سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - 21 May 2024
 
۰

بازرسان آژانس وارد تهران شدند/ محور مذاکره

پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب: 260017
تیمی از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی چهارشنبه شب برای مذاکرات یک روزه با مقامات ایرانی وارد تهران شد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، این تیم 7 نفره به ریاست هرمان ناکرتس قرار است در ساختمان سازمان انرژی اتمی با علی اصغر سلطانیه نماینده کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار کند.
 
آژانس ابراز امیدواری کرده است که در مذاکرات پیش رو به توافقاتی مشترک در زمینه فعالیت های هسته ای دست یابد که البته رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان دراین خصوص تاکید کرده است: در صورتی که خواسته های آژانس معقول و در چارچوب مقررات ان . پی . تی باشد، جمهوری اسلامی ایران از هیچ گونه تلاشی برای تامین این خواسته ها مذایقه نخواهد کرد.
 
رامین مهانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد برای نظام ایران این بحث ها بر «حق هسته ای ایران و فعالیت های صلح آمیز» متمرکز خواهد بود اما تهران همچنین برای «بحث درباره برخی موضوعات که احتمال دارد منبع نگرانی برای مسئولان آژانس باشد »، آماده است.
 
این مذاکرات بعد از برگزاری چند نشست ناموفق از ابتدای سال صورت می گیرد.
 
تهران خواسته های آژانس بین المللی انرژی اتمی را فراتر از تعهدات ایران در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای ( ان پی تی ) توصیف کرده است.
 
به گزارش مهر، روز گذشته هم رئیس سازمان انرژی اتمی گفته بود: مذاکرات با آژانس بین المللی هسته ای در تهران برگزار می شود و کارشناسان آژانس به تهران می آیند و در اینجا با نمایندگان ما مذاکره خواهند کرد.
 
فریدون عباسی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی درباره محورهای  مذاکراتی که در تهران با آژانس انجام خواهد شد، افزود: باید درباره مباحثی که به عنوان مطالعات ادعایی شناخته می شود گفتگو کنیم.
 
خبرنگار دیگری از وی درباره ادعای برخی رسانه های خارجی مبنی بر وجود نقص فنی در نیروگاه اتمی بوشهر پرسید که عباسی با تکذیب این ادعا گفت: نیروگاه هسته ای بوشهر هیچ گونه نقص فنی ندارد و طبق برنامه های از قبل پیش بینی شده باید بازبینی شود تا بهره بردار ایرانی بتواند از روس ها به عنوان بهره بردار مقدماتی، این نیروگاه را تحویل بگیرد.
 
در مذاکرات با آژانس ذره ای از حقوق کشورمان عقب نشینی نخواهیم کرد
 
رئیس سازمان انرژی اتمی کشور با اشاره به مذاکرات جدید کشورمان با آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار کرد: در این مذاکرات ذره ای از حقوق کشورمان عقب نشینی نخواهیم کرد.
 
عباسی در گفت و گویی با پایگاه اطلاع رسانی دولت تصریح کرد: ما همیشه از حقوق کشورمان دفاع کرده ایم و این منطق را در مذاکراتمان با آژانس قطعا رعایت کرده و ذره ای از حقوق کشورمان عقب نشینی نخواهیم کرد.
 
وی در خصوص روند مذاکرات با آژانس، خاطر نشان کرد: نمایندگان کشورمان در جلسات پیش رو با نمایندگان آژانس خوش بینانه حضور خواهند یافت و در چارچوب مقررات NPT به بحث خواهند نشست.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه تاکنون تخلفی از مقررات NPT نداشته ایم افزود: همیشه بر اساس مقررات NPT حرکت کرده ایم و مطابق آن هم به پیش خواهیم رفت و انشاالله نمایندگان آژانس هم بر اساس مقررات NPT و منطق، مذاکره خواهند کرد.
 
با این حال یوکیا آمانو در گزارش اخیر خود درباره ایران به جزئیات بیشتری از درخواست‌هایش از ایران درباره حل همه مسایل باقی‌مانده مربوط به برنامه هسته‌ای اشاره کرده که به شرح زیر است:
 
1- آژانس به دنبال توافق با ایران درباره یک رویکرد ساختاری برای شفاف‌سازی همه مسایل باقی‌مانده با تمرکز بر مسایل ترسیم شده در ضمیمه سند GOV/2011/65 بوده است.
 
2- آژانس درخواست کرده که ایران اظهارات اولیه در ارتباط با مسایل تعیین شده در بخش C ضمیمه GOV/2011/65 را به آژانس ارائه کند. ایران نگرانی‌های آژانس در ارتباط با مسایل تعیین شده در بخش C ضمیمه را رد کرد و آنها را مبتنی بر ادعاهایی بی‌اساس خواند.
 
3- آژانس به عنوان بخشی از رویکرد ساختاری، 13 موضوع را تعیین کرده است که منطبق با موضوع‌های مندرج در ضمیمه سند GOV/2011/65 است که لازم است به آن‌ها پرداخته شود.
 
4- آژانس مدعی است توضیحاتی در مورد ماهیت نگرانی‌های آژانس و اطلاعات در دسترس آن، در مورد پارچین و کارشناس خارجی به ایران ارایه کرد و سئوالاتی اولیه‌ را در این راستا به ایران ارائه کرده است که ایران تاکنون به آن‌ها پاسخی نداده است.
 
5- آژانس در مواقع مختلف، از 26 ژانویه 2012 به این طرف، دسترسی به سایت (نظامی) پارچین را درخواست کرده است. ایران بر خلاف قطعنامه GOV/2012/50 هنوز دسترسی به این سایت را برای آژانس فراهم نساخته است.
 
بازرسان آژانس تاکنون 2 بار از سایت نظامی پارچین بازدید و بازرسی کرده‌اند و هیچ سند و مدرکی که ایران را به انجام فعالیت‌های هسته ای در این سایت متهم کند، به دست نیاورده‌اند. البته ایران اعلام کرده است که در صورت رسیدن به یک توافق جامع با آژانس اجازه بازدید بازرسان از این سایت را می‌دهد. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *