شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

هنری کیسینجر: حامی میت رامنی هستم

جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۰۹
کد مطلب: 248153
وزیر خارجه اسبق آمریکا که خود را حامی نامزد جمهوریخواه معرفی کرده گفت: اسرائیل نباید در پی ماجراجویی علیه ایران باشد زیرا این یک تصمیم آمریکایی است.
به گزارش جهان به نقل ازا مهر به نقل از جروزالم پست، "هنری کسینجر" برنده جایزه نوبل امروز جمعه در گفتگو با واشنگتن پست به بزرگترین چالش های سیاست خارجی آمریکا که رئیس جمهوری آتی با آن مواجه است، پرداخت.

هنری کسینجر که پیشتر تاکید کرده بود تا ۱۰ سال آتی رژیم صهیونیستی نابود می شود، گفت: خطوط قرمز آمریکا در قبال ایران تنها از سوی آمریکایی ها اتخاذ می شود و اسرائیل در این زمینه حقی نداشته و نمی توان آن را به تل آویو واگذار کرد.

وی در اظهاراتی که نشان دهنده اختلاف واشنگتن و تل آویو درباره ایران بود، گفت: نمی توانیم حق ورود به جنگ را به اسرائیل بدهیم و این یک تصمیم آمریکایی است.

کسینجر با اشاره به اظهارات "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل و درخواست وی از جامعه جهانی برای تعیین خطوط قرمز علیه برنامه هسته ای ایران گفت: آیا باید باید درباره خطوط قرمز که می تواند توجیه اسرائیل برای جنگ افروزی باشد، اعلام عمومی کنیم؟ نه نمی توانیم چنین اقدامی را انجام دهیم.

وی تاکید کرد: آمریکا باید به توضیح این موضوع بپردازد که منظورش از غیر قابل قبول بودن دستیابی ایران به سلاح هسته ای چیست. ایالات متحده باید به صورت محرمانه خط قرمزی را ترسیم کند که می توان در صورت الزامات تاکتیکی در ملا عام درباره آن تصمیم گرفت.

کسینجر در پاسخ به پرسشی درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: حامی میت رامنی نامزد جمهوریخواه هستم زیرا در برابر سیاست خارجی مسئولانه عمل می کند و فراتر از آن حرکت نمی کند.

کسینجر همچنین پیشتر تاکید کرده بود: من فکر نمی کنم که تحریم ها علیه ایران به اهداف خود دست یابد. تلاش برای تحریم ایران به رهبری واشنگتن شاید بر ایران فشار آورد، اما مجبور کردن این کشور به توقف غنی سازی اورانیوم غیرممکن است.

هنری کسینجر افزود: با ادامه تلاشهای هسته ای ایران، سیاستهای کنونی دولت آمریکا برای برخورد با برنامه هسته ای ایران در نهایت "یک اتلاف زمان" می تواند باشد.

وزیر خارجه پیشین آمریکا گفت: من فکر نمی کنم که اقدام نظامی در این زمان روشی باشد که قابل پیشنهاد باشد.

وزیر خارجه سابق آمریکا اخیرا طی مقاله ای در روزنامه واشنگتن پست ضمن انتقاد از سیاستهای باراک اوباما درعراق، توازن قدرت در منطقه خاورمیانه را به نفع ایران دانسته بود.

کسینجر در بخش دیگری از مقاله خود آورده است قبل از جنگ آمریکا، حفظ موازنه قدرت بین ایران و عراق یکی از اهداف اساسی سیاسی منطقه بود. در آن زمان حکومت بغداد در دست یک دیکتاتور سنی بود اما اکنون حزب شیعه قدرت را بدست گرفته است.

وزیر خارجه اسبق آمریکا در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز گفته بود: من پیشنهاد داده ‌ام که آمریکا مذاکرات جامعی با ایران داشته باشد. واشنگتن و تهران باید در تمامی زمینه ها مذاکرات مستقیم و رودرویی را داشته باشند.

وی درباره سیاست آمریکا در قبال ایران گفته بود: هرگونه تلاش به منظور توافق برسر اختلافات بین آمریکا و ایران باید در مذاکره ‌ای دو جانبه آغاز شود که هر دو طرف به دنبال درک متقابلی از برداشتهای یکدیگر باشند.

در نهایت این مذاکرات باید چند جانبه شود و به یک توافق بین ‌المللی که تمام همسایگان ایران را در بر می‌ گیرد منتهی گردد. یک طرف باید برای مذاکره آماده شود و من فکر می ‌کنم ما باید آماده مذاکره با ایران باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *