جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰

جوابیه دانشگاه شهید بهشتی به یک گزارش و پاسخ جهان

سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۰۳
کد مطلب: 261039
در پی انتشار گزارشی با عنوان "تحصیل ایرانی، شهریه اماراتی" در پایگاه خبری تحلیلی جهان نیوز، دانشگاه شهید بهشتی با ارسال جوابیه ای، به این گزارش واکنش نشان داد.
به گزارش جهان، متن کامل این جوابیه به شرح زیر است:
در پی درج گزارشی با عنوان "تحصیل ایرانی، شهریه اماراتی" در روز شنبه 25 آذر 1391 در صفحه اجتماعی پایگاه خبری وزین جهان نيوز و با توجه به خدشه دار شدن جایگاه علمی دانشگاه شهید بهشتی توضیحاتی را جهت تنویر افکار عمومی و خوانندگان محترم آن پایگاه خبری و تصحیح خبر فوق به شرح ذیل منتشر نموده است. با توجه به قانون مطبوعات مستدعی است دستور فرمایید اصلاحیه مزبور در همان ستونی که خبر منتشر شده منعکس شود.

گزارش منتشر شده در آن پایگاه خبری مبنی بر اینکه دانشگاه شهید بهشتی شهریه دانشجویان واحد دوبی را که به ایران منتقل شده اند بر اساس درهم دریافت کرده و دانشجویان مجبور هستند که با افزایش قیمت ارز در سال جاری مابه التفاوت افزایش قیمت درهم امارات را نیز بپردازند، صحت ندارد و یه صورت ذیل اصلاح می شود:

-    شهریه از دانشجویان واحد دوبی به صورت معادل ریالی دریافت می شود و به صورت درهم دریافت نمی شود.

-    میزان شهریه دریافتی همان مبلغ مصوب به هنگام ثبت نام دانشجویان است و هیچ افزایشی نداشته است.

-    به رغم افزایش نرخ ارز در کشور، مبنای محاسبه معادل ریالی درهم در شهریه این دانشجویان نرخ ارز مرجع بانک مرکزی است لذا مابه التفاوت بابت افزایش قیمت ارز دریافت نمی شود.

پاسخ جهان نيوز

ضمن تشکر از مسئولان پاسخگوی دانشگاه شهید بهشتی و صداقت مثال زدنی ایشان در تایید خبر جهان نيوز مبنی بر اینکه این دانشگاه از دانشجویانی که قبلا در دوبی تحصیل می کرده اند شهریه را معادل پول رسمی کشور امارات دریافت می‌کند، به استحضار ایشان می رساند که اولاً در خبر جهان نيوز تصریح نشده که دانشگاه شهریه را به درهم دریافت می کند بلکه "معادل ریالی درهم" نیز در گزارش مذکور آمده است. ثانیاً در هیچ جای این گزارش نیامده که شهریه تعیین شده از سوی دانشگاه تغییر کرده است اما مسئولان محترم دانشگاه باید به این نکته توجه کنند که نوسانات نرخ ارز باعث تغییر شهریه پرداختی از سوی دانشجو می شود و حتی اگر به فرض هم قرار باشد معادل نرخ ارز مرجع بانک مرکزی دریافت شود، همین نرخ (نرخ ارز مرجع که از سوی بانک مرکزی تعیین می شود) نیز هر چند وقت یک بار تغییر و افزایش می یابد و این در صورتی است که دانشجو هیچ هزینه ارزی بر دوش دانشگاه نمی گذارد که در قبال آن دانشگاه بخواهد شهریه را معادل ارز امارات دریافت کند. در شرایط فعلی و با توجه به اقدام ارزنده مدیران دانشگاه در انتقال واحد دوبی به ایران، منطقی نیست که مکان و شرایط دانشگاه ایرانی شده باشد و تنها شهریه دانشجو معادل پول امارات دریافت شود. شاید در زمان استقرار واحد دوبی در دوبی دریافت شهریه معادل درهم توجیه داشته باشد اما اکنون که این واحد برچیده شده و به میهن اسلامی بازگردانده شده، توجیهی برای دریافت شهریه درهمی (یا معادل درهم) وجود ندارد. چه دلیلی وجود دارد که شهریه دریافتی از دانشجویی که در ایران تحصیل می کند تابع نرخ ارز باشد و چرا باید نرخ ارز (مرجع یا غیرمرجع) مبنای محاسبه شهریه دانشجو در ایران باشد. این احتمال وجود دارد که دانشگاه بر مبنای یک ساز و کار قانونی و بر اساس مصوبه ای یا... شهریه دانشجویان را معادل نرخ ارز دریافت کند حال آنکه با توجه به انتقال شعبه خارجی دانشگاه به داخل لازم است که این مصوبه (در صورت وجود) کان لم یکن یا ملغی اعلام گردد یا مصوبه و تصمیم دیگری برای اصلاح این روند اخذ شود. در پایان تاکید می شود که تردیدی در حسن ظن مسئولان دانشگاه شهید بهشتی وجود ندارد اما انتظار می رود که مشکل دانشجویان با تدبیر ایشان حل شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *