده را رد کرده و تاکید می‌کند که شیخ بارها و از سال‌ها پیش با مسئولان سعودی مکاتبه داشته و از آنها خواستار انجام برخی اصلاحات در منطقه و ایجاد تغییر در وضعیت شیعیان عربستان شده بود که با بی‌توجهی آل سعود مواجه شده بود. به همین دلیل وی تمام اتهامات وارده به شیخ را رد کرد و آنها را دستاویزی برای بازداشت وی توسط رژیم سعودی دانست و تاکید کرد که آل سعود به خوبی می‌داند که این خواسته‌ها و مطالبات مختص شیخ نمر نیست، بلکه ساکنان مناطق شرقی عربستان و همچنین دیگر مناطق کشور چنین درخواست‌هایی از حکام سعودی دارند.
 
 
اما شیخ نمر باقر النمر کیست
 
شیخ «نمر باقر النمر»، ‌روحانی شیعی برجسته عربستانی  در سال 1968 میلادی در شهر «العوامیه» در استان القطیف در شرق عربستان در خانواده‌‌ای عالیقدر به دنیا آمد که از آن علمایی چون «آیت الله شیخ محمد بن ناصر آل نمر» (قده) و خطبای حسینی چون جدش حاج «علی بن ناصر آل نمر» سربرآورده بودند.
وی تحصیلات مقدماتی خود را در همان شهر العوامیه به پایان رساند و در سال 1989 برای تحصیلات حوزوی ابتدا راهی ایران شد تا در تهران در حوزه علمیه حضرت قائم (عج) تحصیلات حوزوی خود را آغاز کند.
شیخ نمر پس از 10 سال تحصیل علوم حوزوی در حوزه علمیه حضرت قائم (عج) راهی سوریه شد و در حوزه علمیه حضرت زینب (ع) برای ادامه تحصیلات حوزوی و علوم دینی نام‌نویسی کرد و در حضور اساتید و روحانیون عالی قدر به تحصیل پرداخت تا به سرعت به یکی از معروف‌ترین و شایسته‌ترین مدرسان علوم مذهبی و دینی در حوزه‌های علمیه تبدیل شود.

شیخ نمر سال ها اداره حوزه علمیه حضرت قائم (عج) در تهران و سوریه را برعهده داشت و تلاش بسیاری برای توسعه و پیشرفت این مراکز انجام داد.

پس از بازگشت به عربستان مرکز مذهبی «الإمام القائم»(عج) را در العوامیه تاسیس کرد که در واقع سنگ بنای تاسیس «مرکز اسلامی» در سال 2011 بود.
 
 
ویژگی‌های اخلاقی
 
از جمله خصوصیات اخلاقی وی بلند منشی و وسواس ایشان در مراعات و حفظ اصول و مبادی و ارزش‌های دینی است که بازتاب آن به خوبی در خط‌مشی فکری و جهادی وی آشکار است.
همچنین شیخ از دیدی باز و آگاه نسبت به امور داخلی عربستان و منطقه برخوردار است و همین موجب شده تا نمر باقر النمر دید تحلیلی دقیقی از جریان امور در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی داشته باشد که یکی از دلایل آن بنا به گفته وی ارتباط عمیق وی با قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام است که همواره روشنگر راه وی در زندگی بوده‌اند.
 



فعالیت‌های سیاسی تا بازداشت توسط آل سعود
 
رژیم عربستان سعودی درحالی شیخ نمر باقر النمر را ژوئیه گذشته بازداشت کرد که وی دوبار طی سال‌‌های 2006 و 2008 شیخ را بازداشت کرده بود.

اولین بازداشت شیخ نمر به می 2006 باز می‌گردد، هنگامی‌که وی به محض بازگشت از سفر کوتاه مدتش به بحرین و ورود به عربستان بازداشت شد، اتهام وی شرکت در همایشی بین المللی درباره قرآن کریم بود که در آن طی عریضه‌ای از رژیم سعودی خواستار رسیدگی به وضعیت «قبرستان بقیع» و به رسمیت شناختن مذهب شیعه و لغو یا تغییر شیوه‌های آموزشی و درسی کنونی حاکم بر عربستان شده بود.

اما شیخ نمر بار دیگر در 23 آگوست 2008 در شهر القطیف توسط نیروهای امنیتی رژیم سعودی بازداشت می‌شود. اتهام شیخ این‌بار شیخ بنابر ادعای رژیم سعودی درخواست از شیعیان مناطق شرقی عربستان برای جهت دفاع از خود در قبال رژیم سعودی بود که آل سعود آن را تحریک شیعیان عربستان برای جدایی از حکومت مرکزی توصیف کرده بود، اما از بیم قیام مردمی و خشم و غضب شیعیان مناطق شرقی عربستان شیخ نمر 24 ساعت بعد آزاد می‌شود.
در حالی‌که این روحانی برجسته عربستانی یک بار دیگر نیز در مارس 2009 در معرض بازداشت قرار می‌گیرد.
 
مواضع شیخ نمر
 
شیخ نمر همواره در سخنرانی‌هایش رژیم سعودی را به اعمال «سیاست‌های تبعیض‌‌آمیز طایفه‌‌ای سازمان‌یافته و منظم به ویژه در مناطق شرقی عربستان و به خصوص در منطقه الاحساء و القطیف» متهم می‌کرد.

وی تاکید داشت که «از گفتن کلمه حق بیم و واهمه ندارد، حتی اگر در این راه بازداشت شده و به زندان بیافتد و تحت شدیدترین شکنجه‌ها و آزارها و اذیت‌ها تا سرحد مرگ قرار گیرد».
شیخ نمر توهین به کرامت شهروندان عربستانی به ویژه شهروندان شیعی که از دید رژیم سعودی شهروندان درجه دو به شمار می‌‌آیند و فاقد هرگونه حق و حقوق شهروندی هستند، را رد و تاکید می‌کند که از کرامت و حقوق شهروندان شیعی عربستانی حمایت خواهد کرد.
وی بارها در این ارتباط تاکید کرده است که در خط اول رویارویی با ظلم و جور رژیم سعودی قرار می‌‌گیرد، چون اعتقاد دارد که بدون مبارزه و تلاش نمی‌‌توان به حقوق مورد نظر خود دست یافت و عدالتی در کشور برقرار نخواهد شد و شهروندان نمی‌‌توانند آزاد زندگی کنند.
شیخ نمر در این‌باره در سخنان خود با استناد به خطبه «جهاد امیر المومنین»(ع) تاکید دارد که «به عدالت جز از طریق جهاد دست نخواهیم یافت و حق جز با از خود گذشتگی و جهاد و شجاعت به دست نخواهد آمد».

شیخ نمر همچنین از مطبوعات و رسانه‌های عربستانی نیز به دلیل تبعیت از رژیم سعودی و تبدیل شدن آنها به بوق تبلیغاتی آل‌سعود به شدت انتقاد می‌کند.
وی تاکید می‌کند که مفتی‌های وهابی ساخته و پرداخته آل سعود هستند و به آنها می‌دهد تا با دامن زدن به اختلافات طایفه‌ای و مذهبی و ایجاد اختلاف بین شیعیان و اهل سنت، آنان را به خود مشغول کند و به حاکمیت خود بر عربستان و غارت و چپاول ثروت‌های آن ادامه دهد.
شیخ نمر باقر النمر در یکی از سخنرانی‌هایش خطاب به رژیم سعودی گفت که «می‌دانم فردا من به سراغ خواهید آمد .. خوش آمدید .. این منطق و روش شماست .. بازداشت و شکنجه و کشتار ..».
این روحانی عالیقدر عربستانی از جمله دشمنان سرسخت «نایف بن عبد العزیز»، ولی عهد سابق رژیم سعودی بود که همواره انتقادات شدیدی را به وی وارد می‌کرد و در یکی از خطابه‌هایش نایف را طاغوت و ستمگری خواند که در قبرش شکنجه خواهد شد و آتش او را خواهد سوزاند و کرم‌ها او را خواهند خورد و ما از مرگ وی خوشحال خواهیم شد.

فیلم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *