شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

بهره‌برداری آزمایشی از تصفیه خانه کهریزک

يکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۵۴
کد مطلب: 268700
با حضور مسئولان شهری بهره‌برداری آزمایشی از تصفیه خانه شیرابه کهریزک آغاز شد.
 به گزارش جهان به نقل از فارس،  سید‌محمد فیاض مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در حاشیه بازدید از تصفیه خانه شیرابه با اشاره به اینکه تصفیه‌خانه شیرآبه 20 مخزن دارد، گفت: هر مخزن یک کاربری مشخص دارد و توسط لوله‌ها شیرآبه را از مرکز پمپ می‌کند.
 
وی با بیان اینکه در اولین حوضچه  اجسام درشت جدا شده و لخته‌گیری صورت می‌گیرد، گفت: سپس توسط چهار پمپ لجن‌کش شیرابه پمپ شده و در حوضچه دیگری تقسیم و دانه‌گیری می‌شود.
 
فیاض با بیان اینکه در حوضچه دیگری تقسیم بی‌هوازی صورت می‌گیرد، گفت: حوضچه بی‌هوازی محلی است که در آن دیوارهایی قرار دارد و شیرآبه به صورت مارپیچ در آن حرکت می‌کند و در آن باکتری قرار می‌گیرد.
 
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با بیان اینکه همچنین باکتری بستر‌سازی می‌شود و به سمت شیرآبه حمله می‌کند، گفت: بعد دوباره این شیرآبه برگشت داده شده و در حوضچه دیگر مواد شیمیایی به آن اضافه شده و آهک‌زنی می‌شود.
 
وی ادامه داد: سپس در حوضچه‌ای شیرآبه ته‌نشین شده و این شیرآبه در لوله‌‌ایی به صورت فورانی بالا آمده و به بیرون می‌ریزد و باعث می‌شود آب شفاف‌تر در قسمت بالاتر قرار گرفته و آب کثیف‌تر پایین رود.
 
فیاض افزود: با پاروهایی آب تمیز را جمع کرده و وارد حوضچه هوازی می‌کنیم.( لجن‌ها هم در حوضچه لجن می‌رود)
 
به گفته فیاض در حوضچه هوازی دمنده‌های بزرگ هوا دیفیوز شده (دستگاه‌های که سوراخ‌های آی شکل یکطرفه دارند که هوا را فوت می‌کنند) و هوا به صورت حباب از کف به رو می‌آید.
 
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با تاکید بر این موضوع که مخازن 12 هزار متر مربع ظرفیت دارند، گفت: دوباره فرایند ادامه دارد و آب در حوضچه‌ای کلر‌زنی شده و شیرآبه به حالت تصفیه که بی‌رنگ است در می‌آید.
 
وی با اشاره به اینکه حوضچه شیرآبه در کهریزک بیش از نیم‌قرن قدمت دارد گفت: با احداث دستگاه تصفیه‌خانه شیرآبه‌ها تصفیه شده و آب حاصل از تصفیه در آبیاری کهریزک مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
به گفته فیاض از ته‌مانده شیرآبه‌ها در کمپوست استفاده می‌شود.
 
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند تاکید کرد که طراحی حوضچه شیرآبه توسط متخصصین داخلی انجام شده و حدود 8 میلیون تومان برای این پروژه هزینه‌صرف شده است.
 
وی در ادامه اضافه کرد: حوضچه شیرآبه حدود یک و نیم متر عمق دارد و سال‌هاست که شیرآبه حاصل از زباله‌ها در آن جمع شده است.
 
به گزارش فارس در ادامه این مراسم مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران اظهار داشت: شهرداری برای تصفیه خانه شهرداری 8 میلیارد تومان هزینه کرده است.
 
وی تصریح کرد: در آینده نزدیک می‌توان پساب‌های کارخانه‌های اطراف را تصفیه کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *