يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰

تغییر نوع و اعتبار گواهینامه های رانندگی

دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۰۳
کد مطلب: 247525
رييس پليس راهور ناجا گفت: متاسفانه وانت پيكان هنوز هم شماره‌گذاري مي‌شود.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، با بيان اينكه با اقدامات انجام گرفته به صورت كاملا محسوس شاهد تغيير در رفتار ترافيكي شهروندان هستيم، گفت: اگر بخواهيم نقطه عطفي براي اين تغيير در رفتار رانندگي تعريف كنيم، مي‌توان آن را اسفندماه و ايام نوروز ناميد.

وي با بيان اينكه اين تغيير رفتار علاوه بر نظرسنجي‌ها و آمار و ارقام در يك نگاه عمومي محسوس است، گفت: فرهنگسازي، همكاري و مشاركت مردم گام اول را در اين زمينه به خود اختصاص داده است.

رييس پليس راهور ناجا با بيان اينكه از ابتداي امسال در كنار صدور جريمه‌هاي كمتر، حوادث رانندگي كمتري نيز رخ داده است، خاطرنشان كرد: در پنج ماهه امسال ميانگين مصرف سوخت در تمام ماه‌ها به ويژه شهريور افزايش داشته و در كنار آن شمار رانندگان، خودروها، سفرها و ... با افزايش قابل توجهي روبرو بوده است.

در پنج ماهه امسال، 600 نفر كمتر كشته شده‌اند


مومني با بيان اينكه در پنج ماهه امسال 600 نفر كمتر از مدت مشابه سال قبل در تصادفات رانندگي كشته شده‌اند، خاطرنشان كرد: همچنين در اين مدت نيز ميزان تخلفات و جريمه رانندگان يك سوم كاهش داشته است.

به گفته وي در گذشته با كم شدن تعداد جريمه‌ها، حوادث و تخلفات نيز افزايش مي‌يافت، اما اين بار با ارتقاي فرهنگ ترافيكي اين اتفاق نيفتاد كه از همين جا از تمام رانندگان تشكر مي‌كنيم.

توضيحات رييس راهور ناجا پيرامون قانون جديد گواهينامه

رييس پليس راهور ناجا همچنين در خصوص قانون جديد گواهينامه‌ها نيز گفت: سال 91 را به عنوان سال تغيير در نظام آموزش و صدور گواهينامه قرار داديم و از مهرماه امسال نيز مقدمات آن آماده و نرم‌افزارهاي مربوطه نوشته شده است.

مومني ادامه داد: از مهرماه سال جاري نيز تغييرات در نظام آموزش و صدور گواهينامه را خواهيم داشت كه به موجب آن هم نوع گواهينامه و هم مدت اعتبار آن تغيير مي‌كند.

وي با بيان اينكه در نحوه آزمون نيز تغييراتي اعمال خواهد شد، گفت: همچنين در بحث آموزش نيز دو نوع نظارت در آموزش‌ها و در مهارت فارغ‌التحصيلان انجام مي‌شود.

به گفته رييس پليس راهور ناجا در قانون جديد پيش‌بيني شده كه آزمون نهايي گواهينامه رانندگي توسط افسران پليس راهور گرفته شود و ديگر آموزشگاه اختياري در گرفتن امتحان از متقاضيان ندارد.

به گفته مومني بايد به اين موضوع توجه كرد كه گواهينامه مانند كارت ملي و شناسنامه يك حق عمومي نيست كه همه شايسته دريافت آن باشند، بلكه بايد در صورت داشتن مهارت و آمادگي لازم نسبت به اخذ آن اقدام كنند.

وي همچنين با بيان اينكه در قانون جديد گواهينامه، انواع آن از شش به سه نوع پايه يك، دو و سه به ترتيب براي خودروهاي سنگين، نيمه سنگين و سبك پيش‌بيني شده است، گفت: مدت اعتبار اين گواهينامه‌ها نيز براي افراد كمتر از 65 سال، 10 سال، 65 تا 70 سال، پنج سال و افراد بالاتر از 70 سال سن دو سال است.

اجبار موتورسواران به طي كردن دوره آموزشي

وي همچنين با اشاره به فرآيند صدور گواهينامه براي موتورسيكلت نيز اظهار كرد: موتورسيكلت‌سواران نيز حتما بايد دوره‌ آموزشي را طي كنند و همانند گواهينامه رانندگي به آموزشگاه مراجعه كنند كه اين طرح نيز حتما عملي خواهد شد.

رييس پليس راهور ناجا همچنين از مقايسه آموزشگا‌ه‌هاي رانندگي با يكديگر خبر داد و گفت: در اين طرح كه مقدمات آن نيز فراهم شده است، تخلفات هنرجويان هر آموزشگاه پس از صدور گواهينامه نيز ثبت مي‌شود و اگر در مقايسه آموزشگاه‌ها با يكديگر،‌ آموزشگاهي رتبه پاييني كسب كند، با آن برخورد مي‌شود.

خانم‌ها مي‌توانند در پليس راهور استخدام شوند

مومني همچنين پيرامون شرايط استخدام بانوان در پليس راهور نيز گفت: خانم‌ها نيز مي‌توانند در پليس راهور استخدام شوند و اين امر متناسب با سهميه‌بندي و رشته‌هاي مورد نظري است كه به آن نياز داريم.

وي همچنين با اشاره به شعار هفته ناجا كه «سرمايه اجتماعي، اساس اقتدار پليس» نام گرفته است، گفت: اقتدار ناشي از سرمايه اجتماعي است و اين دو رويكرد كاملا به يكديگر مربوط است.

رييس پليس راهور ناجا با اشاره به اجراي طرح تبديل پلاك خودروهاي نيروي انتظامي به پلاك ملي، اظهار اميدواري كرد كه تا پايان امسال با اعلام آمادگي كه از سوي ساير نيروهاي مسلح صورت گرفته، پلاك تمام خودروهاي اين نيروها نيز ملي شود.

مومني همچنين از برگزاري مسابقه موتورسواري با شعار «هيجان در پيست، آرامش در خيابان» خبر داد و به ايسنا گفت: هدف از برگزاري اين مسابقه اين است كه افرادي كه قصد تجربه كردن سرعت را دارند به اين مكان‌ها بيايند و مسوولان نيز چنين اماكني را براي تخليه هيجانات جوانان و طرفداران چنين مواردي فراهم كنند.

وضعيت موتورسواران همچنان آزاردهنده است

وي با اشاره به وضعيت موتورسواران در سطح شهر نيز گفت: اگرچه وضعيت اين افراد ظرف چند سال گذشته بهبود پيدا كرده اما همچنان آزاردهنده است.

به گفته رييس پليس راهور ناجا نكته مهم در ارتقاي فرهنگ موتورسواري در كشور اين است كه راكب موتورسيكلت خودش بداند كه با اين كار در مرحله اول جان خودش را به خطر مي‌اندازد.

مومني اضافه كرد: البته با اقداماتي كه در زمينه ملي كردن پلاك موتورسيكلت‌ها و طرح‌هاي ديگر انجام شده است كه اميدواريم بتوانيم با كمك طرح‌هاي فرهنگساز، وضعيت را بيشتر از پيش بهبود ببخشيم.

وي با بيان اينكه اقتدار، اعمال و اجراي قانون، منافاتي با اخلاق اسلامي است و احترام دو شهروند را ندارد، گفت: توام شدن اين دو با يكديگر است كه سبب اقتدار پليس مي‌شود.

رييس پليس راهور ناجا با اشاره به ارتباط مناسب پليس، مردم و رسانه‌ها با يكديگر، اظهار كرد: با اين تعامل مردم نيز همكاري بسيار خوبي با ما كرده‌اند كه به عنوان مثال در دو سه روز پاياني شهريور كه ما پيش‌بيني مي‌كرديم ترافيك سنگيني در جاده‌هاي كشور حاكم باشد، با همكاري كه ميان مردم صورت گرفت، ترافيك حتي در برخي از محورها از يك روز عادي نيز كمتر بود و ما مجبور شديم كه خيلي از محدوديت‌هايي را كه اعمال كرده‌ بوديم را لغو كنيم، چرا كه ديگر نيازي به اجراي آن نبود.

خوشحال مي‌شويم پولي بابت جريمه وارد خزانه نشود


مومني همچنين در خصوص جرايم رانندگي نيز اظهار كرد: در هر جامعه‌اي تعداد اندكي متخلف وجود دارد كه بايد اينها را جريمه كرد. البته ما از اينكه مردم جريمه نشوند و پولي هم وارد خزانه نشود، خوشحال مي‌شويم.

وي جريمه را امري براي اصلاح رفتار دانست و گفت: اگر صرفا متكي به جريمه باشيم، زماني كه اهرم‌هايي براي جريمه وجود نداشته باشد، تخلف دوباره تكرار مي‌شود، اما بايد با فرهنگسازي به جايي برسيم كه چنين موضوعي نباشد و مردم در تمام ساعات شبانه‌روز قانون را رعايت كنند.

ترافيك قابل تحمل است، بي‌نظمي در ترافيك رنج‌آور است

بخشودگي جرايم رانندگي از اختيارات پليس نيست، پاك شدن نمرات منفي در صورت عدم تخلف در شش ماه

رييس پليس راهور ناجا همچنين ترافيك را قابل تحمل دانست و گفت: آنچه كه در ترافيك رانندگان را رنج مي‌دهد، وجود بي‌نظمي در ترافيك است.

مومني همچنين در خصوص بخشودگي‌هاي جرايم، اظهار كرد: بخشودگي جرايم از اختيارات پليس نيست، در حالي كه در شرح وظايف قانونگذار است، اما در خصوص نمرات منفي بايد گفت كه مطابق قانون اگر چنانچه راننده‌اي تا شش ماه تخلفي انجام ندهد، نمرات منفي وي پاك مي‌شود.

وي همچنين در خصوص شماره‌گذاري خودروها نيز به ايسنا گفت: بايد يكسري استاندارد كه قانون براي ما مشخص كرده در خودروها وجود داشته باشد تا ما آن را شماره‌گذاري كنيم و پليس در اين زمينه چيزي از خودش وضع نمي‌كند.

به گفته رييس پليس راهور ناجا، در حال حاضر خودروهايي در كشور وجود دارند كه علي‌رغم نداشتن برخي از استانداردها، شماره‌گذاري مي‌شوند.

متاسفانه وانت پيكان هنوز هم پلاك مي‌شود

عذرخواهي مومني از رفتار بد تعداد محدودي از ماموران راهور

مومني در پاسخ به پرسشي پيرامون شماره‌گذاري وانت پيكان نيز گفت: متاسفانه اين خودرو هنوز هم پلاك مي‌شود.

رييس پليس راهور ناجا همچنين با اشاره به رفتارهاي برخي از ماموران راهور با شهروندان، اظهار كرد: اين موضوع كم است اما آن را نفي نمي‌كنم كه در همين جا از همه كساني كه با چنين امري روبرو شده‌اند، عذرخواهي مي‌كنم.

وي يكي از رويكردهاي پليس را ارتقاي رفتار مامورانش دانست و گفت: با اقداماتي كه انديشيده شده، چنين مواردي نزديك به صفر و به نوعي به حداقل رسيده است. اما با اين وجود حتي يك تخلف نيز از پليس پذيرفتني نيست.

يك كشته هم در تصادفات رانندگي زياد است

مومني با بيان اينكه معتقديم حتي وقوع يك تصادف و يك كشته نيز در كشورمان زياد است، گفت: در سال 85 به ازاي هر 10 هزار خودرو، 23 نفر در تصادفات رانندگي جان خود را از دست مي‌دادند كه اين آمار در سال 90 به 8.1 نفر در ازاي هر 10 هزار خودرو رسيده است.

رييس پليس راهور ناجا اضافه كرد: همچنين اين آمار در حاليست كه در سال 85، هفت ميليون خودرو در كشور داريم، اما شمار خودروها در سال جاري به 16 ميليون خودرو رسيده است.

وي با بيان اينكه ميانگين دنيا در اين خصوص 7.6 كشته به ازاي هر 10 هزار خودرو است، گفت: اگرچه اين آمار به آمار جهاني نزديك بوده، اما معتقديم كه آمار سوانح در كشور ما همچنان بالاست.

49 درصد كشته‌شدگان حوادث رانندگي در مسير و بيمارستان بوده است اين در حاليست كه اين رقم بايد حداكثر 20 درصد باشد.

مومني با بيان اينكه 49 درصد از كشته‌شدگان در حوادث رانندگي جان خود را در مسير انتقال و يا در بيمارستان از دست داده‌اند، به ايسنا گفت: اين در حالي است كه اين آمار بايد به 15 تا 20 درصد برسد.

ايمني خودروها همپاي رفتار ترافيكي رشد نكرده است، در حوزه خودرو پيشرفت خوبي نداشته‌ايم

رييس پليس راهور ناجا با بيان اينكه ايمني خودروها به نسبت با همپاي ارتقاي رفتار ترافيكي شهروندان رشد نكرده است، گفت: امسال راه، وسيله نقليه و تيم امداد و نجات چهار مولفه اصلي در حوادث رانندگي هستند.

وي تصريح كرد: متاسفانه علي‌رغم تمام پيشرفت‌هايي كه در حوزه فرهنگ ترافيكي انجام شده، در حوزه خودرو پيشرفت خوبي نداشته‌ايم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *