سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰
۲۷

آقای درستکار! این کار درست بود؟

يکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب: 260523
اخیرا آقای درستکار مجری معروف سیما (این شب ها) در وبلاگ شخصی خود نسبت به مراسم انتقال ضریح مقدس حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام به کربلا اعتراض کرده است.
سرویس فرهنگ جهان نيوز - مالک شریعتی: اخیرا آقای درستکار مجری معروف سیما (این شب ها) در وبلاگ شخصی خود نسبت به مراسم انتقال ضریح مقدس حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام به کربلا اعتراض کرده است. او در بخشی از این یادداشت نوشته است: 

«واقعا ضریح یک امام معصوم -علیه السلام- که هنوز نصب نشده و متبرک به هم جواری با مرقد شریف ایشان نشده، چقدر حرمت دارد و چه جای گاهی دارد؟ درست که عشق مردم ما به آن امام وصف نکردنی است و سرمایه ای است داشتنی و بی نظیر، اما این که ضریحی که در راه است تا برای مرقد شریف ایشان برسد را این قدر بزرگ بنمایانیم که خود امام و هدف او و مکتب و مسلک او تحت الشعاع قرار گیرد درست است؟!»

بنده با اندک فهم و انشاءالله ارادتی که دارم پاسخی به این شبهه می دهم که ادعای کامل بودن پاسخ را هم ندارم و البته مدعی سوءنیت نویسنده یادداشت فوق هم نیستم. اما ای کاش فضایی باشد تا این مساله و اساسا فراتر از آن مساله تبرک جستن به ائمه اطهار به ویژه در رسانه ملی مطرح و تبیین شود. چون این سوال را از برخی دیگر هم شنیده ام کمی تامل کردم و ضروری دیدم تا چند نکته را بنگارم:



یک - ایشان فرض گرفته که بزرگداشت ضریح امام حسین (ع)، خود امام و هدف او را تحت الشعاع قرار می دهد که فرض باطلی است. نسبت دادن این نیت به برگزار کنندگان این مراسم هم تهمت است. اینکه باید به تک تک افراد شیعه و محب آل الله گوشزد کرد که مهمتر از زیارت و تبرک، عمل به دستورات اولیای دین است درست، اما احترام به نام و یاد و تبرک به منسوبین ائمه - علیهم السلام - جای خود را دارد و چه بسا به مصداق تعظیم شعائر الهی واجب هم باشد. اصلا تعظیم همین شعائر بوده است که مکتب و مسلک امام حسین را و اساس دین اسلام را زنده نگهداشته است.



دو - معلوم نیست اعتراض و انتقاد ایشان متوجه چه کسانی است؟ او توجه نکرده است که مراسم بدرقه ضریح مطهر سیدالشهدا همانند اصل پول دادن و ساختن آن حرکتی مردمی بوده و در ستادی مردمی شکل گرفته است و نقش اجزای مختلف حاکمیت تنها حمایت، تایید و پوشش خبری این رویداد بوده است. خود مردم پول دادند و ساختند و خودشان هم گریستند و بدرقه کردند. آیا رسانه - حتی فقط به معنای حرفه ای اش - می تواند نسبت به رویدادی با این همه مخاطب و اعتبار بی تفاوت باشد؟! این در حالی است که این حرکت شگفت آور و احترام فوق العاده مردم ایران به ضریحی که هنوز نصب هم نشده، بی بی سی را وادار به اعتراف نمود که هنوز عمق مذهبی ایران را نشناخته و ضد انقلاب باید در معادلات خود سکولاریزه کردن جامعه ایران را فراموش کنند.



سه - اصل موضوعی که این برادر بزرگوار را آشفته کرده و به نظرم کمی در نوشتن متن اعتراضی اش به تعجیل واداشته این است که ضریح مذکور که هنوز متبرک به همجواری امام نشده که متبرک باشد؟! سوال بنده این است که مگر ضریح فعلی امام در کربلا با بدن امام تماس داشته که متبرک شده باشد؟ مگر نه این است در و دیوار حرم به دلیل انتساب به نام سید الشهدا بوسیدنی است؟ آیا تنها ملاک ایشان همجواری با قبر شریف امام است؟

اگر این گونه باشد که قطعا نیست، تمام مغازه های اطراف حرم، تمام نقاط هتلها و مسافرخانه های اطراف حرم متبرک خواهند بود که نیستند. درست است که ضریح فعلی، پرچم فعلی و سایر اماکن حرم مطهر امام حسین ع به دلیل مجاورت طولانی با مضجع شریف ایشان ارج و قرب زیادی دارند، اما اصل موضوع نسبت و ارتباط آن با خود امام و قرار گرفتن نام امام روی آنهاست؛ دقت کنیم: ضریح امام حسین/ پرچم امام حسین/ درب حرم امام حسین و ... . به همین اعتبار ضریح جدید هم که مشتاقان زیادی از سالها قبل چه بسا تنها اندوخته دنیوی خود را نذر ساختش کرده اند، ضریح امام حسین است و محترم و متبرک، گرچه هنوز نصب نشده باشد. به عبارت دیگر اگر قرار باشد تبرک جستن، بدرقه کردن و گریه کردن پای کاروان انتقال ضریح به کربلا را قبول نکنیم نباید سایر امور متبرک را هم بپذیریم.



چهار - از ایشان سوال می کنم چرا وقتی یکی از بستگان یا دوستان ما عزم سفر حج  می کند، او را بدرقه می کنیم، در آغوش می کشیم، می بوسیم و احیانا منقلب شده و می گرییم ولی با مسافرت تفریحی او چنین معامله ای نمی کنیم؟! مگر نه اینست که او هنوز در ایران است و به مدینه و مکه نرفته است و حتی ممکن است به هر دلیلی سفر او لغو شود و نرود؟!

قطعا پاسخ این است که فرد مذکور عازم سرزمین وحی است و لذا محترم و مورد علاقه ماست (اساسا معنای حاجی همین است که کسی عزم زیارت خانه خدا کند) و البته که وقتی برود و برگردد، متبرک تر و بوسیدنی تر خواهد بود. با کمی تفاوت در موضوع همین گونه است کاغذی که یک کاتب قرآن جداگانه باپول حلال می خرد و کنار می گذارد تا قرآن بنویسد. فرد یا شیئی که نام خداوند، پیامبر و معصومین علیهم السلام بر رویش قرار گرفت و نیت انجام کاری شد محترم و متبرک خواهد بود.

پنجم - آغاز این حرکت از شهر مقدس قم و از جوار کریمه اهل بیت بود. آنجا شهر فقاهت و محل زندگی عالمان و بزرگانی دین شناس و متقی است. هیچ اعتراضی از میان آنها برنخواست که هیچ، مورد تایید همه علمای شیعه در سایر شهرها نیز بود. ضمن اینکه آیا بهتر نبود این مجری محترم که به واسطه کارش دسترسی زیادی به علمای دین دارد، با یکی از آنها تماس می گرفت تا خوب برایش توضیح دهند. 

ندانستن و نفهمیدن عیب نیست؛ نپرسیدن و عجله عیب است!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
یادمان نرود که اعتراضی نشد توسط علما چرا که فقط بحث سیاسی قضیه مطرح بود ..
همه ي اين حرفها درست اما به ما فرموده اند كاري نكنيد كه در موضع تهمت قرار گيريد...
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای شریعتی، به نظرم پیام اصلی نوشته آقای درستکار این بود که در پرداختن به مسائل اولویت بندی ها را درست انجام دهیم وقتی ما در کشور مان هزار مشکل داریم که باید رسانه ها و مردم به ان بپردازند مساله انتقال ضریح آقا ابا عبدالله را خیلی بزرگ کردن از دست رفتن اولویت های کشور است
Iran, Islamic Republic of
آقای مالک.
آیا میدانید خیلی ها به نظر آقای درستکار هم عقیده اند. ما هم نفهمیدیم...
احسنت جواب خیلی خوب و پخته ای بود. از آقای درستکار بعید بود چنین حرفهایی
بسم الله الرحمن الرحيم
شهيد آيت الله مطهري مي فرمايند : روزي توفيق حاصل شد در معيت علامه طباطبائي با قطار به مشهد مقدس عزيمت نمايم . در ايستگاه راه آهن مشهد مقدس علامه بزرگوار ستون هاي ايستگاه را مي بوسيدند و مردم ناظر اين صحنه بودند . احتمال دادم خستگي راه موجب بروز مشكل شده و ايشان فكر مي كنند كه حرم حضرت امام رضا عليه السلام است . عرض كردم : هنوز به حرم حضرت نرسيده ايم ! ايشان فرمودند : مي دانم ، مگر اينجا مشهد نيست ، مگر اينجا منسوب به حضرت نيست ؟ تمام در و ديوار و ستونهاي اين شهر بوسيدني است . چون منتسب به حضرت امام رضا عليه السلام است .
Iran, Islamic Republic of
نظر آقای درستکار کاملا درست است.
United States
اگر نگاهمان را فراتر از مرزها ببریم میبینیم که همه چشمها نظاره گر رفتار ماست پس باید از موضع تهمتها دوری کرد اشکال ایشان به رسانه ای کردن ودر معرض شبه ها قراردان این اعتقادات خاص وناب است همین
Iran, Islamic Republic of
خیلی خوب تبیین کردید... سپاسگذارم
Iran, Islamic Republic of
وقتي كاسه داغ تر از آش مي شود!
جالبه حضرت است الله جوادي آملي امدند زيارت ضريح مقدس امام حسين عليه السلام اونوقت اقاي درستكار معترض شده به خرافات!!!!
Iran, Islamic Republic of
جسارتاً اگر ما را تکفیر نمی کنید، با نظر آقای درستکار موافقم!
Netherlands
حضور قاطع مردم در دفاع از جایگاه آقا امام حسین در ماجرای این ضریح خیلی ها را نا امید کرد و از لانه بیرون کشید تا ذات خودشان را نشان بدهند.یادتان باشد در ماجرای فتنه هم فتنه گران بر علیه عاشورا شعار می دادند.این افراد تلاششان تخریب امام حسین است
Iran, Islamic Republic of
بنده که یک شیعه هستم و لااقل واجباتم را درست انجام میدهم با نظر آقای درستکار موافقم.
...
آفرین به این استدلالهای زیبا و دلنشین. احسنت به این روان پاک که بوی شبه روشنفکری دینی نمیدهد. یادم آمد آن زمان که امام راحل به قصد زیارت مضجع شریف امامی (ظاهرا در نجف) میخواستند متحمل زحمت شده و در شبی سخت از منزل خارج شوند. فرزند ایشان توصیه میکند ( ظاهرا پند میدهد!) که آقا زیارت که دور و نزدیک ندارد. از همین جا زیارت کنید. حضرت امام در جواب می فرمایند: مرا با این عوام بودن راحت بگذار...
گاهی افرادی مثل این علی آقای درستکار به نام عقل مداری در دین، جوهره عاطفی و احساسی آنرا نادیده میگیرند. مکتب امام حسین آمیخته ای از شور و شعور است و کسی این را درک میکند که دل سوخته از آتش خیمه های سوخته باشد. موضوع تبرک جستن به ضریح مبارک امام حسین (ع) در مسیر کربلا آنقدر بدیهی است که نیازی به استدلال ندارد. کافی است فقط کمی چاشنی عشق و عواطف ناب را مخلوط کنی با نگاهت. راز این مطلب در صریح بودن و بی پرده بودن آن است! ضریحی را میبوسند که در راه رسیدن به مزار دلبر است و قرار است در بارگاهی نصب شود که دست خیلی ها هنوز از رسیدن به شبکه های ضریحش کوتاه است. مگر نه این است که از ابتدای خلقت همه پیامبران روضه خوان حضرتش بوده اند و برایش گریسته اند حال آنکه وجود جسمانیش هنوز متولد نگشته بود. چه زیبا و عاشقانه سروده است که:
چون میسر نیست ما را کام او
عشق بازی می کنم با نام او ...
Iran, Islamic Republic of
توسل به پرچم و بیرق و در و دیوار هیئتی که منتسب به حضرت است را چگونه توجیه می کنید؟
این عشق است... در این موارد پای استدلالیون چوبین بود
واقعا از آقاى درستكار بعيده ، حداقل ديگه شما نبايد اينطورى قضاوت كنيد ( جواب خوبى بود جهان)
پاسخ شبهه آقای درستکار خیلی ضعیف بود و من به عنوان مخاطب قانع که نشدم بلکه تصورم این شد که برخورد مردم عراق حتی در کربلا با این ضریح منطقی تر و متناسب با تعالیم دینی بود تا برخورد احساسی ما تحت سایه تبلیغ فراگیر رسانه ملی
البته احساسات کم مردم عراق می تونه ناشی از حضور عتبات در عراق باشه اما مردم ما به واسطه شوق زیارت عتبات در عراق احساسات بیشتری نشون میدن.
بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و عرض ارادت و خسته نباشید

با ساخت ضریح جدید امام حسین علیه السلام و به راه افتادن کاروان سفینه النجات و استقبال پرشور مردم، شبکه های اجتماعی و ماهواره ای وابسته به وهابیت موضوع جدیدی را برای تکفیر مذهب حق شیعه پیدا کردند طوری که تیتر اول تمام خبرهای آنها ضریح پرستی طلا و نقره پرستی شیعیان است.
تاکنون هر ادله ای برای وهابی ها و اهل عامه در مورد تبرک جستن به قبور ائمه علیهم السلام می آوردیم در مورد جایی بود که آن ضریح و یا آن مکان،متبرک به وجود آن امام معصوم بود حال آن ها یا قبول می کردند یا عنادشان بیشتر می شد ولی در مورد این ضریح جدید که تا کنون به مزار امام حسین متبرک نشده موقعیت خوبی برای وهابی ها پیش آمده که بیش از پیش شیعه را متهم به رافضی بودن کنند همان گونه که شاهد آن هستیم.
ان شاء الله قصد داریم مختصرا در این مورد توضیحاتی را بدهیم.
در این جا باید بین دو گروه تفکیک قائل شد:
1)عده ای برای بزرگ داشت ضریح منسوب به امام حسین آمده بودند.
2)عده ای که علاوه برای بزرگداشت ضریح خود یا وسیله ای از خود را به آن متبرک کردند
در مورد گروه اول که بی شک این افراد از باب تعظیم شعائر الهی آمدند و حتما اجر و ثواب زیادی را کسب کرده اند.
آیا این افراد به صرف اینکه این ضریح طلا و نقره است آمده بودند یا این که این طلا و نقره متعلق به شخصیت بزرگی است آمدند؟فرض کنید همین ضریح متعلق به ملک عبدالله پادشاه عربستان بود آیا حتی یک نفر هم حاضر بود برای دیدن آن بیاید؟
خب ممکن است گفته شود قبول که از باب تعظیم شعائر الهی است؛ولی این زمانی صحیح است که این ضریح به مزار امام متبرکشود نه الان.
در جواب به آیه ای از قرآن کریم استناد میکنیم در آیه 2 سوره مائده خداوند می فرماید: (یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللَّهِ وَ لاَ الشَّهْرَ الْحَرامَ وَ لاَ الْهَدْیَ وَ لاَ الْقَلائِدَ وَ لاَ آمِّینَ الْبَیْتَ الْحَرامَ یَبْتَغُونَفَضْلاً مِنْ رَبِّهِمْ وَ رِضْواناً .....) اى کسانى که ایمان آورده ‏اید، حرمت نشانه‏ هاى خدا و حرمت ماه‏هاى حرام و حرمت قربانى بی‏نشان وقربانى قلاده در گردن و حرمت قاصدان بیت الحرام را که فضل وخشنودى از پروردگارشان را می‏طلبند نشکنید.
در این آیه خداوند به مومنان دستور میدهد که حرمت کسانی که قصد به جا آوردن حج و حتی قربان هایی که حجاج برای قربانی کردن در حج قران می آوردند را نگه دارند. حال آنکه این قربانی به خودی خود که حرمت ندارد و حرمت آن به واسطه انتساب به این است که قرار است برای خداوند در موسم حج قربانی است بشود ولی سوال این است که فرضا این شتر که هنوز به حج نرسیده است و حرمت آن به سبب این است که قرار است در حج قربانی شود پس چطور ما آن را قبل از حج احترام میکنیم؟
این قضیه دقیقا مانند ضریح جدید امام حسین است که هنوز به مزار نرسیده است و ما آن را احترام میکنیم.این در مورد گروه اول
و اما در مورد گروه دوم:اصل بحث تبرک مبحثی است که در طول تاریخ هزاران بار از شیعه سوال شده و جواب آن را به خوبی داده اند لکن بعضی ها ختم الله علی قلوبهم هستند...
فقط چیزی که باقی می ماند همان شبهه قبلی است که تبرک جایی است که یک شی به وجود امام متبرک شده باشد مثلا ضریح قبلی امام حسین را به این دلیل می بوسیدیم که این ضریح به مزار امام حسین متبرک شده است حال آنکه ضریح جدید این ویژگی را ندارد.
و اما جواب:در بسیاری از کتب اهل سنت آمده است که روزی جبرئیل امین به محضر پیامبر اکرم (ص) می آیند و در مورد چگونگی شهادت امام حسین (ع) اخباری از غیب می دهند سپس مقداری از تربت سرخ کربلا را (برای تبرک) به پیامبر می دهد. جبرئیل به نزد من آمد و خبر داد:به زودی از امت من ، این پسرم (حسین) را خواهند کشت .
گفتم : این پسر ؟
فرمودند : آری . و قطعه ای از تربت سرخ رنگ او را برای من آورد .
(مسند احمد ج 3 ص 242 مستدرک علی الصحیحین للحاکم النیسابوری ج 3 ص 177 و الدلائل للبیهقی ج 6 ص 496 )
علامه البانی از مشاهیر اهل سنت در موزد این حدیث میگوید: اسناد این روایت بر اساس شروط بخاری و مسلم ،صحیح است و هیثمی در مورد این روایت میگوید :این روایت را احمد آورده و رجال آن رجال صحیح بخاری هستند ) سلسلة الأحادی ث الصحیحة للالبانی، ج 2ص 464 ))
خب این هم شاهدی برا این است که قبل از واقعه کربلایی اتفاق بیفتد و خون امام حسین (ع) و وجود مبارکش باعث متبرک شدن خاک شود جبرئیل آن را برای پیامبر (ص) آورد! حال ضریح امام حسین (ع) نیز نمی تواند چنین ویژگی داشته باشد؟!
و اما در آخر: این ضریح مبارک آثار و فواید فراوانی داشت از جمله برکات آن برگشت کید دشمنان به خودشان بود مدتی بود که شبکه های وهابی تبلیغات بسیار زیادی انجام میدادند که نشان دهند مردم ایران خصوصا عشایر عرب اهواز از تشیع برگشته اند ولی این دروغ آن ها فاش شد چرا که نه تنها بر نگشته اند بلکه تجمع بی نظیر چند صدهزار نفری (طبق اخبار رسمی فرمانداری اهواز؛ بیش از 2میلیون نفر در اهواز ضریح را زیارت کردند) و ازدحام جمعیت که منجر به این شد ضریح امام حسین به جای یک روز،چهار شبانه روز در اهواز بماند نشان دهنده ثابت قدم بودن بر عقاید خویش و ولایتمداری تحسین برانگیز اهل این خطه است که ان شاء الله تا قیام امام زمان (عج) همان لقب بوابه التشیع (دروازه تشیع) که تاکنون بر این سرزمین بوده همچنان بماند
به زودی در این باب اگر خدا بخواهد مقالات دیگری را منتشر خواهیم کرد

والسلام علی من اتبع الهدی و خاف من العواقب الردی
Iran, Islamic Republic of
یک مادر وقتی طفلی را در رحم دارد که قرار است در آینده به دنیا بیاید از روی مهر وعشق وعلاقه برای او تدارک می بیند البسه،تخت و... فراهم می کند وبا وجود اینکه می داند پاسخی از او دریافت نمی کند در دوران بارداری با وی صحبت می کند.نه خود او بلکه اطرافیان او نیز لباسهای طفل به دنیا نیامده را می بوسند ودر آغوش می گیرند .
سوال از آقای درستکار این است که نعوذبالله عشق به سرور وسالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع)نمی تواند با عشق یک طفل برابری کند؟!!!
ای کاش کمی عمیقتر ودقیقتر وبا بصیرت بیشتر به مسائل اطرافمان بنگریم وبه دیدگاهمان عمق ومعنی ببخشیم
United States
اين دلايل که برشمرديد هيچ کدوم دليلي براي بوسيدن و زيارت کردن نيست. ما مسافر کربلا و مکه رو بدرقه مي کنيم اما زيارت نمي کنيم. اينجوري از سروکول هم بالا نميريم براي دست زدن و لمس کردن.
آقای درستکار مجری توانمندی هستند و چون ایشان مجری برنامه های مذهبی هستند باید بیشتر به مستحکم کردن اعتقادات خود بپردارند.
شاید کمی بیش از حد راجع به ضریح تبلیغ شد
اما اصل تبرک جستن به ضریحی که برای امام حسین ع است مشکلی ندارد حتی اگر هنوز نصب نشده باشد
مگر غدای نذری با امام هم جوار شده که به عنوان تبرک برداشته می شود؟ این روشنفکر نمایی را گنار بگذارید تاثیر هم صحبتی با یک عده خاص است
سلام به خوانندگان

از جمله دلایل حجیت یک عمل ،عمل سیره متشرعه وسیره مسلمین به آن است.برخی علماء حتی وسایط نقلیه عازم به عتبات وحرم حضرت رضا را متبرک می دانند.سکوت وبالاتر از آن تایید علما نسبت به این کار خود دلیل حجیت آن است.

عمل سیره متشرعه وسیره مسلمین اگر مخالف اصول نباشد تاجایی حجت است که شهیدمطهری درکتاب مساله حجاب می فرماید:
علت حرمت ریش تراشی ،سیره مسلمین ومتشرعه است.
نتیجه اینکه تبرک امثال آیت الله مصباح وجوادی از مصادیق اعظم سیره می باشد.
از طرفی این خروش وشعور مردم جواب به دشمنان وملحدان در بی بی سی است که میگفتند رفتن به عزای حسین برای خالی کردن هیجان است واین عین استقبال مردم آمریکا از کارناوالهای هم جنس بازی ست.

آقای درستکار جایی که نگاه دشمن به سیره است ،حساسیت سیره وعمل بالا می رود.

پس چون به استقبال رفتن ضریح مصداق اکمل مبارزه با ظلم وتعظیم امام ظلم ستیز است ،خود همین استقبال تعظیم شعائر می شودولازم.
United States
کار نادرست یا غلط یا اشتباه همیشه اشتباه است .تعداد وکثرت نفرات باعث درست بودن نیست . حرام 50%نداریم یا حلال 80% گذشت زمان خیلی از چیزها را برای ما روشن خواهد کرد
لذا ورود به اینگونه مسائل دارای ابعادی هست که فضای آزادتری را می طلبد
Iran, Islamic Republic of
به نظر من آقاي درستکار ، حرف درستي زدند ولي اين را بايد در نظر گرفت که شيعيان با عشق و احساس به اهل بيت (ع) عملي را انجام مي دهند.
خوب است که همه نتیجه این تعظیم وتکریم را دیدیم فقط کمی بصیرت لازم است بفهمیم این حرکت خودجوش مردم عاشق اهل بیت ایران اسلامی همانند یک سلاح پیشرفته جنگی وحتی بیشتر از آن چه وحشتی دردل دشمن انداخت ،واقعاً عده ای از لاک تکبرعلمی خودبیرون بیایند ودرجه بصیرت بالای همین به نظر آنها البته عوام را ببینند که با توسّل به معصومین ع چگونه پایداری خود رادرراه خداثابت کردند...افهم...افهم...ای صاحبان علم ای خواص بی بصیرت افهم