جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰
۶
متکی در غرفه جهان نیوز:

در عراق به آمریکایی‌ها فهماندیم مذاکره یعنی چه؟

سه شنبه ۹ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۰۲
کد مطلب: 252360
منوچهر متکی وزیر امور خارجه سابق جمهوری اسلامی ایران گفت: هنوز اراده سیاسی لازم برای بررسی موضوع رابطه با ایران در آمریکا فراهم نشده است.
به گزارش جهان، منوچهر متکی با حضور در غرفه جهان نيوز در نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری در پاسخ به سووالی مبنی بر بحث های اخیر مذاکره با آمریکا در کشور به خبرنگار سیاسی جهان نيوز گفت: موضوع رابطه ایران و آمریکا یک موضوع جدی است ما نمی توانیم با این موضوع جدی غیر جدی برخورد کنیم و با این موضوع جدی تبلیغاتی، جریانی و سیاسی برخورد کنیم.  نمی توان برای آن شانتاژ سیاسی ایجاد کرد واقعیت موضوع روابط ایران و آمریکا یعنی یک بازنگری در دو پرونده قطور.
 
وی تاکید کرد: یکی پرونده 37 ساله که دوران پهلوی از سال 1320 تا سال 1357 و یک پرونده قطور دوم از سال 1357 تا 1391 یعنی یک دوره 34 ساله.
 
متکی تصریح کرد: تمام پرونده 37 ساله مملو از مداخله های آمریکا در ایران و تمام پرونده 34 ساله مملو از تخاصمات آمریکا با منافع ملت ایران. به یک چنین پرونده ای نمی شود در یک مصاحبه پرداخت.
 
وزیر امور خارجه سابق جمهوری اسلامی
آمریکایی ها در آنجا متوجه شدند که مذاکره یعنی چه. اتفاقا ما در این که آمریکایی ها در عراق نمی توانند موفق شوند و سیاست های نادرست آمریکا در عراق باید تغییر یابد مورد پذیرش شان قرار گرفت و بعد از این مذاکرات بود که آمریکایی ها سربازان خود را از کوچه و خیابان های بغداد به پادگان ها بردند.
ایران با بیان اینکه رابطه ایران و آمریکا البته موضوعی نیست که هیچ وقت بررسی نشود، گفت: رهبر معظم انقلاب در سفر چند سال پیش به شیراز بیان داشتند که عدم وجود رابطه بین ایران و آمریکا موضوعی نیست که تا ابد بخواهد ادامه پیدا کند.
 
متکی افزود: این رابطه مقدماتی لازم دارد شرایط و آماده سازی هایی لازم دارد باید اراده سیاسی لازم برای چنین کاری به وجود بیاید به اعتقاد من در آمریکا هنوز اراده سیاسی لازم برای بررسی موضوع رابطه با ایران فراهم نشده است.
 
وی اظهار داشت: برغم شعارهایی که در محافل غیر رسمی می دهند هنوز آمریکا معتقد است تداوم سیاست فعلی می تواند ایران را وادار به تسلیم و پذیرش سیاست های آمریکا بکند و این نکته محوری و اساسی است.
 
متکی تاکید کرد: پس از بحث رابطه با آمریکا و ایران، بحث مذاکره ایران و آمریکا هم هست. همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند مذاکره باید ملزومات خودش را داشته باشد و باید طرفین در انجام مذاکره یک تعریف مشترک از مذاکره داشته باشند.
 
وی تصریح کرد: مذاکره یک گفت و گوی دو طرفه یعنی بیان شرایط و رسیدن به یک نکته مشترک و مورد توافق است.
 
وزیر امور خارجه سابق جمهوری اسلامی ایران گفت: آمریکایی ها تا زمانی که به چنین فهمی از مذاکره نرسند نمی توانند کاری بکنند. در موضوع عراق با آمریکایی ها مذاکره کردیم زمانی که خود آمریکایی ها خواستند مذاکره کنیم به خاطر فهم نادرست شان ما نپذیرفتیم اما وقتی مقام های عراقی از مسوولان جمهوری اسلامی درخواست کردند بررسی کردیم و بحث مذاکره پذیرفته شد و سه دور با آمریکایی ها مذاکره کردیم.
 
متکی افزود: آمریکایی
به اعتقاد من در آمریکا هنوز اراده سیاسی لازم برای بررسی موضوع رابطه با ایران فراهم نشده است.
ها در آنجا متوجه شدند که مذاکره یعنی چه. اتفاقا ما در این که آمریکایی ها در عراق نمی توانند موفق شوند و سیاست های نادرست آمریکا در عراق باید تغییر یابد مورد پذیرش شان قرار گرفت و بعد از این مذاکرات بود که آمریکایی ها سربازان خود را از کوچه و خیابان های بغداد به پادگان ها بردند.
 
وی اظهار داشت: پس از آنکه اوباما سر کار آمد تصمیم گرفت نیروهای خود را از عراق خارج کند بنابراین مقوله رابطه ایران و آمریکا را باید از بهره برداری های جناحی و سیاسی خارج کنیم موضوع رابطه ایران و آمریکا یک پروژه ملی است.
 
متکی درباره رابطه با کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز گفت: در دولت نهم ما بیشترین مراودات را با این کشورها داشتیم. برای نخستین بار دو بار امیر قطر به ایران سفر کرد پادشاه عمان به ایران سفر کرد نخست وزیر کویت به ایران سفر کرد و ما در رفت و آمد رکوردار شدیم.
 
وی افزود: در دولت نهم آمریکایی ها به دلیل سیاست های اعلامی ما که تغییر سیاست های منفعلانه گذشته بود، به شدت از جمهوری اسلامی خشمناک بودند و کشورهای حاشیه خلیج فارس با اینکه متحدان منطقه ای آمریکا هستند اما نگذاشتیم هیچ اقدام خصمانه ای را مرتکب شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Netherlands
""برای نخستین بار دو بار امیر قطر به ایران سفر کرد پادشاه عمان به ایران سفر کرد نخست وزیر کویت به ایران سفر کرد و ما در رفت و آمد رکوردار شدیم.""
...
سیاستمدار و دیپلمات پخته ای است
مسلما عده ای در این رابطه افراط و عده ای تفریط میکنند بنا به فرموده آقا این مسئله با زمان مشخص میشه و زمان مشخص میکنه که وقتش رسیده یا نه
Netherlands
ایران هیچ نیازی به رابطه با آمریکا نداره. ...
United States
اقاي منكي ديپلماتي عاقل وً ًسياستمداري با هوش و وزير ديندار و ولايت مدار بود كه بواسطه ... از سمت خود بركنارشد
Iran, Islamic Republic of
چه کسی...مي پذيرد كه ابرقدرت جهان را مي توان ناديده گرفت / هرچند اين ابرقدرت خونخوار وظالم باشد /