جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰

سایه تفرقه همچنان بر سر اتحادیه اروپا

چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۵۵
کد مطلب: 256173
وزیران اقتصاد و دارایی منطقه یورو، پس از ۱۲ ساعت گفتگو بر سر حل بحران مالی یونان بی‌نتیجه از پای میز مذاکره برخاستند.
به گزارش جهان به نقل از «خبرگزاری دانشجو»، وزیران اقتصاد و دارایی منطقه یورو، پس از ۱۲ ساعت گفتگو بر سر حل بحران مالی یونان بی‌نتیجه از پای میز مذاکره برخاستند.

قرار است دوشنبه هفته آینده گفتگوها از سر گرفته شود و احتمالا این بار وزیران هفده کشور اروپایی برای به تعویق انداختن اعطای کمک مالی ۳۱ میلیارد یورویی به دولت آتن تصمیم می گیرند.

ژان کلود ژونکر، رئیس گروه یورو می گوید: «من کمی ناامیدم با این حال باید بگویم که موضوعات فنی اساسا طبیعتی پیچیده دارند و برخی از محاسبات دقیق را می طلبد. این کار در روزهای آتی صورت می پذیرد. ممکن نبود که امشب این محاسبات به طریقی مناسب انجام شود.»

بدهی یونان در حال حاضر با ۱۷۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور برابری می کند. صندوق بین المللی پول خواستار کاهش این میزان به ۱۲۰ درصد تا سال ۲۰۲۰ میلادی است. اعضای منطقه یورو در صورت توافق بر سر این امر باید از بخشی از وام خود به یونان چشم پوشی کنند.

کریستین لاگارد مدیرکل صندوق بین المللی پول گفت :« ما به شیوه ای سازنده همکاری می کنیم تا به راه حلی دست یابیم. این هدف ما است. »

وام دهندگان به یونان همچنین باید تصمیم بگیرند آیا این کمک باید یک جا پرداخت شود یا در چندین بخش.

علاوه بر تصویب تدابیر جدید ریاضتی، دولت یونان همچنین از ترمیم کابینه خود در ماه دسامبر خبر داده است تا نشان دهد آتن می خواهد به تعهدات خود عمل کند.

وزیران اقتصاد و دارایی منطقه یورو می گویند که باید به یونان دو سال بیش تر از ضرب الاجل تعیین شده فرصت داده شود.

خبرنگار یورونیوز در بروکسل گزارش می دهد که اگر توافقی حاصل می شد، یونان می بایست ابتدای ماه دسامبر کمک مالی دریافت می کرد. وی می افزاید: «به تعویق افتادن تصمیم گیری نهایی، این کشور را به سوی فشارهای داخلی بیشتری سوق می دهد که می تواند سطح حمایت از اصلاحات را تنزل دهد.»

کاهش شاخصهای اصلی بورس اروپا


در پی شکست مذاکرات وزیران دارایی منطقه یورو و مسئولان صندوق بین المللی پول و بانک مرکزی اروپا درباره اعطای کمک مالی به یونان، انتظار می رود شاخصهای اصلی بورس اروپا امروز چهارشنبه اندکی کاهش پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از پاریس ، شاخص سهام بورس توکیو در پایان ساعت کاری بازار معاملات بورس هشتاد و هفت صدم درصد در حالی افزایش یافت که ین واحد پول ژاپن امروز چهارشنبه در مقایسه با دلار به پایین ترین سطح خود در هفت ماه اخیر رسید.

کندی روند فعالیت در بازار چین و تاثیر کاهش تقاضای جهانی بر روی میزان فروش در خارج از این کشور نیز موجب شد صادرات ژاپن ماه اکتبر برای پنجمین ماه متوالی با رکود مواجه بشود.

تحلیلگران بازار بورس برعکس انتظار دارند شاخصهای بورس کک چهل پاریس ، دکس آلمان و فوتسی لندن تا دو دهم درصد در آغاز به کار بازار بورس کاهش پیدا کند.

ژان کلود یونکر رئیس منطقه یورو گفت : «‌اختلاف سیاسی قابل توجهی وجود ندارد و ما تقریبا به دستیابی به توافق نزدیک شده ایم اما بررسی های فنی و یک سری محاسبات مالی می بایست انجام شود.»

به گفته یونکر هدف از این بررسی ها آن است که بدهی دولت یونان به سطح یکصد و بیست درصد تولید ناخالص داخلی این کشور برسد .

نمایندگان ترویکای طلبکاران یونان پس از نزدیک به دوازده ساعت مذاکره مجبور شدند برای نشست دیگری در تاریخ بیست و ششم نوامبر برنامه ریزی کنند تا بتوانند درباره پرداخت کمک مالی جدید به یونان به توافق برسند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *