پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ - 23 May 2024
 
۰

ماجراي واكنش ساعت 3 نيمه شب وزارت خارجه به تحريم هاي امريكا

سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۰۴
کد مطلب: 244258
من بلافاصله به منزل آقای وزیر زنگ زدم که گفتند ایشان خواب هستند، فرصت محدود بود، پاسخ همزمان به این اقدام دشمن می‌توانست جنگ روانی ناشی از آن را خنثی کند، اما اگر فاصله پاسخ ما طولانی می‌شد حمله روانی دشمن تأثیر خود را می‌گذاشت و شانس خنثی‌کردن از دست می‌رفت.
به گزارش جهان،‌ ناصر نوبري ديپلمات ايراني در خاطراتش اظهار مي دارد: 
 
بعد از جنگ یعنی حدود 18 سال پیش به دلیل جنگ اول خلیج‌فارس عراق به شدت تضعیف شده بود، بنابراین توازن قدرت به نفع ایران تغییر یافته بود. در نتیجه امریکایی‌ها برای جلوگیری از پیشرفت و قدرتمندتر شدن ایران تحریم‌ها را به صورت یکجانبه شروع کردند؛ این در حالی بود که در آن ایام ما نه پرونده هسته‌ای داشتیم و نه هیچ بهانه دیگری برای تحریم ما وجود داشت؛ به واقع ایران هیچ پرونده و به اصطلاح تخلفی نداشت و بدون هیچگونه بهانه‌ای ایران به صورت یکطرفه تحریم شد، امریکایی‌ها نام این استراتژی را مهار دوگانه گذاشتند و به صراحت اعلام کردند حال که عراق تضعیف شده، باید ایران نیز تضعیف شود. 
 
این تحریم‌ها به امضای کلینتون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده رسید. 
 من آن زمان مدیر بخش سخنگویی وزارت خارجه بودم و تازه این بخش را راه‌اندازی کرده بودیم. 

البته به خاطر اینکه شائبه‌ای پیش نیاید، معاون خود یعنی دکتر محمدی را به عنوان سخنگو معرفی می کردم. 

این اداره توانست به صورت فعال درمقابله‌های جنگ روانی خودنمایی کند. 
روابط خوبی هم با خبرنگاران داخلی و خارجی برقرار کرده بودیم از جمله با کریستین امانپور خبرنگار شبکه CNN؛ ساعت حدود سه نیمه شب بود که خانم امانپور طی تماسی گفت همین الان CNN بیانیه آقای کلینتون مبنی بر دستور تحریم ایران را دریافت کرده و می‌خواهد آن را پخش کند. لذا اگر شما بتوانید ظرف سه دقیقه پاسخ ایران را ارسال کنید ما می‌توانیم همزمان با پخش بیانیه کلینتون موضع ایران را نیز منعکس کنیم.

کار برای من خیلی سخت شد. در نیمه‌های شب من به عنوان مسئول طبیعتاً اختیارات محدودی داشتم و طبق قاعده باید برای مسائل حساس حتماً با وزیر امور خارجه هماهنگی صورت می‌گرفت و برای مسائل خیلی مهم باید با شخص رئیس جمهور هماهنگی صورت می‌گرفت. 

در ظرف 3 دقیقه آن هم در نیمه‌شب چه باید می‌کردیم؟ 

من بلافاصله به منزل آقای وزیر زنگ زدم که گفتند ایشان خواب هستند، فرصت محدود بود، پاسخ همزمان به این اقدام دشمن می‌توانست جنگ روانی ناشی از آن را خنثی کند، اما اگر فاصله پاسخ ما طولانی می‌شد حمله روانی دشمن تأثیر خود را می‌گذاشت و شانس خنثی‌کردن از دست می‌رفت. بنابراین دل به دریا زدم و حاضر نشدم تا صبح صبرکنم، سریعاً متنی را در 4 محور با دکتر محمدی تنظیم کردیم و ایشان بلافاصله متن را برای امانپور به نام خود خواندند و موفق شدیم همزمان با اولین اعلامیه تحریم ایران توسط امریکا، موضع رسمی ایران را نیز از شبکه‌های جهانی پخش کنیم. 

خبر CNNدر حالی پخش شد که نیمه‌چپ تصویر پرچم امریکا و دستور کلینتون بود و نیمه‌راست تصویر پرچم ایران و محورهای پاسخ ایران خودنمایی می‌کرد. 

محورهای بیانیه‌ ایران که در نیمه‌های شب تنظیم شده بود عبارت بود از: 
1-این تحریم‌ها، ایران را به سمت استقلال و خودکفایی بیشتر سوق می‌دهد. 

2- این تحریم‌ها در واقع نه تحریم ایران بلکه تحریم شرکت‌های امریکایی در استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات وسیع ایران است. 

3- ایران به سرعت این تحریم‌ها را دور زده و شرکای جدیدی را جایگزین خواهد کرد. 

4- امریکا در قبال این اقدام غیرقانونی منزوی شده و به موقعیت خود نزد افکار عمومی جهان خدشه جدی وارد می‌کند. 

با این اقدام ما، جنگ روانی امریکا در نطفه خفه شد. فردا به علت موضع همزمان ما دلار حتی یک ریال هم افزایش پیدا نکرد، در حالی که جنگ روانی می‌توانست اقتصاد ایران را تحت تأثیر قرار دهد. واقعاً آنچه که ما در آن چند بند پیش‌بینی ‌کردیم محقق شد و ایران هم در جهت خودکفایی حرکت کرد و هم شرکای جدیدی جایگزین شدند.

به عنوان مثال شرکت نفتی کنکوی امریکا از امکانات ایران محروم و به جای آن توتال فرانسه و بعدها ژاپنی‌ها و چینی‌ها و... جایگزین شده به نحوی که در واقع امریکایی‌ها منزوی شدند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *