چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰

حرف‌های جدید سلحشور درباره ابتذال سینما

شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۱۷
کد مطلب: 255132
به گفته فرج‌الله سلحشور سینمای ایران در حال مرگ است و عدم اكران فیلم‌های مبتذل در حوزه هنری بهانه سینماگران است چرا كه اگر حوزه هنری به هر دلیلی نمی‌خواهد فیلم‌ های مبتذل را نمایش دهد، نباید به آن خرده گرفت.
به گزارش جهان، فرج الله سلحشور در گفتگو با مهر، درباره علت ریزش مخاطبان سینما در سال جاری بیان كرد: عدم اقبال مخاطبان به فیلم‌های سینمایی چند دلیل مشخص دارد كه به نظر من مهمترینش بیگانگی سینما با مردم و اعتقادات و فرهنگشان است. یعنی این سینما هیچ سنخیتی چه از نظر فرهنگ و چه از نظر ادبیات و مشكلات و دغدغه‌ها با مردم ندارد و در واقع علایق و سلایق مردم ما در یك جهت دیگر است و سینما راه دیگری می‌رود.

وی افزود: عده‌ای در سینما دنبال این هستند كه علایق خود را دنبال كرده و آرتیست‌بازیشان را انجام دهند و كاری با مردم ندارند. طبیعی است كه مردم هم آنها را به حال خودشان می‌گذارند و می‌گویند شما سینماگرانی كه برای ما كار نمی‌كنید برای خودتان كار كنید.

كارگردان سریال "یوسف پیامبر(ص)" با اشاره به دلایل دیگر ریزش مخاطبان سینما گفت: فیلم‌هایی كه ماهواره‌ها و شبكه نمایش خانگی پخش می‌كنند، مردم را اشباع می‌كنند و مردم می‌دانند كه هر فیلمی كه روی پرده می‌آید بعدها به راحتی می‌توانند در خانه آن را تماشا كنند. با گران شدن بلیت سینما و رفت و آمد و... اصلا كسی رغبت نمی‌كند برود پول خرج كند و چیزی را ببیند كه به درد نمی‌خورد و دغدغه روحی آنان هم نیست.

سلحشور با مخاطب قرار دادن برخی از سینماگران و انتقاد از كم كاریشان در زمینه سینمای مردمی كه دغدغه‌های واقعی جامعه را به تصویر می‌كشد، گفت: این حرف امروز من نیست بلكه از قبل هم به راحتی می‌توانستیم ببینم كه سینما در حال مرگ است و سینماگرانی كه با بحران مواجهند، برای توجیه مشكلات خود دنبال بهانه‌جویی هستند و عدم اكران فیلم‌های مبتذل در حوزه هنری را بهانه قرار می‌دهند.

كارگردان سریال "مردان آنجلس" ادامه داد: حوزه هنری هم یك تعداد سینما در اختیار دارد و می‌تواند در خصوص نحوه اكران فیلم‌ها در این سینماها تصمیم گیری كند و به هر دلیلی نمی‌خواهد فیلم‌ های مبتذل را نمایش دهد، نباید به آن خرده گرفت. اینكه هر وقت سینما با كاهش مخاطب روبرو می شود، سینماگران از بحران مخاطب و تماشاگر صحبت می كنند مضحك است؛ در واقع بیشتر بحران، بحران سینما و هنرمند است و بحران بینش و فرهنگ و اعتقاد در سینماست تا بحران مخاطب.

سلحشور درباره كار تحقیق و نگارش فیلمنامه سریال حضرت موسی (ع) گفت: نیمی از فیلمنامه هفتاد و دو قسمتی كه قرار است ساخته شود، نوشته و تكمیل شده و در این زمینه از حضور تاریخ‌شناسان و محققان مذهبی نظیر حجت‌الاسلام مهدی طائب كه سر گروه تحقیقات ما است و مشاورانی چون آیت‌الله خاتمی خوانساری، میرباقری، نقی پورفر و حجت الاسلام پناهیان بهره برده‌ایم. شورجه و براهیمی هم مشاوران هنری این سریال هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *