دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

حاتمی:مسئولان‌سینمایی جریمه شوند

چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۴۶
کد مطلب: 246672
علی شاه حاتمی در برنامه شب گذشته هفت با انتقاد از عملکرد مسئولان در حمایت از تولید فیلم‌های دفاع‌مقدس گفت: در جامعه‌ای که ادعای فرهنگی بودن و انقلابی بودن دارد باید مسئولان را به دلیل کم کاری و بی‌انگیزگی در این زمینه جریمه و محکوم کرد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، برنامه سینمایی هفت، شب گذشته 4 مهر ماه ویژه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت انقلاب دفاع مقدس از شهر کرمان پخش شد.

در ابتدای برنامه محمود گبرلو سردبیر و مجری هفت با بیان اینکه برگزاری جشنواره فیلم مقاومت بسترسازی برای تولید فیلم‌هایی است که هم مردم به آنها علاقه‌مند هستند و هم سیاستگذاران توضیح داد: این اهداف زمانی حاصل می‌شود که همه سینماگران دست به دست هم دهند، کدروت‌ها را  کنار بگذارند و فیلم‌هایی تولید کنند که هم در ایران و هم در خارج از مرزهای کشور بدرخشد.

بعد از صحبت‌های گبرلو، یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره، گزارشی از برنامه های این رویداد را ارائه داد. وی در بخشی از صحبت‌هایش گفت: در 5 سالن سینمایی کرمان که شامل دو سینمای تازه افتتاح شده آسیا و مهتاب است فیلم‌های این دوره از جشنواره به نمایش درمی‌آیند. امیدوارم با نمایش 140 فیلم درطول برگزاری جشنواره بتوانیم جشنواره باشکوهی را برگزار کنیم.

وی درباره برنامه‌هایی که در این دوره برای مهمانان تدارک دیده شده‌است، گفت: برنامه‌های ویژه‌ای برای هنرمندان و مهمانان جشنواره تدارک دیده شده که شامل بازدید از مناطق مختلف شهر کرمان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی با مدیریت پژمان لشکری‌پور و همچنین نشست‌های تخصصی مختلفی مانند نشست با مهمانان خارجی برنامه می‌شود.  خوشبختانه این نشست‌های تخصصی تا امروز خروجی بسیار مناسبی داشته است و در راستای غنای محتوایی و پژوهشی جشنواره برگزار شده است.

محمدرضا شریفی‌نیا اولین مهمان برنامه شب گذشته بود. وی در ابتدا درباره اولین فیلم دفاع مقدسی که بازی کرده توضیحاتی داد و گفت: فیلم سینمایی "برج مینو" به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا اولین فیلمی بود که درزمینه دفاع مقدس بازی کردم و بعد از آن فیلم‌های "شیدا" به کارگردان کمال تبریزی، "اخراجی‌های1 تا 3"مسعود ده‌نمکی و به تازگی نیز فیلم سینمایی "غریبه" به کارگردانی حمید بهمنی که به حضور امریکایی‌ها درعراق می‌پردازد از دیگر تجربیات من در زمینه دفاع مقدس است.

وی گفت: به لحاظ حرفه‌ای زمانی که نقشی به یک بازیگر پیشنهاد می شود وی باید همه انرژی‌اش را بگذارد تا بهترین کار را ارائه دهد اما برخی نقش‌ها به ضرورتی نوشته شده اند که شما به عنوان یک بازیگر دوست دارید رنگ و بوی نقش را با خود همراه کنید علی‌الخصوص وقتی این نقش درباره کسانی باشد که جانشان را برای کشورشان فدا کرده اند.

وی افزود: پس به عنوان یک بازیگر باید توان زیادی بگذارید که آن موقعیت را به درستی بازسازی کنید. حماسه‌ای که این آدم‌ها می‌آفرینند و قرار است شما به‌عنوان بازیگر آن را بازسازی کنید با نقش‌های معمولی تفاوت بسیاری دارد. در فیلم "شیدا" من نقش شخصی را بازی می‌کردم که جایی از بدنش ترکش خورده که نمی‌تواند آن را نشان دهد این شخصیت تمثیلی از آدم‌هایی بود که دردهایی دارند و نمی‌توانند آن را نشان دهند و عیان کنند.

وی درباره تجربه حضور در "برج مینو" توضیح داد: در فیلم "برج مینو" من مسئول انتخاب بازیگران و مشاور کارگردان بودم. نیکی کریمی، علی مصفا و خسرو شکیبایی برای بازی در نقش‌های اصلی در فیلم انتخاب شده بودند اما اصرار آقای حاتمی کیا و همسرشان این بود که من نقش شکیبایی را بازی کنم اما از آنجایی که من ترس از ارتفاع داشتم و نقش هم بسیار سنگین بود می‌ترسیدم که درنهایت با اصرار حاتمی کیا بازی دراین فیلم را قبول کردم.

شریفی‌نیا درمورد تجربه همکاری‌اش با مسعود ده‌نمکی عنوان کرد: زمانی که ده‌نمکی پیشنهاد بازی در اخراجی‌ها را به من داد خیلی از قصه فیلم خوشم آمد و پیشنهاد دادم که هر کمکی بخواهند به آنها می‌کنم. معتقدم که اخراجی‌های 1 نقطه عطفی در سینمای دفاع مقدس است چون تا به حال کسی به این شکل به دفاع مقدس نگاه نکرده است. ده نمکی با جرات و نگاه خاصی به جنگ می‌پردازد. در فیلم "اخراجی ها" تقابل افرادی که متعلق به جبهه نیستند درفضای جنگ، مخاطبان را به خود جذب می‌کند.

وی درباره برگزاری جشنواره فیلم مقاومت گفت: تا امروز که دو روز از برگزاری جشنواره گذشته است به نظرم این رویداد بسیار خوب برگزار شده. خود من نیز دربخش عکس داور جشنوراه بودم اما گلایه ای دارم از اینکه چرا در بخش فیلمنامه های ویدئویی متاسفانه برنده اول وجودنداشت. زمانی که تعدای نامزد را اعلام می‌کنیم باید حتما برگزیده اول تا سوم هم داشته باشیم.

قاسم بخشی مستند ساز دومین مهمان برنامه بود. وی که تصویربرداری مستند روایت فتح را برعهده داشته است درباره تجربه خود در این مستند تاریخی توضیح داد: علاوه‌بر تصویر برداری صدای من نیز به‌عنوان یکی از چهار صدایی که درروایت فتح شنیده می‌شود به چشم می‌خورد. ما سال‌ها در مجموعه روایت فتح به کارگردانی و طراحی شهید مرتضی آوینی در کنار یکدیگر زندگی می‌کردیم که به این مجموعه می‌توان به عنوان اولین سبک مستند ساز ایرانی نگاه ویژه این کرد.

وی ادامه داد: در مجموعه روایت فتح تعریف شهید آوینی از مستندسازی اشراقی بود. در این مجموعه به جنگ به‌عنوان مقوله‌ای که دائم در حال نابودی و تحقیر است نگاه نمی شود بلکه یه افرادی می پرداختیم که دراین فضا زندگی می‌کنند بنابراین دراین مستند تلاش کردیم روح زندگی در فضای پشت جبهه را به نمایش بگذاریم و خوشبختانه هنوز به همان شیوه درتولید روایت فتح وفادار مانده‌ایم.

در ادامه برنامه بخش‌هایی ازمستند روایت فتح که توسط قاسم بخشی تصور براداری شده وبود و همچنین مراسم تقدیر از این هنرمند در افتتاحیه جشنواره پخش شد.

علی شاه‌حاتمی کارگردان سینما مهمان دیگر برنامه بود. وی درباره مشکلاتی که درزمینه ساخت فیلم‌های دفاع مقدس وجود دارد گفت: زمانی که می‌خواهیم درباره هشت سال دفاع مقدس فیلم بسازیم انگار قرار است فیلمی تاریخی و قدیمی ساخته شود چون هم فضا و هم لباس‌ها کاملا عوض شده‌اند و این کار را برای ما بسیار سخت می‌کند اما این سختی، سختی شیرینی است. چیزی را که نمی‌شود تحمل کرد برخورد مسئولان است. متاسفانه مسئولان هیچ همکاری در زمینه دفاع مقدس با فیلم سازان ندارند.

وی افزود: احساس من این است که ما بیشتر به ظاهر قضیه می‌پردازیم و اندیشه شهدای ما نیز با خودشان دفن شده است باید اندیشه آنها را متبلور کرد و به نسل امروز منتقل کرد. چه کسی قرا راست 45 روز مقاومت مردم خرمشهر و با عملیاتی های دیگر دفاع مقدس مارا بازسازی کند. زیباترین و باشخصیت‌ترین بچه‌های این مملکت شهید شدند اما ما هنوز نتوانستیم به زوایای پنهان جنگ دست پیدا کنیم.

وی عنوان کرد: در جامعه‌ای که ادعای فرهنگی بودن و انقلابی بودن دارد باید مسئولان را به دلیل کم کاری و بی‌انگیزگی در این زمینه جریمه و محکوم کرد. باید بر روی زمینه های فرهنگ دفاع مقدس کار کرد مثلا هالیوود و امریکا ابتدا افکار عمومی مردم را اماده می کند وبعد فیلم مثل "رمبو" را می‌سازد بنابراین مردم همه اتفاقات فیلم را باور می‌کنند.

وی افزود: پس باید ریشه‌ای روی تفکر مردم کار شود. در ادامه برنامه نامزدها وبرگزیدگان بخش فیلم سینمایی ویدئویی نیز اعلام شد. در این بخش سعید پورصمیمی به‌عنوان بهترین بازیگر مرد، رویا افشار به‌عنوان بهترین بازیگر زن، احسان عبدی‌پور به عنوان بهترین فیلم نامه نویس، علی شاه حاتمی به عنوان بهترین کارگردان و فیلم سینمایی "دست ها نگاه می کنند"به تهیه کنندگی سعید سعدی به عنوا ن بهترین فیلم انتخاب شدند. جایزه ویژه هیات داوران نیز به علی شاه حاتمی ا هدا شد.

در ادامه برنامه مسعود فراستی و رضا درستکار نیز به جمع اضافه شدند و درمورد وضعیت سینمای دفاع مقدس صحبت کردند. فراستی در این زمینه توضیح داد: امریکا بدون اسلحه می‌تواند جنگ به راه بیاندازد اما ما دفاع مقدس را تنها برای دکور می‌خواهیم. سینما باید موثر و گرم باشد و مخاطب را اذیت کند بنابراین نباید نگاه خنثی و بی‌خطری داشته باشیم.

وی عنوان کرد: برای نمونه چرا فیلم بی‌ادعای مثل "ضد گلوله" امسال در جشنوار نیست چون از چارچوب تفکر آقایان بیرون است و نتوانسته درجشنواره حضور یابد مسئولان ما اهل خطر کردن نیستند و می ترسند فضاهای متفاوت را تجربه کنند با وجود اینکه فیلم سازان این فضاها را تجربه کرده‌اند. محمد خزاعی دبیر جشنواره در این دوره بسیار حرفه‌ای عمل کرده اما من بوی دفاع مقدس را در جشنوار امسال کمتر امسال می‌کند.

رضا درستکار نیز در این زمینه گفت: حرف‌هایی که آقایان فراستی و شاه حاتمی در زمینه دفاع مقدس بیان می‌کنند کاملا درست است اما نمی‌تواند مصداق سینما درایران باشد چون معتقدم که مسئولان تا کی باید از فیلم سازان دفاع کنند وقتی که فیلم‌های فیلم سازان خوب نیست مسئولان چه کاری از دستشان بر می‌آید. ژانر فیلم‌های جنگی مهمترین ژانر سینمای ما در طول سی سال گذشته بوده است. اما علاوه برمعضل مدیریتی بسیار از فیلم‌های ما نیز در سطح ساخته می‌شوند دراین فیلم‌ها دشمن احمق فرض می شود و بیشتر کپی برداری وجود دارد.

شاه‌حاتمی درهمین رابطه عنوان کرد: برای شاخت یک فیلم جنگی سینما گران محتاج دولت و مسئولان هستند. برخی امکانات در دست دولت است و به تنهای نمی‌شود انها را فراهم کرد. متاسفانه اشتباه دیگری که در طول این سالها صورت گرفته این است که بعضی فکر می‌کنند فیلم جنگی باید در بیابان ساخته شود در صورتی که آدم‌های جنگ باید در فیلم‌های  اجتماعی ما حضور داشته باشند. منظور این است که باید حتما سبد سینمای ایران پر از فیلم ها دفاع مقدس باشد معتقدم باید شخصیت‌های  دفاع مقدسی در فیلم های امروزی ما نیز وجود داشته باشند.

فراستی نیز عنوان کرد: در طول این سال‌ها بسیار از مسائل جنگ دفاعی ما نتوانسته اند به خاطر ممیزی وارد فیلم هایمان شوند اما الان می توانیم این مسائل را بیان کتیم باید شکست‌ها، دردها و ضعف‌های دوران دفاع مقدس را هم به نمایش گذاشت تا به تعادل دست یابیم . فیلم های دفاع مقدسی ما ضعیف هستند همه ضعف‌های این فیلم ها به مسئولین باز می‌گرددو همه حسن هایش متعلق به فیلم سازان است.

اگر سینمای دفاع مقدس ژآنر ملی ما است باید شرایط ساخت برایش فراهم شود. فیلمسازان ما از فضای دفاع مقدس کنده شده و در فضای رفاه امروزی فیلم می سازند بنابراین قادر نیستند مسائل را به درستی بیان کنند. معتقدم که نباید در زمینه ساخت این نوع فیلم‌ها از تخیل استفاد کرد وباید قصه ها را از دل واقعیت بیرون بیاوریم ودرست آن را پرورش دهیم.

درستکار نیز گفت: متاسفانه ما در فیلم‌های جنگی کمتر خلاقیت و نوآوری داریم وبیشتر با شخصیت‌ها تکراری و کلیشه‌ای روبرو هستیم هیچ یک از فیلمسازان ما نتوانسته‌اند به جنگ ایران و عراق بپردازند واین مسائله را عمیق وجذاب نشان دهند. شاه حاتمی نیز در پایان این بحث اذعان کرد: متاسفانه در هفته دفاع مقدس انقدر فیلم ها و سریال‌های تکراری پخش می‌شود که مخاطب را دل‌زده می‌کند چرا باید فیلم های دهه 60 را همچنان نمایش دهیم باید امکان وفضای مناسبی به فیلمسازان متعدد و متخصص برای ساخت آثار جدید داده شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *