چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰

ميان وعده غذايي در زنگ هاي تفريح‬

پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب: 249152
متخصصان تغذيه، مصرف هويج را به عنوان منبعي سرشار از مواد مغذي براي زنگ هاي تفريح دانش آموزان مناسب دانسته و مي گويند سنين مدرسه از حساس ترين دوره رشد كودكان است در نتيجه ميوه و سبزي مي تواند جايگزين مناسبي براي خوراكي هاي غيرمجاز محسوب شود.
به گزارش جهان، کیهان نوشت: رشد كودكان در سنين ابتدايي متأثر از سه عامل زيستي، ذهني و اجتماعي است و سلامت و قدرت يادگيري كودكان به نوع تغذيه آنها بستگي دارد به همين دليل تغذيه مناسب مي تواند در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مؤثر و از اهميت بالايي برخوردار باشد.
در يك تغذيه طبيعي يا نرمال بايد در روز ۵وعده غذايي مصرف شود. علاوه بر وعده هاي غذايي مي بايست از يك ميان وعده در صبح حدود ساعت ۱۰صبح و ۵بعدازظهر استفاده شود در حالي كه ايراني ها به طور معمول از ۳وعده غذايي صبحانه، ناهار و شام پيروي مي كنند.

صبحانه بايد به عنوان يك وعده غذايي اصلي مورد توجه خانواده ها قرار بگيرد. دانش آموزاني كه بدون خوردن صبحانه به مدرسه مي روند با افت قندخون، كارآيي و تمركز فكري مواجه خواهند شد و همين امر سبب كاهش يادگيري در آنها مي شود.

سلول هاي مغز انرژي مصرفي خود را از ماده قندي گلوكز مي گيرند در حالي كه قسمت مهمي از انرژي مورد نياز سلول هاي عضلاني و سلول هاي اعضاي ديگر بدن از چربي ها تأمين مي شود.
طبق آمار موجود ۸درصد كودكان صبحانه نخورده به مدرسه مي روند و ۳۵درصد دانش آموزان با خود ميان وعده به مدرسه نمي برند.

برنامه غذايي كودكان مدرسه اي به دو گروه مجاز و غيرمجاز تقسيم بندي مي شود لذا به والدين توصيه مي شود غذاهاي غيرمجاز را براي ميان وعده بچه ها در نظر نگيرند. خوراكي هايي مانند شكلات، پاستيل، اسمارتيس و يخمك به علت داشتن رنگ هاي غيرمجاز و پوسيدگي دندان ها در طولاني مدت نبايد به عنوان ميان وعده مصرف شوند.

مصرف انواع پفك كه داراي مقادير زيادي نمك و ماده رنگي مي باشد زمينه را براي ابتلا به چاقي، بيماري هاي قلبي و عروقي، ديابت و فشارخون در بزرگسالي فراهم مي آورد لذا مصرف آن در مدارس بايد ممنوع شود.

روغني كه براي سرخ كردن مواد غذايي مانند سوسيس و چيپس مورد استفاده قرار مي گيرد به علت حرارت ديدن مداوم حاوي ماده سمي آكروليبين است كه منجر به سرطان كبد خواهد شد.

مصرف انواع خشكبار، پسته، گردو، بادام، گندم بوداده، نخودچي، كشمش و انجير خشك كه حاوي موادمغذي مانند مواد انرژي زا، ويتامين ها و موادمعدني هستند به عنوان ميان وعده توصيه مي شود.
والدين بهتر است ساندويچ هاي خانگي مانند نان و پنير با خرما، نان و تخم مرغ و يا نان به همراه سيب زميني پخته به عنوان ميان وعده بچه ها در مدرسه تهيه كنند.

شير پاستوريزه و انواع ميوه هاي شسته و ضدعفوني شده حاوي مقادير زيادي ويتامين، موادمعدني و مغذي مورد نياز براي دوران رشد كودك است.

پزشكان با اشاره به تأثير فيبر موجود در ميوه و سبزيجات در جلوگيري از ابتلا به يبوست تأكيد دارند: چنانچه دانش آموزان از ميان وعده در مدرسه استفاده نكنند مواد دفعي براي مدتي طولاني در داخل روده بزرگ باقي مانده و منجر به يبوست آنها خواهد شد لذا مصرف ميوه و سبزيجات براي بچه ها ضروري است.

كشك منبعي غني از كلسيم، فسفر، سديم، پتاسيم و منيزيم و براي رشد استخوان ها بسيار مفيد است. پزشكان با تأكيد به مصرف سهل و آسان كشك با توجه به دير فسادپذيري آن، استفاده از كشك را براي كودكان در ميان وعده هاي مدرسه پيشنهاد مي كنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *