جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۴
۳
قطار مرجعیت از اینجا می‌گذرد نه استودیوی رادیو فردا؛

دستور پسندیده آیت‌الله تهرانی به نزدیکانش پیش از وداع

شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب: 267156
تعطیلی بیت مراجع عظم تقلید پس از رحلت ایشان، رویه مرسوم و مورد تاکیدی است؛ آنچنان که خود آیت الله آقامجتبی هم در زمان حیات بر آن تاکید کرده اند. پیشتر و درباره دیگر مراجع راحل از جمله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی هم همین رویکرد از سوی نزدیکان ایشان در پیش گرفته شد.
سرویس فرهنگ جهان نيوز -  بیت آیت الله آقامجتبی تهرانی روز شنبه طی اطلاعیه ای اعلام کرد که دفتر مرجعیت ایشان تعطیل شده و از پذیرش وجوهات شرعیه معذور است.

بیت مرحوم آقا مجتبی در پاسخ به مراجعات مکرر متدینین، مقلدین و ارادتمندان آن مرجع راحل اعلام کرد: آثار مکتوب، صوتی و تصویری معظم له توسط مؤسسه مصابیح الهدی (دفتر حفظ و نشر آثار معظم له) به تدریج در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت اما بنابه دستور خود آن بزرگوار، دفتر مرجعیت پس از رحلت معظم له تعطیل و از پذیرش وجوهات شرعیه معذور است. انشاء ‌الله مؤمنین محترم به وظیفه خود بر اساس تکلیف دینی عمل خواهند کرد.

تعطیلی بیت مراجع عظم تقلید پس از رحلت ایشان، رویه مرسوم و مورد تاکیدی است؛ آنچنان که خود آیت الله آقامجتبی هم در زمان حیات بر آن تاکید کرده اند.
وی گفت: من در وصیت‌نامه خود نوشته‌ام که من از دنیا رفتم تمام دفاتر شهرستان‌ها تعطیل و مهرها را بشکنند و دفاتر شهرستان‌ها زیر نظر مدیریت حوزه فروخته و تبدیل به مدرسه علمیه شود تا طلاب در آن تحصیل کنند.
پیشتر و درباره دیگر مراجع راحل از جمله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی هم همین رویکرد از سوی نزدیکان ایشان در پیش گرفته شد.

اهمیت پایبندی به این موضوع به این دلیل است که پس از درگذشت آقای منتظری، نزدیکان وی بویژه پسرش بر بازگذاشتن بیت و دفتر پدر پافشاری کرد و دست به یک سنت شکنی مذموم زد.

احمد منتظری مدتی پس از درگذشت پدرش، در خرداد ماه 89 اعلام کرد که دفتر وی را نخواهند بست.

فرزند ارشد مرحوم آقای منتظری، دفتر پدرش را "یادگار" او نامید و عنوان کرد که "من به هیچ وجه این ننگ را نمى‌پذیرم که دفتر مرحوم پدرم را تعطیل نمایم."

اصرار احمد منتظری در بازگذاشتن دفتر مرجعیت آیت الله منتظری و اخذ وجوهات شرعیه و پرداخت شهریه در حالی بود که این کار از سوی مراجع عظام تقلید خلاف عرف و سنت و "وهن اسلام و مرجعیت" خوانده شده است.
 
در این راستا، آیت الله مکارم شیرازی پس از درگذشت آقای منتظری، با تاکید بر اینکه بر اساس سنت حوزه، کارهای مرجعیت بعد از وفات بزرگواران تعطیل می‌شد، یادآور شد: مراجع پیشین نیز همین روش را عمل می کردند و کارهای مرجعیت بعد از بزرگواران تعطیل می‌شد و اگر این کار در حال حاضر صورت گیرد به نفع همه است؛ اگر بخواهند برنامه‌ها را ادامه دهند، هم وهن برای آن بزرگوار و هم وهن
احمد منتظری: به نظر من راديو فردا بسيار مفيد بود. اين راديو براي بيت آيت الله منتظري يك دريچه بود و شخص ايشان با راديو فردا مصاحبه هايي مي كرد. از اين جهت واقعاً تشكر مي كنيم هر وقت كه به ما زنگ مي زديد در واقع مراحم ما بوديد و نه مزاحم ما.
برای بازماندگان، و جامعه اسلام و مرجعیت خواهد بود، بهتر است سنت سلف صالح در میان ما اجرا و ما همان روش گذشتگان را برویم.

وی گفت: من در وصیت‌نامه خود نوشته‌ام که من از دنیا رفتم تمام دفاتر شهرستان‌ها تعطیل و مهرها را بشکنند و دفاتر شهرستان‌ها زیر نظر مدیریت حوزه فروخته و تبدیل به مدرسه علمیه شود تا طلاب در آن تحصیل کنند.

سوی دیگر اقدامات خلاف عرف و شرع احمد منتظری، ارتباط نزدیک وی با روحانیون فعال و حامی فتنه 88 و شبکه های رسانه های بیگانه بوده که تاکنون ادامه داشته و به گفته منتقدانش بار مذهبی فتنه را به دوش می کشد!

پسر ارشد آقای منتظری پس از وفات پدرش، اقدام به صدور بیانیه ها و اتخاذ مواضع سیاسی در حمایت از جریان فتنه کرده است. يادآور مي شود دو تن از فرزندان آقاي منتظري به همراه برخي بقاياي باند مهدي هاشمي معدوم و گروهك نهضت آزادي عامل ايزوله كردن آقاي منتظري و ارائه تحليل ها و اطلاعات غلط به وي بودند تا جايي كه عناصر بدنامي نظير عليرضا نوري زاده نيز با بيت آقاي منتظري در تماس و مكاتبه بود.

احمد منتظری اخیرا به رادیوی سازمان جاسوسی آمریکا گفت: به نظر من راديو فردا بسيار مفيد بود. اين راديو براي بيت آيت الله منتظري يك دريچه بود و شخص ايشان با راديو فردا مصاحبه هايي مي كرد. از اين جهت واقعاً تشكر مي كنيم هر وقت كه به ما زنگ مي زديد در واقع مراحم ما بوديد و نه مزاحم ما.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Serbia
خدا روح بزرگ شهید منتظری فرزند منتظری رو با اولیا الله محشور کنه و توفیق بده به بیت ایشون قدردان خون شهیدشون باشند و از مسجد ضرار شدن و مقابل خون شهیدشون قرار گرفتن دور بشوند!
ایرانی
الله اکبر خدا همه ما را عاقبت بخیر کند ...
بستن دفاتر پس از ارتحال مراجع سخنی پسندیده و عرف همه مراجع گذشته بود ولی بعید میدانم که دفاتر ایات عظام فاضل لنکرانی و بهجت هم پس از آن بزرگواران تعطیل شده باشد.