سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - 11 Jun 2024
 
۰

جزئیات تحریم های جدید اروپا علیه ایران

سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب: 249961
اتحاديه اروپا روز دوشنبه تحريم هاي مالي و اقتصادي خود عليه ايران را تشديد کرد.
به گزارش جهان به نقل از ايران هسته اي،  بنابرگزارش خبرگزاری فرانسه از لوکزامبورگ، وزراي امور خارجه اتحاديه اروپا که تحريم هاي جديد را در نشستي در لوکزامبورگ تصويب کردند، اعلام کردند «ايران به شدت تعهدات بين المللي خود را نقض و همچنان از همکاري کامل با آژانس بين المللي انرژي اتمي خودداري مي کند». آنها با اشاره به اينکه «خود نظام ايران مي تواند با عملکرد مسئولانه و بازگشت به ميز مذاکره به تحريم ها پايان دهد»، بر عزم خود براي «تشديد فشار با همکاري تنگاتنگ با شرکاي بين المللي» در غير اين صورت تاکيد کردند.
 
 27 عضو اتحاديه اروپا به ويژه درباره ممنوعيت هر نوع مبادله مالي بين بانک هاي اروپايي و ايراني و تشديد تحريم هاي بانک مرکزي ايران به توافق رسيدند. استثنائاتي نيز پيش بيني شده است که مي توان به ارسال پول از سوي افراد، پرداخت هاي بشر دوستانه يا براي خريد مواد غذايي و تجهيزات پزشکي اشاره کرد.
 
 به گفته يک ديپلمات، يک وزير ايراني و 34 شرکت فعال در بخش نفت و گاز به فهرست سياه توقيف دارايي ها و ممنوعيت صدور رواديد اتحاديه اروپا افزوده شد. به علاوه بيمه اعتبار براي صادرات کوتاه مدت ممنوع شد همان طوري که تاکنون براي صادرات ميان و بلند مدت ممنوع بود. همچنين واردات گاز ايران ممنوع شد، تدبيري که حجم قابل توجهي را شامل نمي شود اما به ممنوعيت واردات نفت ايران که از ماه ژوئيه در حال اجرا است، افزوده شد. به علاوه واردات موادي که احتمال دارد در برنامه هسته اي و موشک هاي بالستيک ايران کاربرد داشته باشد مثل گرافيت و آلومينيوم نيز ممنوع خواهد بود. تدابير ديگري نيز پيش بيني شده است که مي توان به ممنوعيت ثبت کشتي هاي ايراني و فروش نفتکش هاي جديد به ايران و همچنين توقيف دارايي هاي حدود سي شرکت جديد که اغلب از بخش بانکي و نفتي هستند، اشاره کرد.
 
يک ديپلمات اروپايي اعلام کرد وزراي امور خارجه اتحاديه اروپا همچنين درباره تحريم شرکت هاي مخابراتي وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و همچنين شرکت هاي فعال در بخش هسته اي به توافق اصولي رسيدند اما جزئيات اين تحريم ها بعدا مشخص خواهد شد. اين تدابير به تحريم هاي قبلي نفتي که از ماه ژوئيه به اجرا در آمده است، اضافه مي شود. ويليام هيگ وزير امور خارجه انگليس اعلام کرد اتحاديه اروپا در ماه هاي آينده به اين تحريم ها بسنده نخواهد کرد.
 
 ويليام هيگ هنگام ورود به نشست وزراي امور خارجه اتحاديه اروپا در لوکزامبورگ گفت: «ما فشار را تشديد مي کنيم و در ماه هاي آينده به اين کار ادامه خواهيم داد مگر اينکه مذاکرات ادامه پيدا کند». هيگ افزود: «ما قطعا از موفقيت مذاکرات درباره برنامه هسته اي بحث انگيز ايران استقبال مي کنيم».
 
کاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و نماينده قدرت هاي بزرگ در پرونده هسته اي ايران نيز اعلام کرد به تلاش هاي خود براي يافتن‌ راه حلي براي ادامه مذاکره با ايران ادامه مي دهد. اشتون گفت:‌ «ما از حل اين موضوع از طريق مذاکره حمايت مي کنيم اما به اعمال فشار براي بازگرداندن ايران به ميز مذاکره ادامه خواهيم داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *