پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰

نابساماني در پيش‌فروش بليت قطار

يکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب: 254125
در حالي كه با افزايش قيمت بليت هواپيما، پيش‌بيني مي‌شود تقاضا براي استفاده از ساير وسايل حمل و نقلي از جمله قطار افزايش يابد، ادامه ناهماهنگي در پيش‌فروش بليت قطار، متقاضيان اين وسيله حمل‌و‌نقل پرطرفدار را گرفتار و سردرگم كرده است.
به گزارش جهان به نقل از جام‌جم، طي سال‌هاي گذشته وضع پيش‌فروش بليت انواع قطار به گونه‌اي بود كه با توجه به بازه زماني بلندمدت در نظر گرفته شده براي پيش‌فروش، تمامي مسافران مي‌توانستند با تهيه بليت براي دوره زماني مد نظر خود برنامه‌ريزي دقيقي براي آينده كاري و شخصي خود داشته باشند؛ اما كاهش مدت پيش‌فروش بليت از چند ماه به يك هفته امكان هرگونه برنامه‌ريزي را از مسافران سلب كرده است.

برخي مسوولان شركت‌هاي حمل و نقل ريلي مشكلات پيش‌فروش بليت قطار را متوجه شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي مي‌دانند؛ چرا كه به گفته آنان اختيار هرگونه برنامه‌ريزي در اين زمينه از آنها سلب شده است؛ اما مسئولان راه‌آهن ضعف لجستيك و عملياتي شركت‌ها و نبود امكان پاسخگويي به تقاضاها را علت كوتاه شدن زمان پيش‌فروش عنوان مي‌كنند.

بر اساس برنامه فعلي پيش‌فروش بليت قطار، مسافران تنها شش روز قبل از پايان دوره پيش‌فروش قبلي فرصت تهيه بليت براي سفر را دارند كه اين موضوع باعث شده مردم نتوانند به صورت طولاني‌مدت براي سفر خود برنامه‌ريزي كنند.

اين در حالي است كه به اعتقاد اكثر كارشناسان، حمل و نقل ريلي مطمئن‌ترين و به صرفه‌ترين ابزار مسافرتي بوده و بايد مورد توجه جدي‌تر و دقيق‌تري قرار گيرد؛ بويژه آن كه با افزايش نرخ بليت هواپيما، تقاضا براي استفاده از سيستم ريلي باز هم افزايش خواهد يافت.

هم‌اكنون تمام شركت‌هاي مسافربري حمل و نقل ريلي خصوصي هستند، برنامه‌ريزي و عمليات فروش بليت آنها تماما توسط امور مسافري شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي به اين شركت‌ها ابلاغ مي‌شود.

يك كارشناس شركت مسافربري رجا به عنوان بزرگ‌ترين شركت حمل و نقل ريلي در كشور در گفت‌وگو با جام‌جم تصريح كرد: ما هيچ‌گونه نقشي در چگونگي زمان‌بندي و عمليات فروش و پيش‌فروش بليت قطارها نداريم و فقط مجري برنامه‌هاي تنظيمي از سوي شركت راه‌آهن هستيم.

در همين حال امير طاهري، مديركل برنامه‌ريزي و نظارت بر خدمات مسافر شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي در گفت‌وگو با جام‌جم درباره مشكلات پيش‌فروش بليت قطارها گفت: قبلا دوره پيش‌فروش بليت قطارها پانزده و بيست روزه و يك ماهه و سه ماهه بود؛ اما اين روش در حال حاضر تغيير كرده و به دوره ده تا هفت روزه كاهش يافته است.

وي درباره دلايل كاهش مدت زمان پيش‌فروش تصريح كرد: از آنجا كه هم‌اكنون تمام شركت‌هاي قطارهاي مسافربري خصوصي هستند، شركت‌ها از نظر تعميرات، نگهداري و بهسازي ناوگان ريلي خود با مشكلاتي مواجه هستند و بعضا شركت‌ها در اين زمينه امكان جوابگويي به تقاضاي در حال رشد مشتريان را ندارند و نمي‌توانند برنامه بلندمدت سفر بيشتر از يك ماه را به ما ارائه كنند از اين رو ما ناگزير به كاهش مدت زمان پيش‌فروش بليت قطارها شده‌ايم.

طاهري تاكيد كرد: ما به طور روزانه برنامه ناوگان آماده حمل و نقل شركت‌هاي ۹‌گانه قطارهاي مسافربري را رصد مي‌كنيم؛ اما به دليل شرايط فعلي اقتصادي برخي دشواري‌ها مانع از برنامه‌ريزي بلندمدت شده است و بر اين اساس ظرفيت ناوگان با محدوديت مواجه است.

مديركل برنامه‌ريزي و نظارت بر خدمات مسافر شركت راه‌آهن همچنين با تاكيد بر اين‌كه قبلا تمام سفرها در يك شركت متمركز بود؛ امااكنون شركت‌هاي خصوصي با محدوديت‌هايي براي سيستم تعميرات و نگهداري مواجه هستند و ما نيز از منظر حاكميت و نظارت درصدد ساماندهي اين مساله هستيم تا تاريخ‌هاي پيش‌فروش جديد بليت قطار با تاريخ خاتمه پيش‌فروش قبلي فاصله بيشتري پيدا كند و مردم براي برنامه‌ريزي امكان بيشتري داشته باشند.

وي در پاسخ به اين پرسش كه هم ا کنون مدت‌زمان پيش‌فروش بليت‌ها چقدر است، تصريح كرد تا پيش از اين مدت‌زمان پيش‌فروش، پنج تا هفت روز بود؛ اما هم اكنون در برنامه فعلي به هفت تا ۱۰ روز رسيده كه اميدواريم بزودي اين مدت زمان به دو هفته افزايش يابد.

طاهري با تاكيد بر اين‌كه تقاضا در بخش حمل و نقل ريلي نسبت به ظرفيت آن بسيار بالاست، گفت: برنامه افزايش مدت‌زمان پيش فروش بليت قطار بتدريج اجرا مي‌شود و در هر پيش‌فروش دو تا سه روز نسبت به مدت‌زمان قبلي اضافه مي‌شود و اين در شرايطي است كه ما بايد نسبت به آمادگي شركت‌ها براي دراختيار گذاشتن تعداد بيشتر واگن به منظور جابه‌جايي مسافران اطمينان بيشتري حاصل كنيم.

وي با اشاره به اين‌كه شركت‌هاي قطارهاي مسافربري نمي‌توانند به اندازه‌اي بليت بفروشند كه هنگام سفر پاي سكوي قطار به مسافران گفته شود ظرفيت وجود ندارد، تاكيد كرد: ما در برابر تعهدات خود پاسخگو هستيم اما در عين حال، براي بالا بردن توان برنامه‌ريزي مردم براي سفر نيز در حال تلاش هستيم.

اين گزارش حاكي است در حال حاضر ۱۰ درصد (معادل ۲۸ ميليون نفر)‌ جابه‌جايي مسافران از طريق حمل و نقل ريلي صورت مي‌گيرد كه طبق سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ سهم جابه‌جايي مسافر در خطوط ريلي ۱۸ درصد (معادل ۵۲ ميليون نفر)‌ بايد برسد.

دولت توسعه خطوط حمل و نقل ريلي را به عنوان يکي از مهمترين برنامه عمراني خود همواره مورد پيگيري
قرار داده است و بر اين اساس سالانه مي بايست هزار کيلومتر خط آهن در کشور بهره برداري شود اما به نظر
مي رسد که تحقق اين رقم با دشواري هايي مواجه است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *