يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

ستارگان بدنام فوتبال

چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۲۸
کد مطلب: 245532
زمانی که در شب قبل از آغاز بازی‌های جام ملت‌های آفریقا در سال 2010 میلادی در آنگولا، اتوبوس حامل اعضای تیم ملی توگو مورد حمله شماری از جدایی‌طلبان استان کابینای این کشور قرار گرفت، یک مربی و یک خبرنگار در جریان این حمله کشته شدند و دو روز بعد دولت توگو تیم را از بازی‌ها بیرون کشید.
به گزارش جهان؛ زمانی که در شب قبل از آغاز بازی‌های جام ملت‌های آفریقا در سال 2010 میلادی در آنگولا، اتوبوس حامل اعضای تیم ملی توگو مورد حمله شماری از جدایی‌طلبان استان کابینای این کشور قرار گرفت، یک مربی و یک خبرنگار در جریان این حمله کشته شدند و دو روز بعد دولت توگو تیم را از بازی‌ها بیرون کشید. کنفدراسیون فوتبال آفریقا هم، تیم ملی توگو را از حضور در دو تورنمنت بعدی منع و آنها را به خاطر دخالت دولت در فوتبال، 50 هزار دلار جریمه کرد هرچند در تجدیدنظر، محرومیت‌ها لغو شد.

رابرت هویزر

این داور آلمانی در سال 2005 میلادی و پس از ثابت شدن دخالت او در نتیجه بازی دو تیم هامبورگ و پدربورن(از دسته پائین‌تر) در جریان رقابت‌های جام حذفی آلمان، به حبس محکوم شد. او حتی با وجود همکاری با پلیس در معرفی اعضای سندیکای شرط‌بندی در کرواسی که او را اغوا کرده بودند، نتوانست از جزای حبس بگریزد و پس از آن ماجرا دو سال و پنج ماه از عمرش را در پشت میله‌های زندان گذراند. پرونده هویزر یک بی‌آبرویی تمام‌عیار برای فدراسیون فوتبال آلمان بود که تا آن زمان همواره خود را در صدر پاک‌‌ترین و جوانمردانه‌‌ترین قدرت فوتبال در دنیا معرفی می‌کرد.

سلیمان آل فهیم

سلیمان آل فهیم، یکی از چهره‌‌های دنیای فوتبال است که به معنای واقعی کلمه به این ورزش پرطرفدار ضربه زده است. بعد از آن که این تاجر اماراتی، برای خرید منچسترسیتی در سال 2008 وارد معامله شد، تشنگی‌اش برای شهرت و معروفیت او را به سوی خرید باشگاهی برای خودش سوق داد. بر همین اساس، او سال بعد باشگاه پورتس موس را خریداری کرد. تنها چند ماه پس از این قضیه، بازیکنانی که از حضورشان در تیم رضایت کامل داشتند، دیگر هیچ حقوقی دریافت نکردند و پروسه افول باشگاه و در نهایت سقوط آن به دسته پائین‌تر رقم خورد. پس از آن این تیم با بدهی‌های سنگین و تغییر و تحولات مدیریتی متعدد روبه‌رو بوده است و اکنون تنها پس از 4 سال از قهرمانی در جام حذفی انگلستان، در لیگ یک این کشور حضور دارد.

لوچیانو موجی

لوچیانو موجی، رئیس سابق باشگاه یوونتوس، بعد از رسوایی فوتبال ایتالیا در سال 2006 به عنوان بدنام‌‌ترین شخص فوتبال ایتالیا شهرت یافته است. در آن سال و در حالی که تیم‌هایی مانند میلان، لاتزیو و ناپولی در رقابت تنگاتنگ با یوونتوس برای کسب قهرمانی سریA بودند، نفوذ قدرتش در بدنه فوتبال ایتالیا به همه آنها چربید و بی‌آبرویی تاریخی فوتبال ایتالیا به وجود آمد. نتیجه این قضایا بازپس‌گیری دو عنوان قهرمانی سری «A» از یوونتوس و سقوط این تیم به سری «B» ‌بود. حضور این تیم در دسته پائین‌تر سبب ترک اکثر ستارگانش شد و بانوی پیر ایتالیا را در چشم فوتبال دوستان تضعیف کرد. لوچیانو موجی سال قبل در نهایت پس از یک دوره محاکمه طولانی، به 5 سال و 4ماه زندان محکوم شد که بعید است پشت میله‌ها سپری شود. او همچنین به‌طور مادام‌العمر از حضور در میادین فوتبال محروم شد. لازم به ذکر است، یوونتوس فصل گذشته و 6 سال پس از آن اتفاقات موفق شد در رقابت‌های سریA قهرمان شود و اعتبار از دست رفته خود را تا حدی به دست آورد.

سپ بلاتر؛ اتهام فساد و رشوه‌خواری

سپ بلاتر بر مسند بالا‌ترین بدنه فوتبال دنیا تکیه زده است، اما کمتر کسی است که از نزدیکان و سران فیفا صلاحیت وی را تأیید کند. بلاتر کسی است که انواع و اقسام اتهام‌ها از جمله فساد، رشوه‌خواری و پولشویی بر او وارد است. او کسی است که گفته بود اگر زنان فوتبالیست لباس‌های تنگ‌تری بپوشند، تماشاگران بیشتری به ورزشگاه‌ها خواهند آمد. او همان مردی است که به‌رغم تمام مخالفت‌ها، استفاده از فناوری‌های ویدیویی را در داوری مسابقات فوتبال قانونی کرد. او فردی است که بعد از جار و جنجال‌های بسیار میزبانی رقابت‌های جام جهانی 2022 را به قطر سپرد. او هم‌اکنون رئیس فدراسیون محبوب‌‌ترین ورزش دنیاست و کسی نمی‌تواند ادعا کند این پست را به این راحتی‌ها به شخص دیگری واگذار خواهد کرد.

جان‌تری و ارتباط نامشروع

وقتی خبر مربوط به رابطه مخفیانه جان‌تری با همسر سابق وین بریج، هم تیمی سابق‌اش در چلسی و تیم ملی انگلستان، آن هم اندکی پس از جدایی آن دو در رسانه‌ها درج شد، اوضاع متفاوت بود. این عمل ‌تری به عنوان یک بی‌آبرویی تلقی شد و در تمام انگلستان جنجال به پا کرد.

این فاجعه سبب شد بریج از حضور در رقابت‌های جام جهانی کناره‌گیری کند و بازوبند کاپیتانی تیم ملی هم از‌تری گرفته شود. گفتنی است، انگلستان که در آن جام امید‌های بسیاری برای کسب افتخار داشت، با باخت مفتضحانه مقابل آلمان، از دور رقابت‌ها کنار رفت.

خطای ناجوانمردانه «روی کین»

روی کین، کاپیتان سابق منچستریونایتد یک اسطوره واقعی برای شیاطین سرخ و یکی از بهترین هافبک‌های دنیا به شمار می‌رفت. اما بازی‌های خشن و رعب‌آور او که برجسته‌‌ترین آن به دربی شهر منچستر در سال 2001 بازمی گردد، به عنوان جنبه تاریک زندگی ورزشی او باقی خواهد ماند. در آن دوران سیتی صاحب بازیکنی به نام آلف اینج هالند بود که 3 سال قبل از آن بازی کین را به تمارض به مصدومیت متهم کرده بود و کاپیتان انتقام آن را بعد‌ها به بی‌رحمانه‌‌ترین شکل ممکن گرفت. خطای ناجوانمردانه‌ای که کین در آن بازی مرتکب شد او را بحق سزاوار دریافت کارت قرمز کرد آن هم تنها در مدت 4 دقیقه به پایان بازی و در حالی که بازی 1-1 مساوی پیش می‌رفت. اما بدتر از آن زمانی بود که مرد ایرلندی زندگی‌نامه‌اش را منتشر کرد که در آن هیچ نشانی از پشیمانی در مورد آن خطای خصمانه و عمدی دیده نمی‌شد.

رفتار زشت تیری آنری


بدون شک آنری یکی از بهترین بازیکنان نسل خود است. قهرمان جام جهانی، جام ملت‌های اروپا، لیگ قهرمانان، لیگ برتر انگلستان و صاحب رکورد گلزنی آرسنال که یک بازیکن فوق‌العاده به شمار می‌رود. با وجود تمام اینها همیشه به خاطر حرکت‌های زشتش در بازی برگشت مسابقه پلی‌آف رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2010 مقابل جمهوری ایرلند، لکه‌دار باقی خواهد ماند. در این بازی و در حالی که نتیجه بازی تا وقت‌های تلف شده در مجموع 1-1پیش می‌رفت، آنری ضربه ایستگاهی فلورنت مالودا را 2 بار با دست کنترل کرد تا در نهایت ویلیام گالاس از روی سانتر او گل صعود فرانسه به جام جهانی را بزند و قهرمان مقتدر سال 98 دنیا به آن شکل ناجوانمردانه راهی مسابقات شود. این حرکت آنری تا مدت‌ها سوژه تمام رسانه‌های ورزشی و حتی غیرورزشی دنیا شده بود و خاطره خجالت‌باری از این صنعت-ورزش محبوب در اذهان باقی گذاشت.

دیه گو آرماندو مارادونا

شاید بتوان ادعا کرد که مارادونا بهترین فوتبالیست تاریخ فوتبال دنیا است، اما اتفاقات و رویداد‌هایی که حول زندگی ورزشی او چرخیده، به هیچ وجه خوشایند جهانیان نیست. مارادونا به خاطر گلی که با دست در فینال جام جهانی 86 به انگلستان زد و بعد‌ها به «دست خدا» مشهور شد، مورد نفرت اهالی فوتبال قرار گرفت. اما بدتر از آن نتیجه مثبت اعتیاد او به کوکائین در سال 91 هنگام بازی‌اش در ناپولی و 3 سال پس از آن در جریان مسابقات جام جهانی 94 بود. او پس از بازنشستگی‌اش هم جنجال آفرید و در سال 98 به دلیل شلیک تیر هوایی در جریان حضور تنی چند از خبرنگاران در مقابل خانه‌اش، به حبس تعلیقی محکوم شد. وی در سال‌های بعد هم نتوانسته است زندگی به دور از حاشیه‌ای داشته باشد که اوج آن مربوط به جملات رکیکی است که وی نثار خبرنگاران کرد چون از عملکرد ضعیف وی به عنوان سرمربی تیم ملی آرژانتین بعد از جام جهانی 2010 انتقاد کرده بودند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *