چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۰
ادعای جدید رویترز:

ایران تا ۲۰۱۴ به بمب هسته‌ای می‌رسد !

دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۳۷
کد مطلب: 266362
گروهی از کارشناسان آمریکایی با انتشار گزارشی مدعی شده‌اند که ایران تا اواسط سال ۲۰۱۴ به حد کافی برای تولید یک یا چند بمب اتم اورانیوم غنی‌شده خواهد داشت.
به گزارش جهان به نقل از فارس : خبرگزاری رویترز، گروهی از کارشناسان آمریکایی فعال در زمینه جلوگیری از گسترش تسلیحات اتمی، با انتشار گزارشی مدعی شده‌اند که ایران تا اواسط سال ۲۰۱۴ به ذخیره کافی از اورانیوم غنی‌شده برای ساخت یک یا چند بمب هسته‌ای دست می‌یابد.

در این گزارش از آمریکا و متحدانش خواسته شده است پیش از آنکه ایران به آن نقطه برسد، تحریم‌های شدیدتری علیه این کشور وضع شود. نویسندگان این گزارش از «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا هم خواسته‌اند که صراحتا اعلام کند که اگر لازم باشد برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، حاضر است از گزینه نظامی استفاده کند.

این گزارش ۱۵۴ صفحه‌ای توسط ۵ نفر از کارشناسان جلوگیری از گسترش تسلیحات اتمی و تحت عنوان «استراتژی آمریکا در برابر منع گسترش سلاح اتمی در خاورمیانه در حال تغییر» تهیه شده و احتمالا امشب منتشر می‌شود.

در بخشی از این گزارش آمده است: با توجه به روند کنونی برنامه هسته‌ای ایران، برآورد می‌شود که ایران بتواند تا اواسط سال ۲۰۱۴ به توانایی‌ بحرانی دست یابد.

در این گزارش «توانایی بحرانی» به مرحله‌ای اطلاق شده است که ایران به مقدار کافی ذخایر اورانیوم غنی‌شده برای تولید یک یا چند بمب اتم دست یابد.

در این گزارش همچنین ادعا شده است که ایران می‌تواند تا سال ۲۰۱۴ یک سایت غنی‌سازی هسته‌ای دیگر راه‌اندازی کند و یا اینکه تعداد سانتریفیوژهای خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

«دیوید آلبرایت» یکی از ۵ کارشناس تهیه‌کننده این گزارش و رئیس موسسه علوم و امنیت بین‌الملل با اذعان به اینکه به نظر نمی‌رسد ایران اکنون مرکز سری غنی‌سازی داشته باشد، مدعی شده است که این احتمال وجود دارد که ایران چنین مرکزی را در آینده تأسیس کند.

به نظر می‌رسد بار دیگر با به میان آمدن صحبت‌هایی از دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ مطرح شده، موجی جدید از گزارش‌های ضدایرانی و فضاسازی رسانه‌ای آغاز شده است. تجربه چند سال اخیر نشان داده است که هر بار موعد انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و یا مذاکرات ایران و آژانس یا ۱+۵ نزدیک می‌شود، موجی رسانه‌ای علیه برنامه هسته‌ای ایران به راه می‌افتد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *