جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

جنتی:سینمای دینی نبایدشعاری باشد

پنجشنبه ۹ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۵۷
کد مطلب: 322799
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که تبلیغ مستقیم دین باعث دل‌زدگی می‌شود، گفت: سینمایی که قرار است مبلغ دین باشد، نباید شعاری باشد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، علی جنتی در دومین جشنواره فیلم اشراق که در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، گفت: هوشمندی رهبران دینی و قدرت نفوذ آنان در میان اقشار جامعه خود رسانه‌ای موفق، گسترده و عمیق است که نمی‌توان به راحتی از آن گذشت. این‌که روحانیت آگاه با منش طلبگی خویش طالب یافتن حقیقت است و با ذوق و ظرافت در وادی زیبای هنر گام نهاده است، نشان از اندیشه پویا و روزآمد حوزه‌های علمیه و توجه طلاب علوم دینی به مسائل جهانی و بویژه حوزه رسانه دارد.

وی با بیان اینکه روحانیت در یک قرن گذشته در تمام عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نقشی اثر گذار و کم نظیر داشته است، خاطرنشان کرد: بسیاری از تحولات بزرگ منطقه از جمله انقلاب اسلامی و رویداد‌های مهم پس از آن بدون لحاظ نقش روحانیت قابل بررسی نخواهد بود.

جنتی گفت: روحانیت همواره با اتکا به نقش مرجعیت و رهبری دینی در سایه پرچم اسلام و در مسیر هدف مشترک یعنی جاری شدن اسلام ناب محمدی در جامعه و رضای پروردگار گام برداشته است.

وی ادامه داد: شاید در دوره‌ای تصور می‌شد که بالاترین حد یک روحانی زندگی ساده طلبگی در حجره و تبلیغ و منبر است اما امروز چنین تصوری هرگز ممکن نیست، روحانیت در همه عرصه‌ها حاضر و ناظر است و در عین حفظ شأن طلبگی جامه تخصص و کارشناسی هنر دینی را بر تن کرده است.

جنتی درک این نکته را که رسانه‌ها در تبلیغ و اقناع مخاطبان مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کنند و می‌توانند به ابزاری برای ترویج اندیشه‌های غیر دینی یا ضد دینی تبدیل شوند، نکته مهمی دانست که امروز با حضور حوزه‌های علمیه و طلاب جوان و آگاه به عرصه‌های نو علمی و هنری شاهد آن هستیم.

او گفت: برگزاری جشنواره فیلم اشراق یکی از نمونه‌های این درک تعالی‌یافته و آگاهی خردمندانه است، در این میان نکته قابل تاملی که باید بیش از پیش به آن تاکید کرد این است که سینما به طور عام و سینمای دینی به طور خاص از فقر سوژه رنج می‌برد.

جنتی اظهار کرد: این نکته رسالت روحانیت را در استخراج و بازآفرینی سوژه‌های قرآنی و روایی دوچندان می‌کند، نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی به آن اشاره داشته و فرمودند "باید دید آیا دستگاه‌های ذی‌ربط زمینه انتقال مفاهیم خوب، صحیح و متعالی را به کارگردانان سینما فراهم کرده‌اند که از فیلم آنان انتظار انعکاس این مفاهیم را داشته باشند، که باید گفت متاسفانه در این زمینه کم‌کاری شده است."

او با بیان اینکه جبران بخشی از این کم‌کاری بر دوش حوزه‌های علمیه و طلاب علاقه‌مند و آگاه برای سوژه‌آفرینی در عرصه سینمای دینی است، افزود: اهداف ارزشمند این جشنواره بیانگر آن است که این رویداد هنری پشتوانه قوی کارشناسی دارد و اهل نظر و معرفت در تداوم آن نقش دارند. اهدافی که تحقق آن‌ها می‌تواند بخشی از دغدغه‌های اهل تدین را از بابت هجمه سنگین و ناجوانمردانه تبلیغات رسانه‌یی غرب که بارزترین نمود آن سینمای هالیوودی است، برطرف کند.

جنتی توجه به جایگاه فرهنگی، جذابیت‌ها و زیبایی‌های معنوی علوم دینی در جامعه و توجه به حضور اجتماعی روحانیت و نقش حوزه‌های علوم دینی، زمینه‌سازی برای تبادل‌ اندیشه‌ها، آموخته‌ها، نوآوری‌ها و افزایش‌ آگاهی تجربه و بینش هنرمندان را برخی از اهدافی عنوان کرد که نشان از اهتمام حوزه‌های علمیه و روحانیت برای پیوند با هنر سینما و بهره‌بردن از ظرفیت هنر هفتم در ترویج و اشاعه معرفت دینی دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود گفت: ‌فیلم دینی باید برای کشف حقیقت تولید شود نه این که به بایدها و نبایدهای دین و فرایض دینی بپردازد، تبلیغ مستقیم دین باعث دل‌زدگی می‌شود و مخاطب را طرد می‌کند.

جنتی افزود: القای تفکر دین و مفاهیم قرآنی در قالب سینما به سرمایه‌گذاری‌های کلان فکری و مالی نیازمند است تا آثار تبلیغی بتواند در بستر دینی جلوی دوربین برود.

او گفت: سینمایی که قرار است مبلغ دین باشد نباید شعاری باشد بلکه باید جامعه را به سوی تعالی فکر رهنمون سازد و با بیانی غیرمستقیم مفاهیم ارزشی را به بشر یادآور شود.

جنتی با اشاره به اینکه وقتی دشمنان دین برای جذب جوانان کشور ما از طریق سینما برنامه‌ریزی می‌کنند، تاکید کرد: باید با بهره‌گیری از همان جذابیت‌های مردم‌پسند به مقابله با برنامه‌های ضد دینی و ضد فرهنگی پرداخت بویژه آن که بیشترین تحرکاتی که باعث دین‌گریزی جوانان می‌شود با ابزارهای هنری صورت می‌گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین تصریح کرد: رسانه سینما بزرگ‌ترین ابزار نفوذ اندیشه در جهان و به تعبیری معجزه قرن بیستم است که به راحتی بر خیل مخاطبانش تسلط می‌یابد، نمی‌توان در وادی فرهنگ و هنر گام برداشت و از ظرفیت کم‌بدیل این هنر بویژه سرعت، قدرت و گستره نفوذ آن غافل ماند.

جنتی گفت: از همان روزهای نخست پس از پیروزی انقلاب، سینمای معناگرا با عناوین مختلف بر سر زبان‌ها بود و زمزمه‌هایی درباره سینمای دینی، انسانی، اسلامی و مانند آن شنیده می‌شد.

به گفته وی، به تدریج نگاه هنرمندان خوش‌ذوق و رشد یافته در مکتب انقلاب اسلامی به سوی این سینمای خاص معطوف شد، سینمای دینی یا معناگرا مخاطب را به تعالی نفس فرامی‌خواند و از طریق اقتباس‌های دینی گاه به شکل مستقیم و گاه به گونه‌ای غیرمستقیم بیننده را با معنویت پیوند می‌دهد.

او با تاکید بر این نکته که سینمای دینی سینمای هویت‌گرا، واقع‌نگر و امیدبخش است، افزود: این سینما به امید یافتن حقیقت در جست‌وجوی واقعیت است و از واقعیت موجود به حقیقت موعود پی می‌برد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بیان کرد: بسیاری از فیلم‌هایی که امروز از آن‌ها به عنوان بهترین فیلم‌های سینمایی جهان یاد می‌شود پیوندی با کتاب‌های ادبی و دینی داشته است و بیشترین فیلم‌هایی که نامزد اسکار شده‌اند فیلم‌هایی اقتباسی بوده‌اند.

جنتی افزود: روحانیت مسیحی که در چند دهه به جبهه‌گیری در برابر سینمای غرب پرداخته و حکم به طرد فیلم‌های با مضامین مذهبی داده بودند، سال‌هاست که نحوه مواجهه با این‌ رسانه‌ها را تغییر داده و رابطه‌ مسالمت‌آمیزی میان انسان متدین با هنر سینما تبیین کرده‌اند و از این منظر در راه تبلیغ دین از ما پیشی گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه اکنون از سینماگران کلیسا در معرض دید همگان است تفاهم و همزیستی دین و سینما است، هم مضامین دینی توانسته است از منظر این رسانه تصویری مخاطبان بیشتری بیابد و هم سینما توانسته است با بهره‌گیری از مضامین دینی و استفاده از داستان‌های کتب مقدس به اقتصاد خود سر و سامان دهد.

وی همچنین گفت: سینمای امروز باید جزوی از بدنه فرهنگی هنری جامعه باشد تا بشر غرق در مادیات و لذت‌های دنیوی را لحظه‌ای از خود بیرون بکشد و در لذات معنویت غوطه‌ور کند.

جنتی تصریح کرد: قصص قرآنی و منابع روایی منظومه‌های عرفانی و اسلامی سرشار از مضامینی هستند که می‌تواند دست‌مایه سینمای دینی قرار بگیرد؛ سینمایی که انسان دورشده از اصل خویش را به عقاید معنوی رهنمون سازد و رویکردی نو به او می‌دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *