شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11 May 2024
 
۰
۱
برخورد عجیب با دانشجویان دکترا در دانشگاه شهید بهشتی؛

تحصیل ایرانی؛ شهریه اماراتی!

شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۰۶
کد مطلب: 259865
از سال 1390 و پس از برخی اعتراضات و انتقادات، واحد دوبی تعطیل و به ایران منتقل شد و دانشجویان تحصیل خود را در ایران پی گرفتند. طبیعی است که دانشجوی ایرانی که در ایران تحصیل می کند باید شهریه خود را بر اساس پول رسمی کشور (ریال) بپردازد.
به گزارش جهان، واحد امارات متحده عربی (دوبی) دانشگاه شهید بهشتی تهران از دانشجویان این واحد شهریه را معادل درهم امارات دریافت می کند. این در حالی است که دانشجویان مذکور از سال گذشته تا کنون تحصیل خود را در ایران دنبال می کنند.

ماجرا از این قرار است که در طی سالیان گذشته دانشگاه شهید بهشتی اقدام به تاسیس شعبه ای در کشور امارات در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در برخی رشته ها کرده است. با وجودی که اکثریت دانشجویان این شعبه از ایران رهسپار دوبی شده بودند اما مسئولان وقت دانشگاه اصرار داشتند که این واحد در دوبی مستقر باشد به همین خاطر شهریه دانشجویان نیز به درهم امارات از آنان دریافت می شد.

از سال 1390 و پس از برخی اعتراضات و انتقادات، واحد دوبی تعطیل و به ایران منتقل شد و دانشجویان تحصیل خود را در ایران پی گرفتند. طبیعی است که دانشجوی ایرانی که در ایران تحصیل می کند باید شهریه خود را بر اساس پول رسمی کشور (ریال) بپردازد بدین معنی که اگر در گذشته بطور مثال معادل 100 میلیون ریال شهریه (به درهم امارات) در هر ترم پرداخت می کرده اند، اکنون باید همان مبلغ را پرداخت کنند اما در کمال شگفتی، دانشگاه شهید بهشتی شهریه را بر اساس درهم دریافت کرده یا معادل ریالی آن را دریافت می کند به عبارت دیگر دانشجویانی که از سال گذشته در ایران تحصیل می کنند مجبور هستند که با افزایش قیمت ارز در سال جاری، مابه التفاوت افزایش قیمت درهم امارات را نیز به دانشگاه بپردازند و این در حالی است که آنها مدت‌هاست که پایشان را هم به امارات نگذاشته اند که بخواهند از امکانات اماراتی دانشگاه استفاده کنند ضمن اینکه از آنجا که شعبه امارات دانشگاه برچیده شده و وجود خارجی ندارد، دانشگاه شهید بهشتی هیچ هزینه ارزی متحمل نمی شود که بخواهد در ازای آن از دانشجو ارز طلب کند.

انتظار می رود که مسئولان دانشگاه شهید بهشتی -که در اقدامی مدبرانه واحد دوبی این دانشگاه را تعطیل و به ایران منتقل کردند- نسبت به اصلاح این روند یا پاسخگویی در این باره اقدام نمایند.

به گفته دانشجویان واحد دوبی (سابق) دانشگاه شهید بهشتی، آنها با مشکلات دیگری نیز از قبیل عدم برگزاری امتحان جامع و نبود برنامه مدون برای اتمام دوره تحصیلی و همچنین پرداخت بی دلیل شهریه ثابت (با وجود بی تدبیری ...) مواجه هستند که تلاش بیشتر مسئولان دلسوز دانشگاه شهید بهشتی را می طلبد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


من یک دانشجوی دکترا هستم. دو ترم از ما شهریه ثابت میگیرند و هیچ کاری نمی کنند حتی امتحان هم برگزار نمیکنند. تقصیر ما چیست؟ چرا باید شهریه ثابت بدهیم؟