يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

هشدار ده نمکی درباره واتیکانیزه کردن حزب‌الله

جمعه ۸ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۲۶
کد مطلب: 262933
ده‌نمکی در جشنواره عمار گفت: از اول هم اجازه حضور افراد دغدغه‌مند به عرصه فرهنگی داده نمی‌شد چون شما در اصل وارد حیات‌خلوت انحصارطلبانه آنان شده بودید. در حال حاضر هم تولید، توزیع، نقد و مدیریت فرهنگی در دست کسانی است که در خوشبینانه‌ترین حالت آن دغدغه حزب‌الله را ندارند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، سومین جشنواره فیلم عمار که این روزها در سینما فلسطین تهران در حال برپایی است، هر شب میزبان تعدادی از سینماگران است که با حضور در نشست‌هایی به بیان دیدگاه‌هایشان می‌پردازند.
 
پنجشنبه 7 دی‌ماه جشنواره میزبان مسعود ده‌نمکی کارگردان فیلم‌های "اخراجی‌ها" بود. وی در این نشست تاکید کرد که نباید این جشنواره را مختص یک طیف خاص دانست؛ چراکه عده‌ایی منتظر هستند تا این اتفاق بیفتد.
 
وی با تاکید بر اینکه یکی از آفت‌های پیش رو می‌تواند محفلی شدن جشنواره باشد، گفت: نباید جشنواره عمار و جریان فیلمسازی عمار را از بدنه فیلمسازی کشور جدا کرد و اینگونه شود که ما راه خود را برویم و دیگران هم راه خودشان را؛ این عین واتیکانیزه کردن جریان انقلابی است. خیلی‌ها دلشان می‌خواهد حزب‌اللهی‌ها جشنواره خودشان را داشته باشند و دیگر و به آنها کاری نداشته باشند.

ده‌نمکی از فیلمسازان عمار خواست که منتظر فرش قرمز و توجه رسانه‌ها نباشند و در این‌باره توضیح داد: متاسفانه از اول هم به راحتی اجازه حضور افراد دغدغه مند به عرصه فرهنگی داده نمی‌شد چون شما در اصل وارد حیات‌خلوت انحصارطلبانه آنان شده بودید. در حال حاضر هم اینگونه است که تولید، توزیع، نقد و مدیریت فرهنگی در دست کسانی است که در خوشبینانه‌ترین حالت آن دغدغه حزب‌الله را ندارند. این در حالی است که این افراد که هنر را در انحصار خود می‌دانند آنچنان هم در تکنیک بالا نیستند.
 
این کارگردان همچنین با ذکر جمله‌ای از شهید آوینی گفت: به قول شهید آوینی؛ جایی که کار است امکانات نیست و جایی که امکانات هست کار نیست.
 
وی افزود: اگر مدیران فرهنگی عاقل باشند از جریان حزب‌اللهی غفلت نمی‌کنند چراکه ریسک کار کردن با آنها کمتر است. در حالی که برخی با پول نظام کار یاد گرفته و اینک جفتک می‌اندازد و بعد از همه جفتک‌اندازی‌ها باز به آنها پول می‌دهند تا کار تولید کنند چون نیرو ندارند اما امروز استعدادهای موجود در جشنواره عمار عذر شرعی آنها را پایان داده است.
 
ده‌نمکی با انتقاد از افرادی که با انگیزه‌های انقلابی کار سینما را آغاز کرده ولی در میانه راه عقایدشان را عوض کردند، توضیح داد: کم ‌کم افکار انقلابی آب رفت چون برخی احساس کردند اگر از باورها و افکارشان عدول کنند آثارشان دیده و تحسین می‌شود که این راه اشتباهی بود و آنها دیده شدن آثارشان را به باورهایشان ترجیح دادند. آنها می‌خواستند سینما را اسلامی کنند اما خودشان سینمایی شدند و در نهایت چند اثر ساده درباره ظواهر دین می‌سازند.
 
وی در بخش دیگر صحبت‌هایش به انتقاد از نظام دانشگاهی در حوزه هنر پرداخته و گفت: در هیئت امنای دانشگاه هنر هرچه تلاش کردیم که مسئولان کتاب‌های مددپور و آوینی را وارد سرفصل درس‌ها کنند، نشد چراکه هنوز عده‌ای اسلامی شدن دانشگاه را در تفکیک جنسیتی می‌دانند.
 
ده‌نمکی جشنواره عمار را جشنواره ای دانست که جریان انقلابی و اسلامی را تشویق می‌کند. به گفته وی، خیلی‌ها اجازه شکل‌گیری عمار را نمی‌دانند ولی عمار متولد شد و آنها آن را غده سرطانی برای خود می‌دانند و مجبور شده‌اند آثار عمار را ببینند و حال با جشنواره عمار خاکریز فتح‌نشده هنر به زودی فتح خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه مسئولان جشنواره عمار نیروها را رها نکنند و آدم‌ها را متصل بکنند، تأکید کرد:  یک نفر قرار نیست همه کارها را انجام دهد. اضلاع جبهه فرهنگی را به هم وصل کنید یک نفر نمی‌تواند هم پژوهش، نوشتن و فیلم‌رداری را انجام دهد. گروه داشته باشید و تقسیم کار کنید.
 
ده‌نمکی با اشاره به دوران دفاع مقدس افزود: آن زمان یک سال بدنسازی می‌کردیم که 10 روزی عملیات کنیم و در آغاز عملیات 10 کیلومتر راه می‌رفتیم تا به پای کار برسیم که وقتی به پای کار می‌رسیدیم تازه میدان مین وجود داشت و امروز شما وارد میدان مین شده‌اید. 
 
ده‌نمکی در بخش پایانی سخنانش درباره فعالیت رسانه‌ای حزب‌الله گفت: بعد از جنگ رسانه‌های کیهان و رسالت و جمهوری اسلامی دغدغه فرهنگی نداشتند در نتیجه خودمان تصمیم گرفتیم که رسانه خود را ایجاد کنیم اما همان موقع برخی داشتن نشریه را سوسول بازی می‌دانستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *