دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰

‫چشم طمع قطر فرانسه به منابع سوریه و لبنان‬

جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۰۷
کد مطلب: 257651
منابع خبری لبنان با اشاره به چشم طمع قطر و فرانسه به منابع گازی سوریه و لبنان خبر دادند: این كشورها بر سر تقسیم و بهره برداری از منابع گازی كشف شده در مناطق ساحلی جنوب لبنان و همچنین منابع و ثروت های گازی سوریه به توافق رسیده اند.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا از بیروت، پایگاه اطلاع رسانی ' العهد' وابسته به حزب الله روز جمعه با انتشار خبری، نوشت: توافق نامه امضا شده در این خصوص حاكی از میزان اهمیت تلاش كشورهای قطر و فرانسه برای سرنگونی نظام سوریه و حمایت از مخالفان نظام و به رسمیت شناختن آنها در دوحه است.

این پایگاه به نقل از منابع فرانسوی با اشاره به بندهای توافق نامه مذكور تـأكید كرد: این توافق نامه شامل سه بند توزیع سهام، حمایت مالی قطر در مقابل استفاده از تجربه و كارشناسی فرانسه در عملیات اسخراج نفت و گاز و تأسیس شركت فرانسوی - قطری مشابه شركت 'آرامكوی' عربستان است.

العهد ادامه داد: قطر و فرانسه امیدوارند كه این توافق نامه بعد از سرنگونی دولت سوریه و روی كارآمدن نظام جدید در این كشور به اجرا درآید.

این پایگاه اطلاع رسانی نوشت: ایجاد این نوع همكاری میان قطر و فرانسه بر سر تقسیم و بهره برداری از منابع طبیعی سوریه به مثابه ضربه ای آشكار به تركیه به عنوان حامی اصلی طرح براندازی نظام سوریه محسوب می شود.

العهد در ادامه با اشاره به هدف تركیه از همكاری با نیروهای مخالف نظام سوریه در سرنگونی دولت سوریه ادامه داد: تركیه به عنوان هم پیمان آشكار گروههای مخالف سوریه سعی دارد از طریق سقوط نظام سوریه بر میدان های گازی در مناطق 'موصل' و 'كركوك' عراق تسلط پیدا كند و به همین منظور اقدام به ایجاد پیمان های اقتصادی با حكومت خودگردان كردستان در عراق هم كرده است.

روزنامه ˈالاخبارˈ نوشت: دلیل اصلی سرنگونی نظام سابق لیبی، دستیابی به منابع نفتی و گازی این كشور توسط فرانسه بود تا بدین شیوه این كشور به اولین تولید كننده نفت اتحادیه اروپا تبدیل شده و در نتیجه سوخت این قاره به مدت حداقل 30 سال تامین شود.

این روزنامه با انتشار گزارشی در رابطه با علل حمله نظامی ناتو به لیبی و سقوط ˈمعمر قذافیˈ دیكتاتور معدوم این كشور نوشت: بنابر تحقیقات انجام شده، نقاط تشابهی میان جنگ سال 2003 عراق و جنگ 2011 لیبی وجود دارد كه مهم ترین آن مساله نفت و گاز است.

فكر سرنگون ساختن نظام قذافی به شكل جدی از سال 2009 توسط قطر و فرانسه شكل گرفت و هدف از آن دستیابی به یك سفره گاز طبیعی این كشور بود تا بدین شیوه سوخت مورد نیاز اروپا فراهم شده و فرانسه تا مدت 30 سال در راس تولید كنندگان برتر نفتی این قاره قرار گیرد.

این روزنامه می افزاید: تنها پس از گذشت 15 روز از آغاز حمله به لیبی، شورای انتقالی این كشور توافق نامه ای سری با مقامات فرانسه به امضا رساند كه بر اساس آن 35 درصد از تولید نفت لیبی به فرانسه واگذار شد.

بدین وسیله فرانسه به اولین تولید كننده نفت اتحادیه اروپا تبدیل شده و موانع برای بهره برداری از منابع نفتی و گازی لیبی از میان برداشته شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *