سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰
بورس این هفته:

بازار بورس درگیر ارز

چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۳۹
کد مطلب: 245588
امروز اخبار رسانه‌ها بی از هر چیز درگیر جزئیات و موارد مربوط با جلسه غیر علنی صبح مجلس بود. طرح‌های دولوت برای ورود به بازار ارز بسیار مبهم بود و جزئیات آن‌ها هنوز دقیقاً مشخص نیست و همین امر کافی است تا بازار سرمایه نیز وضعیتی سردرگم در قبال سهام شرکت‌ها به خود ببیند.
به گزارش جهان به نقل از تابناک ،امروز اخبار رسانه‌ها بی از هر چیز درگیر جزئیات و موارد مربوط با جلسه غیر علنی صبح مجلس بود. طرح‌های دولوت برای ورود به بازار ارز بسیار مبهم بود و جزئیات آن‌ها هنوز دقیقاً مشخص نیست و همین امر کافی است تا بازار سرمایه نیز وضعیتی سردرگم در قبال سهام شرکت‌ها به خود ببیند.

امروز بازارهای سرمایه در ایالات متحده متأثر از گزارش‌های منتشره در حوزه مسکن بودند. این در حالی است که از دو هفته پیش، سرمایه گذاران با رصد اقدامات اتخاذی از سوی بانک‌های مرکزی در سراسر جهان در پی تخمینی از روند رشد اقتصادی در کشورهای مختلف بودند که بخش مسکن نیز بخش مهمی از این نگرانی‌ها را تشکیل می‌داد.

بازار S&P ۵۰۰، Dow Jones و همچنین Nasdaq امروز در مرز قیمت تعادلی کار خود را آغاز کردند اما آمار انتشاری حوزه مسکن در ایالات متحده که بهتر از حد انتظار سرمایه گذاران بود منجر شد این بازارها تا حدی روند افزایش شاخص‌ها را تجربه کنند.

اما قبل از آنکه بازارها در غرب کار خود را آغاز کنند، اتفاقی در شرق روی داد که بسیار حائز اهمیت بود. بانک مرکزی ژاپن اعلام کرد که درصدد است تا برنامه خرید دارایی‌ها و اوراق قرضه را در راستای رشد اقتصادی گسترش دهد و از میزان ۱۰ تریلیون ین به ۸۰ تریلیون برساند.

این امر منجر شد تا به سرعت بازارهای آسیا از آن متأثر شوند و افزایش شاخص سهم امروز بورس سهام در آسیا بود. بازار کامپوزیت شانگهای با ۰.۴ درصد افزایش و بازارهای Nikkei و Hang Seng هرکدام با ۱.۲ درصد افزایش روبرو شدند.

آن گونه که مشخص است بانک مرکزی اکثر کشورها در سراسر جهان در پی کار بست سیاست‌های انبساطی و محرک اقتصادی هستند تا از این طریق به روند بهبود و رشد اقتصاد جهانی کمک کنند. پیش از این نیز بانک مرکزی اروپا و همچنین فدرال رزرو قدم در راه این‌گونه سیاست‌ها گذاشته بودند. این امر منجر به آن شده است که یورو به بیشترین ارزش خود طی ۵ ماه گذشته دست یابد.

در همین حال بازارهای اروپا نیز امروز هم‌زمان با اعلام تصمیم بانک مرکزی ژاپن افزایش شاخص‌ها را تجربه کردند اما در ادامه همچنان نگرانی‌ها از وضعیت یورو و بحران بدهی فشار بر بازارهای اروپا را سنگین می‌کند. امروز CAC ۴۰ فرانسه FTSE ۱۰۰ لندن و DAXآلمان هرکدام بیش از ۰.۳ درصد افزایش داشتند.



امروز فضای اقتصادی کشور مملو از اخبار ارزی بود که از خروجی رسانه‌ها منتشر می‌شد. از اوایل صبح که جلسه غیر علنی مجلس با حضور وزیران نفت و اقتصاد و نماینده بانک مرکزی آغاز شد تا آخرین ساعات فعالیت بازار سرمایه تهران اخبار پراکنده ارزی همچنان تداوم داشت.

تصمیمات که امروز از سوی دولت برای مدیریت بازار ارز اعلام کرده هنوز مبهم است و همین ابهام تأثیر خود را بر بازار سرمایه و سردرگمی سرمایه گذاران و وضعیت شرکت‌ها برجای می‌گذارد. مانند همه بخش‌های دیگر، این روزها بورس نیز به شدت درگیر اخبار ارزی است.

از سویی به نظر می‌رسد با کاهش ارزش دلار و ارز طی روزهای آینده – در صورت تحقق – وضعیت شرکت‌های صادراتی به حالت قبل از افزایش بها بازگردد و همین امر می‌تواند در منفی شدن شاخص اثر بسیاری بگذارد.

در همین حال امروز تکلیف ۱۶ شرکت برای رفتن به بازار پایه فرابورس مشخص شد و این شرکت‌ها با بورس خداحافظی کردند. این هفته بورس تهران در مقاطعی کاهش شاخص را تجربه کرد و هرچند هنوز در میانه مدار ۲۶ هزار واحدی است امروز یکی از روزهای بد خود را در یک ماه اخیر داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *