يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰
۲

تحریم‌خارجی را درهم می‌شکنیم اما امان از تحریم‌داخلی!

داریوش هندویی
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۱۸
کد مطلب: 249415
چهره ماندگار صنعت و معدن کشور می گوید: اگر نزول خواری در این مملکت حذف بشود و حاشیه سود تولید برود بالا و حاشیه سود بانکداری پائین برود گرایش به تولید بالا می رود. تولید کننده حاضر است با سود ۳ در صد هم کار بکند و توقع بالایی ندارد، ولی وقتی یک موسسه می آید و می گوید من در سال نود ششصد میلیارد تومان سود داشته ام، دیگر کار از دست خارج می شود و صنعتگران و معدن کاران و کشاورزان، کارخانه و معدن و زمین شان را رها می کنند و می گویند حمالی نمی کنیم و پولمان را در بانک سرمایه گذاری می کنیم. در حالی که کار برای انسان است، کار عبادت است و عرق کارگر هم سنگ خون شهید است. نگذاریم این آرمان ها از بین برود.
سرویس سیاسی جهان نيوز - محمد نگینی:  مهندس داریوش هندویی از فعالان صنایع خودکفایی سپاه در زمان جنگ بود. او که سابقه درگیری با منافقین و افتخار جانبازی را هم دارد، در حال حاضر نائب رئیس خانه صنعت و معدن ایران است. هندویی در سال ۸۹ هم به دلیل خدماتش در عرصه صنعت، به عنوان چهره ماندگار صنعت و معدن کشور معرفی شد.

درباره مسائل و مشکلات اقتصادی، تحریم های ضدایرانی غرب و شیوه مقابله با آن ها با وی به گفت وگو نشسته ایم که در ادامه می آید:

آیا تحریم های یکجانبه غرب علیه جمهوری اسلامی، به رویکرد سیاست خارجی ایران در سال های اخیر مربوط است؟ پیامد آن ها بر صنعت کشور چه بوده است؟


برای ملت ایران این تحریم ها تازگی ندارد. از ابتدای انقلاب بر علیه ملت ایران از سوی استکبار جهانی تحریم ها و فشار هایی وارد شده که با ایستادگی ملت ایران و با خرد و مدیریت امام و تمامی کسانی که در رکاب ایشان بودند باعث شکست آن تحریم و فشارها شده است. در شرایط فعلی نیز رهبری معظم انقلاب این مدیریت را بر عهده گرفتند و با پشتوانه مردم قهرمان ایران آن را مدیریت می نمایند.

تحریم ها، در تمام این مقاطع همواره برای ملت ایران تبدیل به یک فرصت و نعمت الهی شده است. حتی به اعتقاد بنده تحمیل جنگ و ایجاد گروههای منافقین از سوی دشمنان موجب انسجام بین امت و امام شده است.

امروز هم این تحریم ها برای ملت ما نعمت است، لکن بستگی به این مسئله دارد که آیا ما هوشیاری لازم برای استفاده بهینه از این تحریم ها را داریم یا خیر؟ چنانچه گاها برخی از مدیران به جای اینکه از این فرصت برای رشد و توسعه زیر ساخت های کشور استفاده کنند، در یک حالت انفعالی، بی خردانه عقب نشینی می کنند و موجب بروز زیان های جبران ناپذیری می شود.

چه اقدامی می تواند ضربه ای که این تحریم ها علیه ملت وارد می کند را تاثیر گذار تر کند؟

وقتی رهبری و ملت هوشیاری پشتوانه مدیران خط مقدم می باشند جای هیچ ترس و عقب نشینی باقی نمی ماند، اگر در این شرایط اتحاد و انسجام گسسته شود و دیدگاه فردی و یکجانبه گرائی و تکروی و بخشی نگری حاکم شود قطعاً ضربه آن از تحریم های استکبار بیشتر خواهد بود.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000249/nf00249415-1.jpg

برویم سراغ موضوع سودهای بانکی که در سال های اخیر انتقادات زیادی را بویژه از سوی مراجع تقلید و علما به دنبال داشته است. به نظر می رسد این موضوع دغدغه شما هم هست.

مدیران محترم تصمیم ساز در مسایل بانکی، باید بدانند، سرمایه با پول فرق می کند. سرمایه خوب است ولی پول سرمایه خوبی نیست، و فقط یک کالا است به همین دلیل فروش صرف پول خام از نظر شرعی اشکال دارد. ما پای منبر مراجع این مباحث را فرا گرفته ایم. می گویند از یک یهودی تازه مسلمان شده پرسیدند چرا مسلمان شدی؟ گفت قانون حرمت ربا در اسلام حجت مسلمانی من است.

حال چطور می شود که در این مملکت اسلامی و بعضاً توسط بعضی از ارگانها ( که شعار بانکداری اسلامی سر می دهند با کمال تعجب تبلیغات گسترده ای صورت می گیرد و از عموم دعوت می گردد تا با سپرده گذاری سرمایه خود را از طریق ربا خواری افزایش دهند؟!)، هزاران تابلو علم می شود که آقا بیایید پول تان را به ما بدهید و ما این مقدار به شما سود (ربا) می دهیم. آیا این در شان یک کشور اسلامی هست؟

با این وجود بانک چه نقشی را ایفاء می کند؟

بانک در همه جای دنیا نقش مسئول امنیت پول را ایفا می کند و بابت نگه داری و تضمین امنیت پول هزینه ای به نام کارمزد می گیرد. ولی در کشور ما بانک به بنگاه اقتصادی تبدیل شده است.

عده ای که منافع آنها در این نوع سیستم بانکی و با بهره تامین می شود توجیه می کنند که اگر ما این بهره را به سپرده گذار ندهیم آنها پول را می برند در سایر بازارهای مالی بلوکه می کنند. من سئوالم این جاست این پول به جز بانک در کجا می تواند موجود باشد؟ آیا مدیران محترم اقتصادی کشور با ابزار مالی و پولی نمی توانند آن را سامان دهی نمایند؟

در خصوص نامه ای که به آقای بهمنی دادید و پاسخ وی توضیح دهید.

بنده طی نامه مکتوبی از آقای بهمنی در خصوص بانکداری و ربای بانکی ده سوال مطرح کردم و پرسیدم پول به جز بانک در کجا می تواند موجود باشد؟ ایشان از دادن جواب امتناع کرده و جواب سئوال بنده را به یکی از مدیران روابط عمومی بانک مرکزی واگذار کردند که واقعاً جواب ها سطحی است. در جواب نوشته بودند، اگر ما به تولید تزریق مالی کنیم باعث تورم می شود. در صورتی که هر مقدار نقدینگی تولید را افزایش دهیم تولید افزایش می یابد و در نتیجه عرضه کالا بیشتر می شود و موجب پایین آمدن تورم می گردد. که این پاسخ سطحی نگر و غیر منطقی نیز موجب رضایت تولیدکنندگان نیست.

کدام کارشناس اقتصادی در دنیا می پذیرد که تزریق منابع مالی به واحدهای تولیدی افزایش تورم را در پی دارد چه بسا که افزایش نقدینگی تولید موجب عرضه بیشتر کالا، کاهش تقاضا و در نهایت کم شدن تورم می شود.

انتظارمان این است که با بهره مندی از استعداد دولت، مجلس، قوه قضائیه و مراجع بزرگوار و در نهایت جایگاه رفیع ولایت امر به وضع توسعه سیستم ربا خواری، چاق شدن یک عده و ضعیف و پایمال شدن اقشار زحمت کش تولید کننده رسیدگی شود.

سئوال این است که چند درصد از مردم این کشور سکه باز هستند؟ چند در صد نزول خوار هستند؟ چند در صد پول اضافه دارند که بخواهند در این بازار حرام سرمایه گذاری بکنند؟ ما باید برای چند درصد تمام مردم را فدا بکنیم؟ ما حرفمان این است که باید نقدینگی در خدمت تولید قرار بگیرد تا عرضه از تقاضا زیادتر بشود. ما زمانی می گفتیم ای کاش نفت نداشتیم؛ اما خدا یار ما بود و تحریم ها باعث شد روی پای خود بایستیم و با دانش خودمان به جوانان خودمان تکیه بکنیم. مگر هشت سال دفاع مقدس را با تکیه بر جوانان مان به اتمام نرساندیم؟ الان هم اگر شرایطی پیش بیاید پیش می رویم، ما ملت روزه و عاشورا هستیم.

ما ملت معمولی بت پرست نیستیم ما ملتی هستیم که الگوی زندگی مان سید الشهداء است. ما همواره بیرق آزادگی سیدالشهداء را به دوش داریم و مکتب عاشورا در سرشتمان و وجودمان حک شده است.

مدیران، مردم و صنعت گران چگونه می باید عمل کنند که این ماشین مشکل گشای "تولید ملی" به خوبی به حرکت در آید؟

در بحث تولید ملی، اگر با تصمیمات شتاب زده تحریم داخلی مانع کارمان نشود، تحریم های خارجی نه تنها مانع نخواهند بود بلکه نافع نیز هستند. اگر به تولید بهای لازم داده شود، آن وقت ایده هایمان پرورش پیدا می کند و می فهمیم که یک وجب زمین مان چه میزان ارزش دارد. در حال حاضر در کشور ما متاسفانه کشاوزی اقتصادی نیست.

چرا اقتصادی نیست؟

واردات زیاد است و با توجه به ارز سوبسید داری که برای واردات کالای کشاورزی تخصیص داده می شود و امروز و در بحث تولید ملی، تحریم خارجی بر ما کارساز نیست. تحریم خارجی را به تمسخر گرفته و به آسانی از کنارش می گذریم اما هیهات از تحریم داخلی! تحریم داخلی تیشه به ریشه می زند در سر سفره ما پرتغال خارجی هست تا مرغ خارجی و در این صورت تولید داخلی نابود خواهد شد.

اگر این سوبسید به خود ملت داده شود و نه به واردات، زمین های کشاورزی به جای اینکه سه ماه در سال کار کنند و نه ماه بیکار باشند هر دوازده ماه سال پر بار خواهند بود و قابل بهره برداری و برداشت محصول (اشاره به اقدام خردمندانه وزیر جهاد کشاورزی در کم کردن و جلوگیری از واردات بی رویه برنج خارجی). ملت ما ملت پر توقعی نیست فقط می خواهد آبرویش حفظ بشود تا زندگیش بچرخد و دستاویز نزول خواران نشود. وقتی آبرویی نیست کار برای چه؟ مردم می گویند ما کمتر کار می کنیم و کمتر هم می خوریم.

اگر نزول خواری در این مملکت حذف بشود و حاشیه سود تولید برود بالا و حاشیه سود بانکداری پائین برود گرایش به تولید بالا می رود. تولید کننده حاضر است با سود ۳ در صد هم کار بکند و توقع بالایی ندارد، ولی وقتی یک موسسه می آید و می گوید من در سال نود ششصد میلیارد تومان سود داشته ام، دیگر کار از دست خارج می شود و صنعتگران و معدن کاران و کشاورزان، کارخانه و معدن و زمین شان را رها می کنند و می گویند حمالی نمی کنیم و پولمان را در بانک سرمایه گذاری می کنیم. در حالی که کار برای انسان است، کار عبادت است و عرق کارگر هم سنگ خون شهید است. نگذاریم این آرمان ها از بین برود.

نکته پایانی تان را بفرمائید.

انتظار داریم وقتی مقام معظم رهبری به عنوان ولی فقیه حکم و دستور می دهند، مدیران اجرایی آن را عملی کنند، مردم هم همراهی کنند. در پایان می خواهم این را بگویم که، اصلا پول را نمی شود معامله کرد، کار و ارزش افزوده و گردش مالی قابل معامله است. خود پول که ارزش افزوده ایجاد نمی کند. دینداری، امنیت و وفاق ملی ارزش افزوده ایجاد می کند و اگر پول در خدمت این آرمان ها نباشد ضد آرمان و ضد دین عمل می کند.

اگر اینگونه نبود که خداوند در قرآن کریم به این صراحت ربا خواری را حرام اعلام نمی کرد و نمی فرمود که ربا خواران در حکم محاربان با خدا هستند. نباید همه مردم بخاطر عده ای ربا خوار آلوده شوند. انقلاب ما انقلاب مستضعفین است. می دانید الان خط فقر ماهی یک میلیون تومان است. چند در صد زیر خط فقر زندگی می کنند؟ اینها کجا دارند تا بیایند به بانک بدهند تا بتوانند نزول بگیرند.

من به عنوان یک فعال اقتصادی با گفتن این حرفها هر چند بی تاثیر باشد به وظیفه ام عمل می کنم. ولی امیدوارم کسانی که حرف شان تاثیر پذیر است وارد میدان شوند.

آنچه عنوان شد ادای تکلیف من به عنوان یک فعال اقتصادی در ایران اسلامی بود باشد آستین همت توسط مسئولین ذیربط بالا رود و با حمایت از فعالان اقتصادی معبر نجات و حیات دوباره ای برای تنفس تولید کشور گشوده شود. تا چه قبول افتد و چه...!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
عالی بود نظرات تخصصی و کارسازی
تمام بدبختی ما از آنجا شروع شد که اسلام واقعی را در عمل کنار گذاشتیم و فقط شعار دادیم اما در بعضی از کشورها در بانک داری اسلام ما را اجرا کردند اما شعار ضد اسلام دادند نمونه آن کشورهایی که سود بانکی را حذف کردند و موفق از بحران مالی عبور کردند تا سال گذشته سود بانکی محدود بود اما بعداز آزاد سازی این مطلب گرفتاری ما شروع شد مگر قبلا ما تحریم نبودیم آنهایی که ادعا می کنند نظام بانک داری اسلامی است می توانند در عمل این مسئله را ثابت کنند
با تشکر از این کارشناس که مطلب دقیقی را بیان نمودند