يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
۱

تحلیل پناهیان از حماسه 9 دی

سه شنبه ۵ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۵۱
کد مطلب: 262472
یک استاد حوزه گفت: 9 دی برای پایان آشوب‌های خیابانی نبود. پایانی برای تمام مسوولانی بود که این طرف و آن طرف برای خود حکم می‌راندند.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان در همایش "بصیرت و میثاق با ولایت" که در آستانه 9 دی ماه در دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان این‌که «این یک سنت الهی است که حیات و ممات افراد جامعه به دست خود آن‌ها سپرده شود البته تحت تدبیر سنت الهی» اظهار کرد: مردم جامعه ما در هر وضعیتی نقش موثر و کلیدی در سرنوشت خود دارند. این اساس یک جامعه پویا و در حال حرکت است که این ناآرامی‌ها به وجود بیاید. اگر جامعه آرام بود کوچک‌ترین سنگریزه‌ای در آن تبدیل به یک موج بزرگ می‌شد، ولی وقتی یک دریای خروشان است یک سنگ کوچک در آن موجی ایجاد نمی‌کند و نمی‌تواند ناآرامی به وجود بیاورد.
 
وی با بیان این‌که « جریان‌هایی همیشه جامعه را پرتنش می‌خواستند، در مقابل کسانی که جامعه را آرام می‌خواستند» اظهار کرد: در سال 88 این دو دست به دست هم دادند، ولی آن جامعه خروشان پاسخ هر دو گروه را داد و آن موج خروشان را خواباند. فتنه 88 ناشی از حرکات
در انتخابات بعدی ما باید درس بزرگی از انقلاب بگیریم و باید کاری کنیم که سیاست‌بازان حرفه‌ای در آن نقش کمی داشته باشند، زیرا آنها صداقت را کنار می‌گذارند و در پی کسب میزهای خود هستند. مسیر مردم ما مسیر روشنی است و دانشجویان بهترین اقدامات را می‌توانند در روشنایی این راه داشته باشند.
ذاتی ناآرام جامعه ما بود و این ناآرامی را باید شناخت.
 
وی تصریح کرد: حرکت جامعه ما، الگوی جامعه جهانی است و مسیر را باید برای همه توضیح بدهیم. غرب و شرق درد مشترکی با جامعه ما دارد و دوای درد ما هرچه باشد، برای آنها هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و این امر نشان از زمینه‌سازی حکومتی برای ظهور امام زمان (عج) است.
 
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: ما در حال انقلاب هستیم و نباید توقع آمال‌ها و آرزوها داشته باشیم و ما باید به سیاستمداران راهکارهایی را ارائه دهیم تا به آن جامعه مطلوب و مقصود برسیم و مقام معظم رهبری می‌گوید ما در حال گذار به سمت جامعه اسلامی هستیم.
 
پناهیان ادامه داد: در تحقق نظامی که زمینه پیدایش آن 1400 سال طول کشید، 30 سال برای برآورده کرده آرزوها مقداری نیست و آزادی باید از بدنه جامعه شروع شود نه گروهی آزادی را به مردم جامعه ارمغان بدهند، بلکه تک تک مردم باید خود از آزادی خود دفاع کنند.
 
وی افزود: اگر به شعارهای آزادی طی 100 سال گذشته نگاه کنیم، می‌بینیم در این 100 سال نه تنها آزادی مردم بیشتر نشده، بلکه در مواردی کاهش آن را نیز شاهد بوده‌ایم و این نشان می‌دهد که شعار نمی‌تواند آزادی را بیان کند بلکه باید به قرآن بازگشت و دید که تعبیر قرآن از آزادی چیست.
 
وی با بیان این‌که «متحجران حوزه و دانشگاه مانع گذار هستند» گفت: دانشگاهیان و حوزویان باید از گذار جامعه درس بگیرند و عالم زمان خود باشند و این را در سرفصل درس‌های خود قرار دهند. اگر حوزویان و دانشگاهیان درس نگیرند، جامعه به اهداف خود نخواهد رسید. ما از حوزویان و دانشگاهیان می‌خواهیم که تحجر نداشته باشند.
 
پناهیان تصریح
ما در حال انقلاب هستیم و نباید توقع آمال‌ها و آرزوها داشته باشیم و ما باید به سیاستمداران راهکارهایی را ارائه دهیم تا به آن جامعه مطلوب و مقصود برسیم و مقام معظم رهبری می‌گوید ما در حال گذار به سمت جامعه اسلامی هستیم.
کرد: گروه دیگری مانع این حرکت‌ها هستند و آنها کسانی که منافعی در جامعه دارند و با چرخش نخبگان منافع آن‌ها به خطر می‌افتد که ما باید این فرهنگ را در بین سیاسیون جا بیندازیم که گردش نخبگان یکی از عوامل حرکت است و یک جامعه پویا و در حال حرکت باید از این نخبه‌گرایی برخوردار باشد.
 
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که «گروه دیگری نمی‌خواهند این انقلاب‌ها شکل بگیرد غربی‌ها هستند» گفت: آنها حاضرند با هر قیمتی جلوی انقلاب ما را بگیرند و این نشان از این امر است که حرکت ما خیلی مهم است.
 
وی با بیان این‌که «چه کسانی می‌توانند برای پویایی این انقلاب کمک کنند» گفت: کسانی که آزاد اندیشند و آزادگی دارند، نباید از گذشته خود ترسی داشته باشند و اگر اشتباهی مرتکب شده‌اند، برگردند. کسانی که آزاده هستند از قید و بند هر باطلی خود را دور می‌کنند.
 
پناهیان در پایان گفت: در انتخابات بعدی ما باید درس بزرگی از انقلاب بگیریم و باید کاری کنیم که سیاست‌بازان حرفه‌ای در آن نقش کمی داشته باشند، زیرا آنها صداقت را کنار می‌گذارند و در پی کسب میزهای خود هستند. مسیر مردم ما مسیر روشنی است و دانشجویان بهترین اقدامات را می‌توانند در روشنایی این راه داشته باشند.
 
در ادامه مراسم بلوکات استاد دانشگاه تهران و نویسنده با اشاره به سخنان رهبری گفت: 9 دی یک روز عادی یا مناسبت نیست، بلکه یک حرکت جدی از نوع مردمی است همانند انقلاب 58، و نکات مهمی را باید در این روز مدنظر داشته باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
خدا بر عمر مباركشان بيفزايد